הרב שמעון טיקוצקי
סיפור מיוחד סיפר לאחרונה המגיד מישרים הנודע בשערים הרה"ח ר' יוסף יצחק יעקבזון שליט"א ממונסי, אודות יהודי מבוגר מקנדה, החזן הר"ר משה קרויס זצ"ל, שזכה לאריכות ימים והלך לעולמו בהיותו בן מאה ואחת.
בבחרותו היה משמש בקודש אצל המנחת אלעזר ממונקאטש זי"ע, וסיפר, שפעם במוצש"ק כאשר התעסק בהחזרת הספרים השונים שהשתמשו בהם במשך השבת, המנחת אלעזר דיבר בלימוד עם מישהו, ואז נכנסו אליו רב וראש הקהל מקהילה מסוימת, ועוף ביד ראש הקהל להראות שאלה למנחת אלעזר.
ראש הקהל פתח ואמר בזלזול גדול איך שהרב שלו אינו עושה עבודתו בנאמנות, ואינו בר סמכא כלל וכלל, עד כדי כך שאמר לאשתו שלא להראות שום שאלות למרא דאתרא כי לא יכולים לסמוך עליו.
אולם לאחרונה בעש"ק כאשר אשתו הכינה את העוף לש"ק התעוררה שאלה בכשרותו, ומתוך הדחק זו הלחץ, הלכה לבית הרב בלי ידיעת בעלה להראות את השאלה, והכשיר את העוף, ובישלה.
כאשר נודע הדבר לבעלה, שאשתו הלכה לרב והכשיר את העוף לאכילה, לא נחה דעתו, וחשב לעצמו, כי עתה שעת כושר ללכת עם הרב לבית המנחת אלעזר, וסוף סוף תהיה לו טענה חזקה לסלק את הרב ממקומו, ולמנות מישהו שיכולים לסמוך עליו כראוי.
כמובן, אין לשער ואין לתאר בושתו וכלימתו של הרב, אבל ראש הקהל ברוב "פקחותו" הגיע בכוונתו "לשם שמים" וטען למנחת אלעזר, כי המרא דאתרא שלו מכשיר טריפות והגיעה השעה לסלק אותו ממקומו.
ה'מנחת אלעזר' לוקח את העוף ומסתכל עליו בעיון אנה ואנה ומתבונן בשאלה אשר לפניו, עד שאמר להמשמש בקודש ר' משה קרויס שיביא עבורו צלחת ומזלג. מניח הוא את העוף על הצלחת, לוקח חתיכה ממנו ואומר בכוונה ובהתעוררות רבה "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם, שהכל נהיה בדברו!"
ואוכל חלק מהעוף! כמובן, טענותיו של ראש הקהילה פרחו באויר, שהרי ראו מול עיניהם איך שהמנחת אלעזר פוסק ההלכה עד למעשה ועד בכלל, שהכל בסדר לכתחילה, שהיה מוכן לאכול ממנו, והלכו לדרכם.
אז פנה הבחור משה נ"י למנחת אלעזר ושאל לרבו: ילמדנו רבינו, הנה הדברים ברורים כשמש כי היה כאן סרך שאלה, הרי הגיעו לדון לפני הרב מכיון שלא היה העוף "מהדרין מן המהדרין", אכן מדינא יכולים להקל לצורך שבת וכדומה, ואם כן אפילו אם הצליח רבינו בדעתו הקדושה וכח ההיתרא עדיפא להכשיר את העוף, מכל מקום בשביל מה היה צריך לאכול ממנו, להכניס את העוף בפה קדשו, הרי סוף סוף לא היה "גלאט כשר"?
המנחת אלעזר קמץ את אגרופו ודפק בחוזקה על השלחן, וענה בקול מלא התעוררות בקנאו קנאתו מתוך אהבת ישראל הבוערת בקרבו: "לאכול בשר אדם במשך שלשים שנה, זה כן "גלאט כשר", ורק על אכילת בשר עוף שאינה גלאט כשר שואלים שאלות??!!".
היתה כאן מציאות של זלזול במרא דאתרא, ועבר שנים רבות של רדיפות וצרות! אין להם בעיה "לאכול את בשרו", ורק כאשר נודע להם משאלות של 'יורה דעה' רוצים הם להחמיר וליזהר?!
(אספקלריא דברים)