דרשו
  • פרשת השבוע
    • חומש בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • חומש שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פקודי
    • חומש ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • חומש במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • חומש דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • חבורת ש"ס מראי מקומות להורדה
  • הדף היומי בבלי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • מורחב – הרב מאיר שפרכר
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אידיש – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • עברית – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב יצחק לובינשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב אליהו סטפנסקי
    • צרפתית – הרב יוסף מגנוז
    • עברית – הרב חיים שמרלר
    • אידיש – הרב חיים שמרלר
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מאורות הדף היומי
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • תכנית הלימוד לבני הישיבות 'בזכות התורה'
  • הדף היומי בהלכה
    • שיעורי וידאו לצפיה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב אפרים סגל – עברית
    • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת – עברית
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
      • הרב ישראל גנס – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
      • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכתי יומי
    • סיכום הלכתי שבועי
    • העלון החודשי
    • הניוזלטר היומי במייל
    • זוית הלכתית
  • דרשו מדיה
    • וידאו לצפיה
      • הרצאות וידאו על חגים ומועדים
      • פרשת השבוע
      • שעורי הדף היומי בהלכה
        • שיעורי הרב אריה זילברשטיין
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • שעורי הרב אליהו אורנשטיין
        • שיעורי הרב מאיר שפרכר
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
        • שיעורי הרב אפרים סגל בעברית
        • שיעורי הרב יצחק לובינשטיין באנגלית
      • שירים ומוזיקה
      • על דא ועל אה
      • החיזוק היומי עם הרב אליהו רבי שליט"א
      • החיזוק היומי עם הרב יואל ראטה שליט"א
      • הסיפור היומי המצולם
      • וידאו לקראת שבת
      • וידאו שחייבים לראות
    • שומעים ‘דרשו’
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • הרב אליהו אורנשטיין – עברית
        • הרב מאיר שפרכר – עברית
        • הרב אפרים סגל – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב יצחק לובינשטיין – אנגלית
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • שיעורי הדף היומי בהלכה
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת- עברית
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
        • הרב ישראל גנס – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • אירועי דרשו
      • תכניות וראיונות
      • פרשת השבוע
      • הפותח בכל יום
      • הסיפור היומי
      • שירי דרשו
      • חגים ומועדים
        • חנוכה
        • עשרה בטבת
        • טו בשבט
        • פורים
        • פסח
        • ספירת העומר
        • ל"ג בעומר
        • שבועות
        • י"ז בתמוז
        • תשעה באב
        • אלול
    • גלרית תמונות
  • אוצרות האתר
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • קול העם
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי הילולא של גדולי ישראל
  • חנות המבצעים שלנו
  • 0 פריטים₪0.00
  • בית היין
  • מידע לנבחני "דרשו"
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • שאל את הרב
  • וידאו שחייבים לראות
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
"אמרתי להורים שלי: "בגלל שאתם לא שולחים אותי לקרקס נכשלתי במבחן"
הגרי"מ גורדון סיים לקרוא את המכתב שכתבה לו בתו, והתעלף
הוא יצא החוצה, ואחרי דקה הוא צועק לי: "יעקב ברוך, בוא מהר, תראה מה יש לי במשאית!"
לפני עמד יהודי חרדי שהצהיר בפני: "אני הגנב שפרץ למספרה שלך"...
ב'סוּפֶּר' שמעתי אותו מרגיע את מוישה 'הקטן', כשהחמאתי לו, הסמיק ואמר לי: מוישה זה אני...
כזוהר הרקיע מזהירים
''ידעתי שהם סוכני ק.ג.ב. בכל זאת שלטתי בעצבי שליטת ברזל''
הייתי בהלם, מה הוא חושד בי שאני עובר על דאורייתא?!
סוד ההצלחה בסערות החיים
''שום דבר אינו חביב לפני הקב"ה יותר מהקטורת''
דף הבית מאמרים פרשת שבוע תרומה ואספר כאן מעשה נורא, שזכיתי לשמוע מפיו של הגאון רבי מרדכי גנוט, בעל הלוח 'דבר בעתו', שמספר על עצמו שבשנת תשס"ד הוא חלם חלום מופלא בליל שב"ק פרשת לך לך. ויהי בחלומו ראה את עצמו באולם גדול ובו שלושה גדולי עולם, הגאון מטשעבין, הגאון רבי איסר זלמן מלצר, ומרן ה'חזון איש', זצ"ל. בתוך החלום ראה הרב גנוט איך ששלושת הצדיקים פונים אליו, ומבקשים שיאמר להם איזה דבר תורה…

ואספר כאן מעשה נורא, שזכיתי לשמוע מפיו של הגאון רבי מרדכי גנוט, בעל הלוח 'דבר בעתו', שמספר על עצמו שבשנת תשס"ד הוא חלם חלום מופלא בליל שב"ק פרשת לך לך. ויהי בחלומו ראה את עצמו באולם גדול ובו שלושה גדולי עולם, הגאון מטשעבין, הגאון רבי איסר זלמן מלצר, ומרן ה'חזון איש', זצ"ל. בתוך החלום ראה הרב גנוט איך ששלושת הצדיקים פונים אליו, ומבקשים שיאמר להם איזה דבר תורה…

שיחה מרתקת על נתינת צדקה בשמחה, מפיו של הג"ר דוד נתנאל שוורץ, בעל 'פלאי התורה' ומח"ס 'יד המשפט'
ג' אדר תשפ"א
הצטרפו למייל היומי הצטרפו ללומדי הדף היומי בהלכה

יעקב א. לוסטיגמן

"וזאת התרומה אשר תיקחו מאתם זהב וכסף ונחושת"

אחד הנושאים המרכזיים בפרשת השבוע, הוא כמובן נושא התרומה, ואכן הצדקה היא אחד מיסודות האמונה היהודית, גם בגלל עצם חשיבותה של המצווה, אשר אמרו חז"ל כי בכוחה להציל ממוות ל"ע, ושהעוסק בה שכרו הרבה מאוד, וגם בגלל שנתינת הצדקה היא עד נאמן לאמונה התמימה היוקדת בלב הנותן, שמעניק מכספו שלו – עליו עמל והתייגע – למען הזולת, משום שהוא בוטח ומאמין בבורא כל עולמים שייתן לו שכרו משלם ולא יקפח שכר כל בריה.

בעניין זה פנינו לשוחח עם הדרשן הידוע הג"ר דוד נתנאל שוורץ שליט"א, מחבר ספר 'יד המשפט' ובעל 'פלאי התורה', שהתפרסם בשנים האחרונות בזכות התוכניות התורניות המיוחדות שלו, שעמן הוא מופיע בפני קהלים מגוונים, ושוחה עימם במרחבי הש"ס והפוסקים בהנאה גלויה, שחודרת גם ללבם של מי שאינם בני תורה, ושלא זכו לחוש עד כה מתיקות מיוחדת בלימוד התורה.

"ישנה אמרה ידועה מהרה"ק רבי מאיר מפרמישלאן זיע"א", פותח הרב שוורץ את דבריו, "על מה שנאמר בפרשתנו 'וזאת התרומה אשר תיקחו מאיתם, זהב וכסף ונחושת', נרמזו שלושה סוגים של נותני צדקה:

"יש מי שנותן צדקה בעודו בריא, כי הקב"ה ציווה לתת. לא בגלל דאגה או מצוקה, אלא מתך בריאות ושובע, הוא נותן צדקה כי כך צריך לעשות. אדם כזה הוא בבחינת 'זהב' – בראשי תיבות 'זה הנותן בריא'.

"מי שנותן רק כשנמצא במצב סכנה מסיבות אחרות, הוא בבחינת 'כסף', בראשי תיבות 'כשיש סכנה פודה'.

"הדרגה השלישית והנמוכה עוד יותר, היא של האדם שגם כשהוא במצב סכנה אינו ממהר לתרום, ורק כשמתגברת הסכנה ויש חשש רציני לחייו, הוא נאלץ לתרום מכספו ועושה זאת מתוך אונס גמור. איש כזה הוא בבחינת 'נחושת' – 'נתינת חולה שאמר תנו'".

חכמת נשים

"וכך היה מספר כ"ק מרן אדמו"ר הגה"ק מצאנז זצוק"ל, בעל ה'שפע חיים': מעשה באשה אחת שהיתה בדורות הקודמים שהיתה מפזרת ממון רב לצדקה, בלי לבקש רשות מבעלה.

"פעם אחת אמרו לה שאין זה כדת וכדין שהיא נותנת כסף רב כל כך, שהרי אמרו חז"ל שאסור לאשה לתת על דעת עצמה, אלא רק נתינה מועטת שהיא משערת בדעתה שבעלה בוודאי ישמח על נתינה זו ויסכים עימה, אבל היא הרי נותנת סכומים גדולים מאוד, ובוודאי שאין זה נחשב לנתינה מועטת.

"אותה אשה היתה פקחית מאוד, ומסתבר שגם היה לה ידע תורני לא מבוטל, וכך יכלה להשיב לטענה הזאת תשובה ניצחת, שגם אם אינה הלכה למעשה, יש בה כדי ללמד לנו מוסר השכל גדול מאוד, איך אנחנו צריכים להרגיש כשבא לידינו עניין של צדקה:

"'כשאני רואה עניים ואביונים הסובלים מחרפת רעב, עניים שקר להם בחורף באין בגד מחמם לגופם, או שפניהם כחושות מרוב עוני, אני מצטערת צער גדול כל כך, עד שגופי נחלה', אמרה האשה, 'והרי יודעים אנו שקבעו חז"ל שהבעל חייב ברפואת אשתו, וממילא אם הרפואה שלי היא לתת סכום גדול לאותם עניים, כדי לסייע להם לצאת מהמצוקה הקשה בה הם נמצאים, הרי זו היא רפואתי ובעלי מחויב לעשותה כדי שאתרפא'…

"והאמת היא שיש מקור קדום מאוד לדבריה של האשה, שלתת צדקה לעני זאת רפואה לנותן, ולא רק רפואת הגוף, אלא גם ובעיקר רפואת הנפש, כמו שמספרים על אותו יהודי שהגיע לרבי בעל ה'בית ישראל' מגור זצ"ל, ואמר לו שהוא סובל מעצבות נוראה. 'לא חסר לי דבר', אמר האיש, 'יש לי כסף, בית עם ילדים, כולם בריאים, הבית רחב מספיק, הכל זורם על מי מנוחות ובכל זאת חסרה לי שמחת חיים, ואיני יודע את נפשי מרוב צער…'.

"אמר לו ה'בית ישראל', שרפואתו כתובה בסידור, והוא אומר אותה בכל יום ומוציא אותה משפתיו. היהודי לא הבין למה יכוונו דברי הרבי, אבל הרבי לא הותיר אותו בפליאתו ואמר לו: 'ב'מזמור שיר חנוכת הבית' כתוב במפורש – 'פיתחת שקי ותאזרני שמחה', אדם הפותח את השק שלו, כדי לחלק לאחרים ממה שיש לו, הוא מתמלא שמחה. אם אתה עצוב, זה בגלל שאתה לא נותן מספיק לאחרים. עליך להרבות במידת הצדקה'.

"והאמת שהדברים הללו כל כך ברורים ונכונים, עד שהם לא נותרו נחלת עם ישראל בלבד, ובכל העולם מבינים היום, שכדי לשמוח צריך לתת ולהעניק גם לאחרים, כי אדם שעסוק רק בעצמו לעולם לא יוכל לשמוח!

"שמעתי על פסיכולוג יהודי גדול באמריקה, בשם פרופ' אדלר, שכתב ספר בו הוא מעיד שהוא ריפא רבבות אנשים עם בעיות נפשיות קשות, על ידי משפט בן תשע מילים בלבד, שאותו הם התבקשו לומר פעמיים ביום, וגם לפעול על פיו: "נסו כל יום לחשוב, איך לגרום קורת רוח לזולת". זהו! רק לעשות קורת רוח לזולת, והשמחה שלך ממילא תבוא מעצמה".

סם החיים

"אבל הצדקה לא רק מצילה את הנפש מעצבות ומרה שחורה, היא גם מצילה את הגוף מכל מיני חוליים ואפילו מהחמורה שבכולם.

"ומספרים שהסטייפלער הקדוש, דרכו היתה שהיה הוגה כל היום בתורה, ואנשים היו נכנסים בכל עת מצוא כדי להתברך מפיו או להתייעץ איתו, ולא היו שעות מסודרות של קבלת קהל.

"לעת זקנתו החליט אחד מבני ביתו של הסטייפלער, שמאחר והוא כבר חלוש מאוד ואין בו כח לקבל קהל בצורה שכזאת, יש לסגור את הדלת ולהציב שומר, שלא יאפשר לאנשים להיכנס. מי שרוצה להתברך מפי הרב, שיתכבד להגיע בשעות מסודרות של קבלת קהל, ולא כך בכל שעות היממה.

"אותו בן בית ידע שהסטייפלער לא יסכים לכך, ולכן החליט לקבוע עובדות בשטח בלי לשאול אותו, וכך סודרה קבלת הקהל לשעות מסודרות, אבל הסטייפלער הרגיש שתנועת האנשים נעשתה דלילה מאוד, ולכן שאל האם אירע דבר מה שאנשים מפחדים לצאת החוצה מהבתים, או שסיבה אחרת גרמה לכך…

"כשהשיבו לו שהחליטו לנעול את הדלת, ולסדר שעות מצומצמות לקבלת קהל, אמר הסטייפלער בתרעומת לא מוסתרת: 'איך אתם עושים דבר כזה? אולי כל הסיבה שאני חי ומאריך ימים היא רק בזכות מעשי החסד שאני עושה עם הבאים בצל קורתי, שאני שומע אותם, מייעץ להם ומברך אותם? אולי כל החיים שלי הם בזכות זה, ואם הדלת תהיה סגורה והם לא יוכלו להיכנס אלי, אני עלול לאבד חלילה את הזכות שמחזיקה אותי בחיים!'

"רואים מכאן את צורת המחשבה של הסטייפלער, שהיה הוגה כל היום בתורה הקדושה וחידש חידושים נפלאים והיו לו זכויות לאין שיעור, ובכל זאת תלה את אריכות ימיו דווקא במצוות החסד והצדקה. ובאמת חז"ל אומרים במפורש 'צדקה תציל ממוות'".

מסכן לדוגמה

"הגה"צ רבי יעקב גלינסקי זיע"א היה מספר, והדברים מובאים בספר 'רבי יעקב אומר', שפעם שאל אותו הרב מפוניבז' על המשנה באבות פרק ה משנה יד, שכתוב שם: ארבע מידות בהולכי לבית המדרש, ההולך ואינו עושה – שכר הליכה בידו, אינו הולך ועושה – שכר מעשה בידו, הולך ועושה – חסיד, ומי שאינו הולך ואיננו עושה נקרא רשע.

"שאל הרב מפוניבז': מילא שלושת הראשונים נקראים 'הולכי לבית המדרש', כי הם קשורים, אחד הולך, אחד לומד, אחד גם הולך וגם לומד, הם קשורים לבית המדרש, אבל מי שלא הולך ולא לומד, הוא עסוק רק בענייני עוה"ז, ואינו שת לבו בכלל לבית המדרש – מה פתאום המשנה כוללת אותו ב'הולכי לבית המדרש'? איך הוא קשור לשם בכלל? הוא בחיים שלו לא ראה בית מדרש מבפנים, אין לו מושג מה עושים שם בכלל…

"אומר הגר"י גלינסקי, שהשאלה אכן היתה מאוד חזקה, אבל הוא הקשה על הרב מפוניבז', למה הוא צריך להגיע עד לפרק ה' משנה יד כדי לשאול את השאלה הזאת, הרי הוא יכול היה לשאול את אותה השאלה בדיוק כבר במשנה יג:

"ומה כתוב שם במשנה י"ג? ארבע מדות בנותני צדקה: הרוצה שיתן ולא יתנו אחרים – עינו רעה בשל אחרים. יתנו אחרים והוא לא יתן – עינו רעה בשלו. יתן ויתנו אחרים – חסיד. לא יתן ולא יתנו אחרים – רשע.

"שואל רבי יעקב: מילא שלושת הראשונים הם נותני צדקה, או רוצים לפחות שאחרים ייתנו צדקה, יש להם קשר לעניין של צדקה. אבל מי שלא רוצה לתת ולא רוצה שאחרים ייתנו – איך הוא בכלל נכנס למניין של ארבע מידות בנותני צדקה?

"חייך הרב מפוניבז' והשיב לשאלתו של הרב גלינסקי: על הארבע מידות בנותני צדקה לא היה לי קשה, כי אני הרי יודע להוציא כסף לצדקה גם מבני הסוג הרביעי. הם לא רוצים לתת, הם גם לא רוצים שאחרים יתנו, אבל אני עדיין מצליח להכריח אותם לתת בדרך של שכנוע והפעלת לחץ, אבל מי שאינו הולך לבית המדרש, הוא לא הולך, איך המשנה מכלילה אותו בין ההולכים לבית המדרש?

"אמר הגר"י גלינסקי שיש לו תירוץ גם על הולכי לבית המדרש: הרי אדם כזה שלא הולך ולא עושה, הוא בכלל לא יודע איך בית מדרש נראה מבפנים, זה אדם מסכן! אומלל! אין לו בכלל שום קשר לתורה.

"כשיהודי רואה אדם כזה, מנוער מכל תוכן רוחני, אדם השקוע כל כולו בתאוותיו ואין לו שום קשר לבית המדרש ולרוחניות, מה הוא אומר לעצמו? – 'אוי, אם אני לא אלמד בבית המדרש, גם אני עלול להיראות ככה, חלילה וחלילה. אם כן אני אתגבר על העצלות, ואתחזק בלימוד התורה הקדושה'. ממילא הוא לומד בזכות אותו רשע שלא הולך ולא עושה, ולכן זכה הרשע להיכלל בכלל של ארבע מידות בהולכי לבית המדרש…

"לפי כל הנאמר לעיל", מחדד הג"ר דוד נתנאל שוורץ, "לפי התשובה של הגר"י גלינסקי ובהתאם למה שדיברנו קודם לכן, אני חושב שאפשר לתרץ גם את השאלה על משנה י"ג, השאלה של הגר"י גלינסקי, איך מי שאינו נותן ואינו רוצה שיתנו אחרים, איך הוא נכלל בנותני צדקה?

"התשובה היא, שאדם שאינו נותן צדקה הרי הוא מסכן ואומלל, הוא אדם עצוב, חסרה לו שמחת חיים. כשיהודי רואה אדם כזה שאינו נותן צדקה איך הוא נראה מסכן ואומלל, הוא חושב לעצמו: 'אם אני לא אתן צדקה – גם אני איראה ככה, כזה מסכן'. לכן הוא מתחזק ונותן צדקה כפי יכולתו, וממילא זוכה גם אותו רשע שלא נותן ולא רוצה שיתנו אחרים – להיכלל בכלל ארבע מידות בנותני צדקה.

"ואפשר להוסיף עוד נדבך על המהלך הזה, שהנתינה הזאת נרמזה גם היא ב'זהב', כהמשך לווארט של הרה"ק רבי מאיר מפרמישלאן: 'זהב' זה ראשי תיבות 'זה הנותן בשמחה', כי הדרגה הגבוהה ביותר של נתינת צדקה היא הנתינה על ידי שמחה, וזה כמשל הביצה והתרנגולת, שכן נתינת צדקה צריכה להיעשות בשמחה, והנתינה עצמה מולידה שמחה בלב האדם".

בחלום הלילה

"ואספר כאן מעשה נורא, שזכיתי לשמוע מפיו של הגאון רבי מרדכי גנוט, בעל הלוח 'דבר בעתו', שמספר על עצמו שבשנת תשס"ד הוא חלם חלום מופלא בליל שב"ק פרשת לך לך.

"ויהי בחלומו ראה את עצמו באולם גדול ובו שלושה גדולי עולם: הגאון מטשעבין בעל ה'דובב מישרים', הגאון רבי איסר זלמן מלצר, ומרן ה'חזון איש', זכר צדיקים לברכה.

"בחלום ראה הרב גנוט איך ששלושת הצדיקים פונים אליו, ומבקשים שיאמר להם איזה דבר תורה. הוא חשב לעצמו שכאלו גדולי עולם, בטח מצפים ממנו שיאמר איזה חידוש נפלא של רבי עקיבא אייגר, אבל הם אמרו לו שרצונם לשמוע דווקא חידוש שחידש הוא בעצמו.

"והיה ר' מרדכי משתומם, ותוך כדי עלה במוחו רעיון נפלא ואמרו לפניהם: הרי הגמרא אומרת במסכת תענית דף ט', על מה שכתוב בתורה 'עשר תעשר', דרשו חז"ל 'עשר בשביל שתתעשר', ולכאורה היתה הגמרא יכולה לומר 'עשר כדי שתתעשר', ולמה נבחרה דווקא המילה 'בשביל' לדרשה הזאת?

"'אלא לרמז לנו', כך אמר הרב גנוט, 'ש'עשר' צריך להיות באותו 'שביל' שבו אדם משתדל שיהיה 'תתעשר'.

"כי אנשים משקיעים את כל מרצם בעבודה ועסקים, רוצים להתעשר וכל רווח קטן שהם מרוויחים משמח אותם, וככל שהרווח גדול יותר – הם שמחים ומאושרים ומלאי מוטיבציה.

"אבל כשבאים לעשר את הרווחים, ככל שהמעשר יותר גדול – כך הקושי הנפשי גדול יותר. אדם מתקשה להיפרד מסכום כסף גדול כל כך ולתתו לאחרים.

"לכן אמרו חז"ל 'עשר בשביל שתתעשר', באותו שביל, באותה דרך שבה אתה צועד כדי להתעשר, באותה השמחה וההתלהבות שאתה שמח ומתלהב כשאתה בדרך להרוויח עוד כסף ולהתעשר, כך גם תשמח ותתלהב כשאתה בא לעשר את הרווחים הללו…

"ובחלומו שמע הרב גנוט את אותם גדולי עולם, כשהם מקלסים את החידוש שלו בכל פה, ושמחים מאוד עם דבריו.

"אחר שהקיץ מחלומו, וזכר את אשר חידש, פנה לג"ר אפרים פישל שטיין, בעל ה'אוצר אפרים', וביקש לשמוע מפיו אם ידוע לו אם מישהו כתב את הדברים, ואכן הראה לו הרב שטיין שהווארט הזה כתוב בספר 'פרדס שאול' להרב מוויערשוב, ומעניין לציין שגם שם מציין ה'פרדס שאול' שהווארט הזה נגלה לו בחלום הלילה, ויהי לפלא.

"אם נתבונן בדברים, אפשר להבין מזה, גם למה לא כל מי שנותן מעשר מתעשר מיד, כי באמת לא נותנים בשמחה, זה לא ב'שביל' שתתעשר…

"והנה אנחנו מתקרבים לימי הפורים שהם ימי משתה ושמחה, וכל מצוות הפורים הן מצוות של נתינה, כי הרי משלוח מנות ומתנות לאביונים – זה בוודאי עניין של נתינה לאחרים, וגם על משתה ושמחה – כתוב שצריך להכניס אורחים בסעודת הפורים, ואפילו על מקרא מגילה, שלכאורה זאת מצווה שאינה בין אדם לחברו, הרי אמרה הגמרא שעיני עניים נשואות למקרא מגילה, כי אז הם מקבלים את המתנות לאביונים, ואפילו על מנהג שינוי הלבוש, התחפושת, כתוב ב'אוהב ישראל' שעניינו לשמח אחרים ולעשות עימהם חסד, כי באמת על ידי נתינה לאחרים גוברת השמחה, ולכן נצטווינו לעשות את כל הפעולות הללו בימי הפורים".

צדקה לא צודקת

לסיום ביקשנו מהרב שוורץ שליט"א שיעניק לנו מעט מאוצרו הרחב, וישתף אותנו בחידה אחת או שתיים מאלפי החידות שליקט מהספרים וחיבר בעצמו, העוסקות בעניין הצדקה.

הרב שוורץ נענה על אתר, ושאל את החידה הבאה: אדם הרוויח חמישים אלף דולר, הפריש מהם צדקה כדת וכדין, אבל אחרי שלוש שעות הוא שוב צריך להפריש לצדקה. איך ייתכן הדבר הזה?

תשובה: אחרי שהפריש מעשר ממעותיו נגנב כספו והוא התייאש ממנו, אבל באופן חריג הצליחה המשטרה לתפוס את הגנב והחזירה לו את הכסף. כתוב במפורש בספר 'חסידים' בסימן קמ"ד, שבכזה מקרה צריך לשוב ולהפריש מעשר מהמעות, כי מדובר בכסף שבא לו מחדש, אחרי שכבר אבד ממנו ויצא מבעלותו.

חידה נוספת: איך ייתכן שאדם נותן צדקה ונקרא 'רשע' בגלל אותה נתינת צדקה?

תשובה: את השאלה הזאת שאל מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, והשיב מהגמרא במסכת סוטה דף כא ע"ב, שעני שיש לו 199 זוז, ובא עשיר ורוצה לתת לו נתינה הגונה של מיליון דולר – הרי הוא מקיים בזה מצוות צדקה, אבל אם יבוא אדם צר עין, וייתן לו במתנה זוז אחד בודד, יבוא העשיר עם מיליון הדולרים ויגידו לו שאין זה מעשה של צדקה, כי העני כבר יש לו 200 זוז וממילא אינו נחשב לעני. על כגון זה אומרת הגמרא שזה נקרא 'רשע ערום', שהוא משתמש בחכמתו כי להרע עם הזולת.

 

פרשת השבוע פרשת תרומה רבי דוד נתנאל שוורץ

אולי גם יעניין אותך

אותה שעת נסיעה היתה אחת משעותיי היפות עלי אדמות
3 השאלות ששאל גאון ישראל, בעל ה'בית הלוי' זצ"ל, על שאלתו של יוסף
צפו: שיעורו של הרב אליהו דיסקין שליט"א לפרשת יתרו
צפו: שיעורו של הרב סיני הלברשטאם שליט"א לפרשת תזריע | תשפ"ב
תוך כדי שכרותו החל לבכות ולבקש: "תתפללו עלי שאדע הלכה אחת על בוריה!"...
אוגדן עלוני השבת להורדה ולהדפסה | פרשת נשא- חג השבועות - תש"פ | גליון 193
"אמרתי להורים שלי: "בגלל שאתם לא שולחים אותי לקרקס נכשלתי במבחן"
הגרי"מ גורדון סיים לקרוא את המכתב שכתבה לו בתו, והתעלף
הוא יצא החוצה, ואחרי דקה הוא צועק לי: "יעקב ברוך, בוא מהר, תראה מה יש לי במשאית!"
לפני עמד יהודי חרדי שהצהיר בפני: "אני הגנב שפרץ למספרה שלך"...
ב'סוּפֶּר' שמעתי אותו מרגיע את מוישה 'הקטן', כשהחמאתי לו, הסמיק ואמר לי: מוישה זה אני...
כזוהר הרקיע מזהירים
''ידעתי שהם סוכני ק.ג.ב. בכל זאת שלטתי בעצבי שליטת ברזל''
הייתי בהלם, מה הוא חושד בי שאני עובר על דאורייתא?!
סוד ההצלחה בסערות החיים
''שום דבר אינו חביב לפני הקב"ה יותר מהקטורת''
"אמרתי להורים שלי: "בגלל שאתם לא שולחים אותי לקרקס נכשלתי במבחן"
הגרי"מ גורדון סיים לקרוא את המכתב שכתבה לו בתו, והתעלף
הוא יצא החוצה, ואחרי דקה הוא צועק לי: "יעקב ברוך, בוא מהר, תראה מה יש לי במשאית!"
לפני עמד יהודי חרדי שהצהיר בפני: "אני הגנב שפרץ למספרה שלך"...
ב'סוּפֶּר' שמעתי אותו מרגיע את מוישה 'הקטן', כשהחמאתי לו, הסמיק ואמר לי: מוישה זה אני...
כזוהר הרקיע מזהירים
''ידעתי שהם סוכני ק.ג.ב. בכל זאת שלטתי בעצבי שליטת ברזל''
הייתי בהלם, מה הוא חושד בי שאני עובר על דאורייתא?!
סוד ההצלחה בסערות החיים
''שום דבר אינו חביב לפני הקב"ה יותר מהקטורת''

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

ביטול

פוסטים נוספים

הצטרפו לניוזלטר הייחודי שלנו
החדשים באתר
חוקת

צפו: הרב מנחם מנדל פומרנץ שליט''א לפרשת השבוע

פרשת חוקת

חוקת

צפו: שיעורו של הרב סיני הלברשטאם שליט"א לפרשת חוקת | תשפ"ב

לפרשת חוקת

הרב אייל אונגר

ואיך לחנך ילדים מתוך כפייה או מתוך הזדהות שלהם?

הרב אייל אונגר שליט"א: רגשות דמיונות ואמת ומה שביניהם

גלריות בחצרות החסידים

חברי מועצת גדולי התורה מתכנסים בירושלים

צילום: Olivier FItoussi/Flash90

קו השיעורים של 'דרשו'
כמה קבלת במבחן?
פרפראות לפרשת השבוע
צפו: בחצרות החסידים
כל שירי דרשו להאזנה
מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • שומעים ‘דרשו’
    • מסכת שביעית - משניות מבוארות
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”ב
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • כניסת שבת ויציאת שבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
    • תפילת השל"ה
    • פרשת המן
    • ברכת המזון
    • נשמת כל חי
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 39061, מיקוד 9139001
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו ארה''ב
1-888-534-7748
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו ד' ועוזו ע.ר. 580384931
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד

לפתוח את היום ברגל ימין

הצטרפו למייל היומי של דרשו
מדהים, מרגש ומחזק.

לחץ כאן
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות
  • רקע בהיר
  • קו תחתי לקישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • מפת אתר