הגאון מפוניבז' זי"ע דרש ברבים לאחר שנות הזעם, בשנת תש"ח, מדברי המדרש 'שוחר טוב' על תהילים פרק כ' 'יענך ה' ביום צרה' על דרך משל: 'לאב ובן שהיו מהלכין בדרך ונתיגע הבן, אמר לאביו, והיכן היא המדינה. אמר לו, בני, סימן זה יהא בידך, אם ראית בית הקברות לפניך דע כי המדינה קרובה לך.
כך אמר הקב"ה לישראל, אם ראיתם שהצרות מכסות אתכם באותה שעה אתם נגאלים, שנאמר, יענך ה' ביום צרה'.
הסימן שהגענו לגאולה, הוא שמצאנו בית קברות…
מה נאמר ומה נדבר והרי אתמול הכריזו לכל עדת ישראל, מיהו הרוצה לבא לעזור לקבור את ההרוגים, כי צריכים הרבה עזרה בחסד של אמת, ה' ישמרנו. הרי הר שלם יכולים למלאות רק מההרוגים בימים האלה בלבד, צריך לקדש חלקות חדשות בבתי החיים בעבורם.
כן אמר הקב"ה לישראל, אם ראיתם בית הקברות, דע שהגאולה קרובה. הבה נעצור ונסתפק בזה, לא נצטרך עוד אפילו קבר אחד ח"ו, נעזוב את כל ההבלים של ועדת חקירה ממלכתית מיהו אשם בדבר, הימין שבשמאל או השמאל שבימין, נרגיש שכולנו בספינה אחת, עתה אמר הקב"ה לישראל, 'אם ראיתם שהצרות מכסות אתכם, באותה שעה אתם נגאלים'.
למדתי בספר 'מנחת יהודה' להרה"ק מסטיטש'ין זי"ע, הוא היה טוען לפני השי"ת בדרשת הושענא רבה: רבונו של עולם על מי אתה מחכה, אם על דור שכולו זכאי, אין לך מה לחכות, שהרי בדורות שלפנינו שהיו בהם צדיקים קדושים וטהורים לא הצליחו לעשות את דורם לדור שכולו זכאי, ואם אתה מחכה לדור שכולו חייב, גם אין לך מה לחכות, כי תמיד בכל דור ישארו כמה אלפי משוגעים שירדפו אחריך במסירות נפש, גם כשזרויה בין מכעיסיה, חבוקה ודבוקה בך.
הרי גם אחרי אושוויץ לא נהיה דור שכולו חייב, כי אנו עם קשה עורף לשני הצדדים, ואם תעמיד 'מלך שקשה כהמן' כמו שכתוב בגמ' מגילה, הרי את זה כבר ניסית ועשית כך בשנות הזעם, אותו רשע היה יותר קשה מהמן, וא"כ בדקת וניסית ולא היתה הישועה.
ואם כן לא נשאר לך אלא לקיים מקרא שכתוב 'לא למענך אני עושה כי אם למעני למעני אעשה'. וזאת שאנו צועקים ביום זה 'הושע נא למענך אלקינו הושע נא'.
על כל פנים עתה בימים האלה אנו צריכים להיות מוכנים ועומדים, יתכן מאד שבאים לפנינו זמנים גדולים ומאירים, הרבה יותר טוב מכל מה שאנו חולמים. אכי"ר.