הרב אליהו לפין, מרבני ישיבת מיר ירושלים
1
מה בין בחירה לבין העדפה? כשמנהל מחליט לקדם מישהו מהעובדים לתפקיד בכיר, אם יקדם את האיש המוכשר מכולם תהיה זאת העדפה, האיש הזה פשוט עדיף על פני האחרים. אבל אם כולם מתאימים באותה מידה תהיה זאת בחירה – האיש הזה נבחר לא מפני שהייתה לו עדיפות כל שהיא אלא מפני שהמנהל חשק דווקא בו. הרי שעדיפות מתארת את חוסר ההתאמה של האחרים ובחירה מתארת את המעלה המיוחדת של הנבחר.
ההבדל הוא במהות ובאורך החיים של הבחירה.
קשר של נישואין למשל הוא בחירה ולא העדפה. אם בני הזוג בוחרים זה את זה מפני שהעומד מולם עדיף על פני כל האחרים, הבחירה הזאת תהיה תמיד תלויה בקיומה של העדיפות – לא בדיוק קשר של קיימא. פשוט וברור כי קשר של נישואין הינו פרי בחירה הנובעת מהרגשה הכי פנימית שזהו זה, מצאנו את החלק השני שלנו, ובד"כ, ככל שחיים יותר שנים בצוותא מתעצמת ההרגשה וההכרה שהקשר הינו פנימי ואינו תלוי בנסיבות חיצוניות.
2
הבנה לא נכונה של הקשר שלנו עם בורא עולם מעמידה אותנו במקום מרוחק ממנו, מעצמינו.
הן בפרספקטיבה כללית והן בתחושת כשלון רוחני אישי אנו עלולים להרגיש לא שייכים, מנותקים. איפה אנחנו – לימוד התורה וקיום המצוות שלנו – ואיפה הר סיני, איך המצב הלאומי הכל כך קשה ומסובך מתחבר ל'ובאו כולם בברית יחד', האם בורא עולם עודנו מעוניין בנו כפי שאנו נראים היום…?
התחושות הללו היו נכונות אם הקשר שלנו היה נובע מהעדפה, אכן לאור הקורות במהלך אלפי השנים יתכן והיא איבדה את חינה. אבל לא זהו הקשר בינינו – ביום חתונתו זה מתן תורה – קבלת התורה הינה קשר נישואין, קשר של בחירה ולא של העדפה.
בורא עולם לא בחר בעמו מפני עדיפותם על האומות – לא מרבכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר בכם כי אתם המעט מכל העמים – מבחינת התאמה לכבוד המלכות אתם הקבוצה הפחות מתאימה, ובכל זאת חשק ה' בכם ויבחר בכם – חשק הוא בחירה הנובעת מראיה פנימית של התאמה שאין טעמה נתפס במושגים חיצוניים, ולכן הבחירה הזאת אינה תלוית נסיבות – כי מאהבת ה' אתכם ומשמרו את השבעה אשר נשבע לאבתיכם – שבועה הינה ברית נצחית שגם החטאים אינם יכולים לבטלה. (ראה רמב"ן דברים ז, ז).
3
בערב חג מתן תורה אין לנו את היכולת להתגבר על תחושת הריחוק בפעולות מעשיות, אין סוכה לבנות או מצות לאפות, חייבים אנו לחדד את ההבנה הזאת כי נולדנו לתוך מציאות של בחירה, אנו נבחרים בכל מהותנו וישותנו. גם אם עודנו רחוקים מלעשות את תפקידינו באופן המושלם, וגם אם חלילה אנו מאכזבים ומצערים אותו בכישלונות ובטעויות שלנו, עדיין כל אחד מאיתנו הוא נבחר ולעולם יישאר כזה.
לא בכדי אנו מזכירים לעצמינו כל בוקר מחדש את המהות והמציאות שלנו, את הכלים האדירים שבידינו – אַהֲבַת עולָם אֲהַבְתָּנוּ… חֶמְלָה גְּדוֹלָה וִיתֵרָה חָמַלְתָּ עָלֵינוּ… וּבָנוּ בָחַרְתָּ מִכָּל עַם וְלָשׁוֹן – נבחרנו להיות עם ה' ולקבל את תורתו לא מפני סיבות הנראות לעין אלא מפני האהבה הגדולה שהיא מעומק חוכמתו ולמעלה מכל שכל והיגיון, והאהבה הזאת אינה תלויה בדבר, נצחית היא מול כל המשברים והאכזבות שפגשה במהלך ההיסטוריה, איתנה היא יותר מכל הקמים עליה מבית ומחוץ לכלותה.
הניסיון שלנו הוא להאמין בה, ומכאן ואילך השמים הם הגבול.
תזכו לקבלת התורה בשמחה אתם וכל זרעכם עד עולם. חג שמח ושבת שלום, אליהו לפין, ישיבת מיר ירושלים