אלעזר גולדברג
בחורי ישיבות רבים כבר נחשפו לפעילות המבורכת שמתקיימת מדי ערב בכל ימות השנה ב"מוקד שטייגן ומתיקות בלימוד" המייעץ ונותן הכוונה רוחנית לרבים הפונים כשהם שופכים את ליבם באתגרים רוחניים שונים עמם הם מתמודדים. המוקד פעיל מזה כמה שנים מדי ערב בכל ימי החול. כל בחור שחשקה נפשו להתייעץ בנוגע ללימוד שלו, יכול להתקשר בעילום שם כמובן. המוקד מאוייש על ידי מוקדנים מקצועיים ומנוסים תלמידי חכמים ויראי שמים, בהכוונה צמודה של גדולי ראשי הישיבות.
בראשות מוקד מבורך זה עומד הרה"ג רבי שלמה אופנהיים שליט"א, שנותן בעצמו מענה לבחורים רבים ומכווין את שאר המוקדנים לייעוץ הנכון על פי רוח ישראל סבא. טילפנו אליו כדי לשמוע על הפעילות המבורכת, הקשר שנרקם עם השנים עם הבחורים שפונים לייעוץ ועל השינוי המבורך שהוא רואה במו עיניו באותם בחורים לאחר שקיבלו את המענה לו הם היו זקוקים.
- מה הן השאלות שמטרידות את הבחורים כיום?
השאלות והבקשות הזורמות מדי יום ומדי שבוע הן רבות ומגוונות והפניות באות מכלל המגזרים – ליטאי, ספרדי, חסידי ומכל הגילאים – מתחילת ישיבה קטנה ועד בחורים מבוגרים בישיבה גדולה. השאלה שחוזרת על עצמה פעמים רבות ואני רואה אותה כמשהו מרכזי המטריד בחורים רבים, היא איך ניתן להשיג את המתיקות בלימוד. מהי דרך הלימוד שבחור צריך ללמוד בה בדור שלנו כדי שהלימוד יהיה מתוק וערב, על מנת שיכנס בו החשק לעשות שטייגן בישיבה בה הוא לומד. שאלה זו נשאלת בצורות שונות, אבל העיקרון הוא אחד – מהי הדרך לקנות את עריבות התורה.
לפני שאנו נותנים מענה ישיר על האתגר האמור, תחילה מבררים מול הבחור לאיזה מגזר הוא משתייך והאם המסגרת בה הוא לומד אכן מתאימה לו ולרמתו הרוחנית. לאחר מכן מבררים בעדינות האם אין בעיות חברתיות ואחרות שמונעות את הריכוז והשקיעות בלימוד. הרבה פעמים המענה הנצרך נוגע לנפשו הסוערת של הבחור ורק לאחר הרגעתו ניתן להתקדם לענין המתיקות בלימוד.
- מהו המענה שאתם נותנים לאלו שקשה עליהם הלימוד והם חפצים לקנות גישמאק בלימוד הישיבתי?
בספר "תורת הגישמאק" של "דרשו" יש 18 עצות מרכזיות בדיוק לענין הזה – איך מקבלים גישמאק ומתיקות התורה והוא פופולרי מאוד בקרב בחורי הישיבות. כמעט בכל שבוע אנו מקבלים פניה מבחור המברר איך משיגים את הספר הזה.
אחת מהעצות המרכזיות שאני רגיל לתת לבחורים, היא שיתחילו ללמוד בדרך של התבוננות. אני אומר לבחור השואל כך: "כשאתה מתחיל ללמוד איזו הלכה במשנה או תירוץ בגמרא, תסכם לעצמך את מה שהבנת באותו משפט, ואז תבדוק את עצמך האם גם רש"י והמפרשים הבינו כך – כמו שאתה הבנת, רק לאחר שאתה מקבל 'אישור' להבנה הנכונה תמשיך הלאה למשפט הבא בגמרא". הרבה פעמים אחרי שאני נותן עצה זו, מתקשר הבחור שוב ושוב בשביל לקבל עצות המשך וכך אני יודע שזה "תפס" אותו וגורם לו הנאה וחיבור ללימוד.
במהלך הרצאה לילדים כיתות ח' בתלמודי תורה על גישמאק בלימוד, אני עושה לתלמידים "תרגיל" כדי להדריך כיצד יוכלו לקנות חיבור ומתיקות בלימוד. מחלקים דפים ועטים לכל התלמידים וכל אחד מתבקש לכתוב פירוש על קטע בגמרא ולמסור אותו על מנת שבעוד עשרים שנה אפתח ואראה לו את מה שכתב… כאשר הבחור יודע שבעוד שנים יראו לו דברים שהוא כותב עכשיו בהבנת הגמרא, הכתיבה שלו נעשית רצינית והוא מתבונן וחושב לפני כל מילה שכותב. מדהים לראות על המקום כיצד יחד עם ההשקעה בא גם החיבור והחשק ללמוד עם גישמאק.
- האם יש הבחורים חוזרים שוב אליכם??
אני שם לב שאכן עם הזמן יש יותר בחורים שפונים בהודעות חוזרות לאחר שכבר קיבלו מענה הולם לבעיה בה הם התמודדו. המסר חוזר שוב ושוב: קיבלתי עצות טובות והתקדמתי בהבנת הלימוד ובחשק ללמוד, אבל אני רוצה לדעת איך אוכל להתקדם יותר ולקבל טעם מתוק יותר בלימוד.
בתקופה האחרונה פנה אל המוקד בחור מבוגר מישיבה גדולה וסיפר שכבר נעזר רבות על ידינו אך עדיין לא הצליח "לפרוץ" קדימה. הוא ביקש להיפגש וללמוד איתי בחברותא, כי הוא מרגיש שרק כך הוא יוכל להבין טוב יותר באיזה דרך כדאי לו ללמוד כדי לקנות יותר מתיקות בלימוד. הסכמתי מיד וקבעתי איתו זמן ללימוד משותף. תוך כדי לימוד הבחנתי בכמה דברים שטורדים את מנוחתו ומפריעים לו ללמוד, ייעצתי לו את הדברים שמתאימים לו וכמובן שגם הלימוד המשותף הועיל לו מאוד ונתן לו חשק גדול להמשך הלימוד בישיבה.
אנו עושים במוקד גם מבצעים של עצות שניתנות מבחורים לבחורים. אנו מציבים אתגר לשומעי המוקד כיצד הם היו מייעצים לבחור פלוני (עם שם בדוי כמובן) שביקש עצה בענין מסויים. בחודשים האחרונים למשל, ביקשנו משומעי המוקד וקוראי העלונים המיוחדים של אחינו, לתת עצה ל"מיילך בלומנשטריך" שביקש עצה איך להתמודד עם התחושה שעברה עוד שנה והוא לא מרגיש שהוא יוצא ממנה עם הישגים של ממש. מגוון התשובות והעצות שהשאירו בחורים שונים ואפילו אברכים ורבנים חשובים, הדהימו אותי! עשרות רבות של עצות, כולן טובות ומועילות מאוד, התקבלו במערכת ולאחר מכן התפרסמו בעלון "גישמאק בלימוד". אין ספק שכל אחד מהשומעים והקוראים לקח לעצמו עצה אחת המתאימה לו והועילה לו לסיים את השנה בתחושת מתיקות וציפייה להמשך הלימוד בשנה הבאה.