קידושין דף עג
מדוע בעל המילה מקבל שכר כפול?
מצאו מהול
בברכת המזון הנאמרת בברית מילה אנו מוסיפים זמר לכבוד מצות המילה, וכך אנו אומרים בתוך המזמור: "הרחמן הוא יברך את בעל ברית המילה, אשר שש לעשות צדק בגילה, וישלם פעלו ומשכורתו כפולה, ויתנהו למעלה למעלה".
ולכאורה יש לתמוה מדוע יזכה בעל הברית [אבי הבן] ב"משכורת כפולה", הלא אף אם מצות המילה היא מצוה חשובה ונשגבה מאין כמותה – כך יהיה שכרה גדול, אך מדוע יש צורך להכפיל את השכר פי שנים מן המצוה?
אמנם כיון שהתינוק הנימול אינו בר דעת להסכים למצוה ולרצות להיות נימול, שכרו אינו משולם על חפצו להיות נימול. אך כאשר אותו תינוק גדל ונולד לו בן והוא מל אותו מרצונו, הרי הוא מוכיח במעשהו זה שהוא מסכים ורוצה להיות מהול, והמילה שנעשתה בבשרו כשהיה בן שמונה ימים היא על דעתו, ולכן כעת "משכורתו כפולה" – גם על כך שהוא מל את בנו, וגם על המילה שהוא עצמו נימול בקטנותו…
[גליון תורת הקריה – מפי השמועה]