בימים טרופים, משתדלים יהודי יראי שמים להתחזק באמונה וביטחון, תהליך מבורך ורצוי. הרי כבר אמרו רז"ל שלא נבראו רעמים אלא כדי לפשט עקמומיות שבלב, והתחזקות באמונה וביטחון היא בהחלט מהלך של יישור העקמומיות.
אומנם, אנשים רבים תוהים, וכי אוכל להיקרא בעל ביטחון? הרי איני צדיק, רחוק מכך, אני לא עומד בכל דרישות התורה הקדושה מהחל ועד כלה, ורבינו בעל 'חובת הלבבות' כבר כתב בשער הביטחון שתנאי קודם לביטחון הוא הימנעות מכל חטא.
בשיחה שקיימנו עם הגאון רבי משה סחייק שליט"א מחבר ספרי 'מזקנים אתבונן' וספר 'ביטחון ואמונה', לצד שאר ספרים השאובים כולם ממעיינו המתוק של מרן הגראי"ל שטיינמן, השיב לנו שהוא עוסק בסוגיא זו בחלקו הראשון של ספרו 'ביטחון ואמונה', בהתבסס על דברים שרשם מפיו של מרן רבינו הגראי"ל זצ"ל.
"מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן מבאר במתק דבריו עומק נפלא בהבנת "והעמידן על אחת – וצדיק באמונתו יחיה".
"למעשה מסביר מרן זצ"ל ש'והעמידן על אחת' לא אומר שהוא ויתר חס ושלום על כל שאר המצוות, אלא השאלה היתה באיזו מצווה להתדבק באופן מיוחד ולהתאמץ לקיים אותה בשלימות, תחילה העמידו על יותר מצוות, עד שלבסוף בא חבקוק וראה שזה יותר מדי ונאלץ לצמצם עד למצווה אחת – צדיק באמונתו יחיה, זה הדבר העיקרי שכל אדם צריך להשקיע בו את כל כוחותיו.
"לא זו בלבד, אלא שאדם שיתחזק בעניין זה של 'וצדיק באמונתו יחיה', ממילא כבר יתחזק בהכל!
"וכן גם כתב רבינו זצ"ל בביאור הברכה בתפילת י"ח "לכל הבוטחים בשמך באמת": אמנם הבוטחים בשמך באמת על כרחך שהם צדיקים, שהרי רשע אינו בוטח בה׳ באמת.
"אולם הוסיף והדגיש שעקירת מידת הבטחון, דהיינו שלא יוכל להישען על מידת הבטחון כלל, הוא דווקא בעבירות חמורות, כגון שבת וג' עבירות. ומי שנזהר בחמורות, יכול להיחשב כבעל ביטחון.
"אמנם הבטחון המושלם, שהוא מדרגה גבוהה ביותר כפי שהוזכר לעיל, שם לא שייך בלי היותו סר מרע.
"מבואר שיש כאן שתי דרגות שונות, הדרגה הגבוהה של הבטחון שזו דרגה גבוהה ונדירה שבוטח שהקב"ה מושיעו וקרוב אליו, וחסדו ית' סובב אותו לשמרו ולהצילו, ובזה לא שייך שיהיה רשע עובר עבירות.
"אבל שיהיה מופקע לגמרי ממידת הבטחון זה דווקא אם הוא רשע בג' עבירות חמורות ושבת, שאחד שפרוץ בעבירות אלו – אינו יכול להיחשב בכלל כבעל ביטחון, כי הבוטח בה' לא יוכל לחטוא כלפיו בכאלו עבירות חמורות ובעשותו עבירות כאלו הרי הוא מעיד על עצמו יותר מאלף עדים שאינו בוטח בה' כלל וכלל.
"ומבאר רבינו שהשאיר הקב"ה אפשרות לבטוח במידה מסוימת גם לעוברי עבירות כדי לאפשר להם להתעורר ולשוב, ומה שדיבר ואמר סר מרע דיבר על הדרגה הגבוהה".
ובמענה לשאלתנו, מסביר הרב סחייק, שכל אדם שאינו פרוץ בחמורות שבחמורות יכול להיחשב לבעל ביטחון…
וצדיק באמונתו יחיה.