וְנֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא וְשָׁמְעָה קוֹל אָלָה וְהוּא עֵד אוֹ רָאָה אוֹ יָדָע אִם לוֹא יַגִּיד וְנָשָׂא עֲוֹנוֹ (ה, א)
בספר "דן ידין" כתוב, שבפסוק זה טמון רמז נפלא לדברי הגמרא (ראש השנה יז ע"א): "כל המעביר על מידותיו מעבירין לו על כל פשעיו, שנאמר 'נשא עון ועבר על פשע', למי נושא עון? למי שעובר על פשע", ופירש רש"י: "המעביר על מידותיו – שאינו מדקדק למדוד מידה למצערים אותו, ומניח מידותיו והולך לו".
כשאדם מבייש את חברו ומשמיע נגדו קול אלה – על החבר לדעת כי ה' אמר לו לקלל! והסיבה לכך היא משום שהמקולל חטא, ומשמים רוצים לנקות אותו בעולם הזה במקום בעולם הבא, ולכן מביאים עליו ייסורים, מביישים אותו, מקללים אותו. וזהו שמרמז הכתוב: בגלל ש"ונפש כי תחטא" – לכן הביאו עליה משמים ש"ושמעה קול אלה".
וממשיך הכתוב: "וְהוּא עֵד אוֹ רָאָה אוֹ יָדָע" – המקולל יכול לענות למקלל, יש לו מה להשיב לו בחזרה… ואף על פי כן, "אִם לוֹא יַגִּיד" – אם הוא מעביר על מידותיו ושותק, מה שכרו? "וְנָשָׂא עֲוֹנוֹ" – הקב"ה מעביר לו על כל פשעיו!
רמז נפלא נוסף יש בכתוב (בראשית נ, יז): "כֹּה תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי רָעָה גְמָלוּךָ". המילים "אנא שא נא" נקראות ישר והפוך. באו אֲחֵי יוסף ואמרו לו: נכון, אנחנו מודים! הרסנו לך את החיים. בשנים היפות ביותר של חייך, מגיל שבע-עשרה, ישבת בגללנו בבית סוהר. עקרנו אותך מבית יעקב והשלכנו אותך לארץ טמאה. אילצנו אותך לעבור ניסיונות קשים מאד. הכל אמת, וכל מה שתחליט לעשות לנו אכן מגיע לנו בדין. אבל אנחנו רוצים להציע לך עסקת חיים: "אנא שא נא" – ישר והפוך. אם אתה תעביר על מידותיך ותמחל לנו – תקבל בחזרה מן השמים שימחלו גם לך, כי כל המעביר על מידותיו מעבירים לו על כל פשעיו.
ידועים דברי הגאון מוילנא זצ"ל על הפסוק (שמות ל, יב): "וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' ", תיבת "ונתנו" נקראת ישר והפוך, ללמד כי מי שנותן צדקה – נותנים לו בחזרה מן השמים.
צריכים לזכור שעומק הדין בשמים, על כל חטא וחטא – הוא נורא ואיום. מי שזוכה לקבל ייסורים בעולם הזה – נחשב שיצא בזול. הייסורים מנקים אותו פה ולא שם. אבל יש לנו עצה נפלאה, הזולה ביותר שיכולה להיות: להעביר על המידות! פגעו בך, אתה יכול לענות, ואתה שותק! זה ברור שלא קל לשתוק, ומכל מקום זה הרבה יותר קל מייסורים אחרים נוראים שאנשים עוברים כאן בעולם הזה, וקל וחומר מהייסורים שעוברים למעלה בעולם הבא.
(רבי אליהו דיסקין שליט"א)