יעקב א. לוסטיגמן
תוכנית הלימוד החדשה מבית 'דרשו', הכתה הדים בכל רחבי העולם התורני, והציתה את ההתלהבות של רבבות אלפי יהודים, מכל שכבות הציבור. מתלמידי חכמים מופלגים, ראשי ישיבות ודיינים, ועד לבעלי בתים הקובעים עיתים לתורה, ההצטרפות ללימוד היא נחלת הכלל, מכל שדרות הציבור ללא יוצא מן הכלל.
אחד האנשים שקשורים במיוחד עם היוזמה הוא הגאון רבי עמרם בינעט, שהשיעורים שלו ב'עמוד היומי', הפכו לשם דבר, בקו השיעורים של 'דרשו'.
הרב בינעט החל למסור שיעורים בקו השיעורים עם פתיחת תוכנית הלימוד 'תלמוד ירושלמי', לפני שנה בדיוק. שיעוריו נאמרים באידיש, והם סוחפים אלפי לומדים המאזינים להם מדי יום ומשבחים בכל פה את הרהיטות הנפלאה והבהירות המיוחדת של הסוגיות הנמסרות מפיו.
עם תחילת ההיערכות, לקראת השקתה שלתוכנית 'עמוד היומי' נבחר הרב בינעט למסור גם את שיעורי 'עמוד היומי' באידיש, והפעם הוא עושה זאת גם מול המצלמה, וגם בהקלטה קולית לקו השיעורים של 'דרשו' שמספרו 077-2222-666.
"מטבע הדברים אנשים רבים ניגשים אלי כדי להודות, להחמיא וגם כדי לשאול מה הרעיון שעומד מאחורי התוכנית הזאת. הרי יש כבר "דף היומי' לעם ישראל, למה צריכים גם 'עמוד היומי'?
"ובכן, יש תשובות רבות לדבר, אבל התשובה העיקרית לדעתי היא שהציבור צמא לתוכניות חדשות. אנשים רוצים להוסיף עוד על לימודם. ממה שאני מגשש בסביבה שלי, רוב האנשים שלומדים 'עמוד היומי' עושים זאת בנוסף לדף היומי ולא במקום. זה חזרה נפלאה על מה שלמדו לפני שלוש שנים ב'דף היומי', ועכשיו גם לומדים את זה בקצב קצת יותר איטי, עם עוד מפרשים, יורדים לשורש ההבנה של כל דבר, זה משהו שלא מהעולם הזה".
בהקשר לזה מבקש הרב בינעט לספר סיפור שהיה עד לו לפני זמן לא רב: "נקלעתי לבית כנסת כלשהו, ובדיוק היה שם מבחן חודשי של 'דרשו'. הסתכלתי כך ברפרוף על הנבחנים, ולתדהמתי גיליתי שם מישהו שאני מכיר כבר שנים רבות, והוא הבנאדם האחרון שהייתי שם ברשימה של מי שאני מצפה מהם להיבחן על 'דף היומי'.
"הייתי פשוט המום. התקרבתי אליו בשקט, וראיתי שהוא לא נבחן רק על 'דף היומי', אלא שהוא מחזיק ליד גם טופס בחינה של 'דף היומי בהלכה', וגם 'קנין ירושלמי'.
"זה המם אותי! לא האמנתי למראה עיני. מה לו וללימוד ירושלמי? זה אברך שאם הייתי שומע שהוא יושב בערב בשיעור 'עין יעקב' לבעלי בתים הייתי מופתע.
"אחרי כמה ימים החלטתי שאני פשוט שואל אותו איך זה קרה… שאלתי אותו והוא חייך חיוך רחב… "כן, אני יודע שזה מפתיע", הוא הודה, "גם אני לא מאמין על עצמי, אבל תשמע, אני לומד היום כל יום דף בבלי, דף ירושלמי, ועמוד משנה ברורה, ויש לי עוד לימודים נוספים, ובנוסף אני גם חוזר על כל מה שאני לומד לפחות פעמיים נוספות… זה תופס לי כמה שעות ביום ואני נהנה מכל רגע".
"איך זה קרה?", שאלתי אותו, והוא השיב לי בפשטות: "היה קמפיין של 'דרשו' לגבי 'דף היומי בהלכה', והחלטתי שאם אני כזה עם הארץ, לפחות אלמד קצת משנה ברורה, שיהיה לי קצת מושג מה מותר ומה אסור.
"התחלתי ללמוד משנה ברורה, וירא כי טוב… זה היה לי מאוד נחמד, באתי לעשות מבחן והרגשתי סיפוק עצום. משהו שמעולם לא חוויתי. כשהגיע הציון והתברר לי שקיבלתי למעלה מ-90, זה הכניס בי חשק עצום לעשות עוד מבחן ועוד מבחן, והרגשתי שזה לא מספיק, זה מדי קצת רק 20 עמודי משנה ברורה בחודש? החלטתי להתחיל ללמוד גם 'דף היומי', וזה היה לי ממש סיפוק עצום, כך שכשהתחילה התוכנית של 'קנין ירושלמי', כבר לא חשבתי פעמיים!!! בין לבין הוספתי לעצמי עוד כמה מסלולי לימוד, קטנים וגדולים, וברוך ה', אני בן אדם אחר לגמרי!!!".
- אז מה באמת כל כך מיוחד בתוכנית 'עמוד היומי'?
"יש כאן כמה דברים משולבים, וכל אחד לוקח את מה שמתאים לו", משיב הרב בינעט, "יש ציבור ענק שרוצה ללמוד את הש"ס בעיון. זה כולל אברכים שלומדים עיון בכולל, אבל מטבע הדברים בכוללים לומדים רק כמה מסכתות, ובקצב מאוד איטי. כאן יש לאברכים הזדמנות ללמוד את הש"ס כולו בעיון בתוך 15 שנה, זה ממש הגשמת חלום עבור תלמידי חכמים רבים.
"יש גם לא מעט בעלי בתים שמאוד אהבו ללמוד בעיון בישיבה, אבל אחרי החתונה מתישהו הם יצאו לעבוד ומאז העיון הוא מחוץ לתחום, כי הורגלנו שעיון לומדים רק בחבורה של עשרות או מאות לומדים ביחד, בישיבה או בכולל.
"פתאום יש להם תוכנית כזאת, ללמוד בעיון, המפרשים ערוכים לפניהם בשפה ברורה ומאירת עיניים. זה פשוט נפלא ומושך המון אנשים.
"ויש גם לא מעטים שלומדים 'עמוד היומי' בלי המפרשים של 'עיון עמוד', אלא פשוט גמרא עם רש"י, כי דף ליום זה קצת יותר מדי עבורם וחצי דף מתאים להם מאוד מבחינת מה שהם מרגישים שהם מסוגלים לו, או כאלו שלומדים 'דף היומי' ורוצים לעשות חזרה על כל הש"ס.
"כך למשל שמעתי מחבר שלי שיש לו חלום ישן ללמוד את הש"ס כולו עם פירוש התוס'. הוא לומד כבר הרבה שנים 'דף היומי 'וסיים פעמיים וחצי ש"ס. אבל בלי תוס', כי זה מדי קשה לו להיכנס לזה ולהתחייב להספק כזה של דף כל יום עם תוס'. עכשיו הוא התחיל ללמוד 'עמוד היומי' עם תוס', בלי המפרשים האחרים, רק רש"י ותוס', ומבחינתו זה היעד הכי חשוב לו ב-15 שנה הקרובות, לסיים את הש"ס עם תוס'.
"התוכנית הזאת נותנת לכל אחד לבחור את התמהיל שהוא חפץ בו, וזה מה שיפה בה.
"אגב, זה נכון גם לגבי המבחנים של 'דרשו'. המבחנים על 'עמוד היומי' נערכים בארבעה מסלולים מקבילים! גמרא עם רש"י בלבד, גמרא עם רש"י ותוס', וכן גמרא עם רשי ו'עיון העמוד', ומסלול רביעי של גמרא, רש"י, תוס' ו'עיון העמוד'".
- איך אתם רואים את החלק שלכם בעניין כ'מגיד שיעור'?
"האמת שקטונתי מכל החסדים ומכל האמת. אני כבר סיפרתי פעם ב'לקראת שבת' שבכלל הגעתי למשימה הזאת כמעט בטעות. תכננתי למסור שיעור רק על מסכת ביצה שבה הייתי בקי מאוד, ומשם זה נמשך בלי עין הרע כבר שנים על גבי שנים.
"לפני שנה בדיוק, כשהתחילה תוכנית 'קנין ירושלמי', הציעה לי הנהלת 'דרשו' למסור שיעורים ב'ירושלמי' דרך הטלפון, הרמתי את הכפפה ונכנסתי לעניין, וזה היה חדש בשבילי, כי הורגלתי במשך שנים למסור שיעורים לאנשים חיים, לא לתוך מיקרופון שנמצא בחדר ריק.
"ב"ה השיעורים נשאו חן בעיני ציבור רחב, ועכשיו הוצע לי גם למסור מול המצלמה שזו כבר אומנות בפני עצמה. האמת שסירבתי בתחילה, כי לא חשבתי שאני מתאים, אבל בהנהלת 'דרשו' דחפו אותי לזה ממש בכח, ובסייעתא דשמיא אני מתחיל לנסות להיכנס לנעליים האלו שגדולות ממידתי כמה וכמה שלבים.
"אבל מעבר לעניין הטכני של למסור מול המצלמה, יש כאן אתגר ענק, בעצם הכנת הדף למסירת השיעור. זה לראות ולהראות ללומדים אך שכל מילה ברש"י מכוונת לפשט מסוים, איך רש"י הכניס כל כך הרבה תוכן בפירוש שלו בתמצות כזה נפלא, להסביר את הסברא שעומדת מתחת לשאלה של הגמרא, ואיך התירוץ של הגמרא מיישב את הקושיה. לפעמים יש כמה פירושים והסברים של הראשונים לשאלה ועוד כמה הסברים לתשובה, וכל אחד לשיטתו.
"מבחינתי זאת חוויה לא מוכרת, למסור שיעורים בעיון. במשך שנים מסרתי שיעורים רק בבקיאות, ואני פשוט מתענג מכל דקה, כי הלימוד העיוני כמובן נותן המון המון גישמאק וטעם בלימוד, וכשזה ללמד לאחרים, ההרגשה היא פי כמה וכמה.
"אבל זאת גם אחריות כבדת משקל. ככל שאני שומע שמספר המאזינים של השיעורים עולה, אני מרגיש שאני משותק מאימה וחרדה. אסור לי לטעות, כל טעות שלי היא חלילה וחס טעות כפולה פי כמה וכמה, כי הרבה אנשים ילכו אחרי הטעות הזאת, ומי יודע אם תהיה לי הזדמנות לתקן אותה אצל כל אחד ואחד מהם".
"אני רוצה לספר לכם אנקדוטה קטנה", מוסיף הרב בינעט. "בשבת הקודמת צעדתי עם הילדים שלי ברחובה של בית שמש, בדרך לשמחה משפחתית שנערכה שכונה הסמוכה לשכונה בה אנו מתגוררים.
"תוך כדי הליכה צדה עיני מודעת ענק, משהו שאי אפשר להתעלם ממנו. צ'יפס קריספי… אחחח כזה צ'יפס עוד לא טעמת. כזה קריספי עוד לא הרגשת. המודעה היתה בגודל של שלושה מטרים על שלושה מטרים, צבעונית ותוססת, בגוונים שימשכו את העין ויגרמו לכל מי שעובר ברחוב להסתכל עליה ולהפנים את המסר שעל הצ'יפס הזה אסור לוותר בשום פנים ואופן.
"אמרתי לילדים שלי, תסתכלו מה זה! שטות! פשוט שטות! מישהו רוצה למכור לכם צ'יפס… זה כל הסיפור. אז מה עושה מי שרוצה למכור צ'יפס ונכנס לשוק מלא תחרות? הוא עושה פרסום, ולא סתם פרסום אלא פרסום אגרסיבי, ענק, בולט, צבעוני, מגרה.
"אם לצ'יפס עושים כזאת פרסומת, למה שלא תהיה כזאת פרסומת למסכת בבא קמא??? אה? תגידו לי!", כך שאלתי את הילדים, "למה אנחנו מסתפקים בהודעה קטנה שהגבאי של בית הכנסת כותב בכתב יד שמחר נפתח שיעור חדש ללימוד הדף היומי? איפה הפרסום הענק.
"אצלי זה פרויקט חיים, הנושא הזה של פרסום מודעות ויציאה בקמפיין פרסומי לפני כל מסכת חדשה שמתחילים בדף היומי, אבל אני מרגיש שזה לא מספיק. זה פשוט לא מספיק! כל עוד לשקית צ'יפס יש פרסומת גדולה וצבעונית יותר – זה אומר שאנחנו עוד לא הגענו למינון הנכון.
"הרחובות היו צריכים להיות מוצפים במודעות, פרסומי חוצות, לא רק בלוחות המודעות של בתי הכנסת. התחילו שבועות בתלמוד ירושלמי, מתחילים בבא קמא בתלמוד בבלי, יש תוכנית חדשה 'עמוד היומי', חברים תצטרפו, אתם לא יכולים לפספס את זה, אסור לכם לוותר על זה!!!
"רבותי, כל צדיקי הדור אומרים שאנחנו בדור עקבתא דמשיחא, ממש לקראת הסוף. חז"ל מספרים שבימי חזקיהו המלך בדקו ולא מצאו תינוקת ותינוקת איש ואשה שלא היו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה.
"ההרגשה היא שאנחנו מתקרבים לשם. בסייעתא דשמיא כל כך הרבה תוכניות לימוד, בבלי וירושלמי, הלכה ומוסר, עיון ובקיאות, שולחן ערוך ומשנה ברורה. אשריכם ישראל, זה לימוד זכות גדול על עם ישראל בימים קשים אלו, ולוואי ונזכה לראות בעינינו את גאולת ציון וירושלים במהרה בימינו אמן".