גיטין דף לו
ששה פירושים מדוע האמורא רב היה חותם בצורת דג?
רב צייר כורא
מובא בכמה מקומות בש"ס (גיטין לו. פז: ועוד) שהאמורא רב היה חותם את חתימת ידו בצורת דג. ויש להבין מה הסיבה לכך.
א. הרשב"ם בבבא בתרא (קסא:) כתב, "והמפרש טעם אמאי צייר כוורא… אינו אלא טועה, ושמא על שם מעשיהם, זה [רב] נהג לאכול דגים… וסימנא בעלמא היו עושים".
והקשה בשו"ת ריב"ם [יוסף בן מאיר] שנייטוך זצ"ל – תלמידו של רבי נתן אדלר זצ"ל (חו"מ סי' ט ד"ה והנה), 'שלא מסתבר שהאמורא רב שהיה נקרא 'רבינו שבבבל', ינקוט מאכל האהוב לו לסימן בידו בפרסום, הלא אפילו איש נכבד רק קצת אינו ועשה כן, וכל שכן רב החסיד והעניו וכו'.
ב. אלא ודאי היה נוהג לאוכלם בשבתות, וכן בחול, מטעם הכמוס עימו, ורמז בזה או לעינא
פקיחא של הקב"ה על עם ישראל, כעין הדגים שפקוחות תמיד, או כדגים הנאחזים במצודה ושאר טעמים דומים המפורשים בספרי מפרשי האגדה.
ג. המהרש"ל בחכמת שלמה (ב"ב שם) כתב כעין זה, שרב היה נזהר ומדקדק באכילת דגים גדולים לכבוד שבת, כמובא במסכת שבת (קיח:). ועשה כן, בכדי לזכור ולייקר את השבת.
ד. ביאור נוסף כתבו בתוס' חכמי אנגליה (י"ל מכת"י ע"י מכון י-ם, גיטין לו.), וז"ל: 'רב צייר כוורא, דכתיב (בראשית מח טז) "וידגו לרוב", כמו רב'. ולכאורה כוונתם לומר בדרך רמז, דכתיב 'וידגו לרב', חסר וא"ו, ויש אם למסורת, וכאילו כתיב רב. אמנם, רב עצמו סובר 'יש אם למקרא' (כריתות יז).
ה. היעב"ץ (גיטין לו.) ביאר, ש'היה עושה זאת משום עין הרע'. והיינו, בדגים אין הרע שולטת, כי הם מכוסים במים וכדברי הגמרא (ב"ב קיח: ועוד), וע"ש ב'תורת חיים' בביאור הענין. [ולדברי היעב"ץ יש לעיין, מדוע דוקא רב עשה כן, ולא כל אמורא אחר? ונראה בס"ד לומר, שרב לשיטתו בגמרא (ב"מ קז:) שם נחלקו אמוראים בביאור הפסוק "והסיר ה' ממך כל חולי", במה הפסוק עוסק. רב סובר, שהפסוק מדבר על עין הרע, שמספרת שם הגמרא שרב נכנס לבית הקברות, עשה על הקברים מה שעשה, וראה שתשעים ותשע מהם מתו מחמת עין הרע, ואחד כדרך כל העולם (ע"ש ברש"י ובגליון). לפי זה מובן נפלא, שזו היתה דעת רב שחשש כ"כ מעין הרע, ולכן חתם בצורת דג.
ו. דבר נוסף כעין זה איתא בגמ' בסנהדרין (צג.), שרב אמר שלאחר הנס שנעשה לחנניה מישאל ועזריה שניצלו מכבשן האש, מתו בעין
הרע מחמת התפעלות כל העם מהנס המופלא שקרה להם. ומצאתי ביד רמה בסנהדרין (שם ד"ה ודייקינן) שכתב, שרב לטעמו שסבירא ליה שתשעים ותשע מתים בעין הרע, ואחד בדרך כל הארץ. ע"ש.
(גליון קבלת שבת)