קידושין דף כב
במה 'אשמה' האוזן שרוצעים אותה?
ורצע אדוניו את אזנו במרצע
אוזן זו ששמעה על הר סיני לא תגנוב וזה הלך וגנב תרצע (רש"י). ונשאלת השאלה, בעצם מה אשמה האוזן אם האדם לא ציית אחר כך למה שהיא שמעה? אלא
הגה"צ רבי יעקב גלינסקי שליט"א הסביר פעם בדרשה, תשובה לשאלה:
היה זה כאשר הוא דיבר על תופעת העצלות שתופחת ועולה בזמננו, עד כדי כך שאפילו כבר לא חושבים עם הראש כמה זה אחד ועוד אחד אלא לוחצים במחשב ומקבלים מיד תשובה… תעבוד קצת עם הראש! לא. היום לא עובדים עם הראש. ואז המשיך וסיפר: אני נזכר כאשר למדתי בנובהרדוק, סיפרו שם כי איכר פלוני נטל על כתפו שק קמח וצעד מהכפר לעיר, בדרכו החל להתעמק במעשיו – עמקותו של איכר…
הרהורים התגלגלו במוחו, וכה הרהר: מילא את הרגלים שלי אני צריך, כדי לפסוע בהם את הדרך הארוכה מהכפר לעיר, – אני מוכרח אותם. ידיים, לשם מה אני זקוק לידיים? חשב עד שהבין: "גם ידיים אני צריך, כי ללא שתי ידיים האם היתה לי אפשרות להעמיס את השק על הכתף?!". "הגב מה צורך יש בו?" בוודאי, הרי השק מונח על הכתף ועל הגב. "אבל הראש, לא מובן לי לגמרי – מה אני צריך אותו?!"… הוא המשיך ללכת בדרך הארוכה. ואז הבין שטעה, חשב לעצמו: "טעיתי, בוודאי שצריך את הראש, אם לא הראש, על מה הייתי חובש את הכובע"… ועכשיו הכל ברור, הוא כבר הבין לשם מה הוא זקוק לרגליים, ידיים, כתף וראש…אתם צוחקים ואני אומר זאת ברצינות, מה צריך היום את הראש אם לא עובדים איתו, וכי רק בשביל ללבוש קפלוטש?!…
מתעצלים לחשוב, עצלות נוראה – גם בלימוד התורה… ועכשיו נהיה מובן גם, למה העונש של העבד היא רציעת האוזן, כי למה אתה צריך אוזניים – אם אתה לא מתכון לשמוע ולהפנים את הדברים שאתה שומע? בכדי שהאוזניים יעצרו את הכובע שלא תשקע בתוך הראש?.. או בכדי שלמשקפיים יהיה על מה לעמוד?…
לכן העונש הוא לרצוע את האוזן, אין לך מה לעשות איתם….