במעמד רווי הוד שנערך בביתו של מרן רבנו ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א השתתפו גאוני התורה והיראה מרנן המשגיחים שליט"א לחיזוק לימוד המוסר במסגרת תכנית קנין חכמה ^ "הלומד מוסר הוא נקרא 'בא ליטהר', וזוכה לסייעתא דשמיא, כמו שאמרו חז"ל הבא ליטהר מסייעין אותו" ^ מרן המשגיח הגאון הצדיק רבי דן סגל שליט"א "לימוד המוסר נוגע לכל אחד ואחד, גם לאנשים גדולים, וביותר צריך לעורר את תלמידי הישיבות הקד', שידעו שהחיים של האדם תלויים בזה" ^ הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א: "כשמדברים על לימוד המוסר לא מדברים פה על מדרגות, אלא מדברים על צורה של מערכת חיים, לצאת מתוך מצב של מלומדה"
*
החזק במוסר אל תרף: במעמד רווי הוד שנערך בבית מרן רבנו ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א ובמעמד המשגיח הגאון הצדיק רבי דן סגל שליט"א ובהשתתפות הגאון הגדול ר"ד כהן שליט"א ראש ישיבת חברון, התכנסו יחד גאוני התורה והיראה מרנן המשגיחים שליט"א על מנת לחזק את לימוד המוסר במסגרת סדר הלימוד המיוחד שנתקן ע"י דרשו סדר 'קנין חכמה'.
במסגרת תוכנית 'קנין חכמה' שנוסדה ע"י מרנן ורבנן גדולי ישראל זצוק"ל ושליט"א, עוסקים הלומדים בקניין חכמה ודעת, תוך עיון בדבריהם של גדולי הדורות אשר על ספריהם ועל תורתם הושתתו ספרי המוסר בדורות האחרונים והראשונים, ואשר נוסדו על אדני המחשבה הצרופה והמזוקקת, לכל החפץ לקנות חכמה אשר בה ייבנה בית, ודעת אשר בה חדרים ימלאו כל הון יקר ונעים.
במעמד השתתפו הגאון רבי יצחק פנחס גולדוסר שליט"א משגיח ישיבת אור ישראל, הגאון רבי חזקיהו מישקובסקי שליט"א משגיח ישיבת אורחות תורה, הגאון רבי שמואל שולמן שליט"א משגיח ישיבת בית מדרש עליון, הגאון רבי דורון גולד שליט"א משגיח ישיבת מגדל עוז, הגאון רבי יוסף דייויס שליט"א משגיח ישיבת עטרת שלמה, הגאון רבי נח פלאי שליט"א משגיח ישיבת תורה בתפארתה, זקן המשגיחים הגאון רבי אברהם פולק שליט"א משגיח ישיבת סלבודקא, הגאון רבי עזרא רוטשילד שליט"א משגיח ישיבת פוניבז', הגאון רבי זאב כהן שליט"א מראשי ישיבת מאור התלמוד, הגאון רבי נחמיה פרידלנדר שליט"א משגיח ישיבת גרודנא באר יעקב ותפארת ישראל, הגאון רבי בנימין פינקל שליט"א משגיח ישיבת מיר.
את המשא המרכזי נשא רשכבה"ג רבינו מרן שליט"א. "נאספנו כאן במטרה לחזק את לימוד המוסר. זהו דבר חיוני מאד ברוחניות, שהרבה לא מבינים את זה ולא יודעים את זה. יש כאלה שחושבים שהם לא צריכים את החיזוק, וחושבים 'אני בסדר', וכאילו שאינם צריכים לשום תיקון, ולזה אין שום עצה, למי שהוא "חכם בעיניו" וסבור שהוא כבר אדם השלם, אבל הרי האמת אינה כך, ולכל אחד יש במה להתעלות, כי אין סוף למדרגות, ביראת שמים ובעוד הרבה מעלות עליונות כמו שביאר רבינו יונה".
"ויש חיוב דאורייתא על יראת שמים "את השם אלוקיך תירא", ועוד הרבה פסוקים נאמרו על מצות היראה, וזה דבר שאינו בא ממילא באופן טבעי, וחייבים גם להוסיף יראת שמים, כמו שכתב רבינו יונה בשערי תשובה וכיצד מוסיפים יראה? הדרך היא אם לומדים מוסר! ספרים על יראת שמים, יראת העונש כפשוטו, על גיהינום, עולם הבא ועולם הזה, שיש דין ויש דיין, ויש השגחה על כל דבר ודבר. זהו הענין של לימוד המוסר.
ועוד ענין יש בזה, שמי שלומד מוסר מתוך הבנה שצריך לקבל עוד מדרגה, ומרגיש שחסר לו משהו ברוחניות שצריך להתעלות בזה, הרי בלימוד המוסר הוא נקרא 'בא ליטהר', וזוכה לסייעתא דשמיא, כמו שאמרו חז"ל הבא ליטהר מסייעין אותו.
וחבל שלא כולם מבינים את זה, יש הרבה שלא מבינים את זה, וחבל מאד על כך. מן השמים ירחמו שיהיה סייעתא דשמיא לכולם, וכפי שאנו מבקשים בתפילה "השיבנו לתורתך", ומבקשים בלשון רבים, השיבנו, על כל אחינו בני ישראל, שיקבלו חיזוק על תשובה, וכיצד זוכים לתשובה? עם יראת שמים יש תשובה! וגם יש עוד דברים, מידות טובות, לתורתך".
לאחר מכן נשא דברים מרן המשגיח הגאון הצדיק רבי דן סגל שליט"א. "החזק במוסר אל תרף נצרה כי היא חייך", לימוד המוסר זה לא רק 'ידיעות', ללמוד ולהוסיף ידיעות חדשות, אלא 'מוסר' כשמו כן הוא, מייסר ומחנך, ולכן צריך להחזיק במוסר עד כדי כך שלא להרפות ממנו כלל, 'כי היא חייך' – לימוד המוסר נותן את החיים האמיתיים. ועוד יש לבאר, 'כי היא חייך' – לימוד המוסר נותן את החיוּת ואת ההרגשים של לימוד התורה וקיום המצוות, וכמו שאומר השל"ה הק' שלימוד התורה וקיום המצוות צריך להיות בבחינת 'וחי בהם'.
"מורנו המשגיח רבי יחזקאל לווינשטיין זצ"ל אמר שיכולים לעמוד שני תלמידי חכמים אחד ליד השני, שניהם לומדים בהתמדה רבה, שניהם מתפללים, ואף על פי כן 'לא קרב זה אל זה', ואין להשוות ביניהם כלל. ואיך יתכן כדבר הזה, ובמה זה בא לידי ביטוי? בהרגשים! האחד מתפלל ותפלתו היא עם כל ההרגש והחיוּת, בבחינת 'מתרפקת על דודה', 'ואשפוך נפשי לפני השם', והשני, למרות שגם הוא מקיים את הדברים, אבל חסר לו את ההרגש, את הלב והחיוּת.
לימוד המוסר נוגע לכל אחד ואחד, גם לאנשים גדולים, וביותר צריך לעורר את תלמידי הישיבות הקד', שידעו שהחיים של האדם תלויים בזה, כי כל החיוּת של התורה והתפלה ועבודת השם מונח בזה.
והניסיון מורה, שהסיבה שיש הרבה שנופלים, הרי זה בגלל שאין להם את ההרגש, את ה'ברֶען' ואת ה'וחי בהם', כי לימוד המוסר מחיה את הכל, ונותן כוחות.
ובפרט בדורנו שמוכרחים את לימוד המוסר עוד יותר, כי זהו התריס המגן כנגד כל מה שקורה מסביב, ופשוט הוא שצריך לחזק את לימוד המוסר, ולרומם את הענין החשוב הזה, והשי"ת יעזור שנצליח בזה, בסייעתא דשמיא.
לאחר מכן נשא דברים הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א. "כשנמצאים פה בציבור הזה, אני אומר מרחשי לבי, יש לנו שתי סוגיות: יש את הסוגיא של הבחורים בישיבה, וב"ה בישיבה יש סדרי מוסר ושיחות מוסריות, ויש חלק שמתחברים לזה וחלק לא מתחברים, אבל בכל זאת אנחנו נותנים להם את הכלים ומשתדלים כמה שיותר לקרב את הבחורים, וזוהי העבודה שלנו כל השנה, אבל יש כיום גם ציבור גדול של עשרות אלפי אברכים, שאין שיחות מסודרות ואין סדרי מוסר קבועים, ונמצאים במערכת חיים שאמורה להיות 'תורתו אומנותו', אבל כשיראתם אותי מצות אנשים מלומדה איך אפשר להגיע לתורתו אומנותו בצורה הנכונה?!
וזה הדבר שאני מרגיש כל הזמן, איך יכול להיות אברך שהקדיש את חייו לתורה וחי במצב של מלומדה, האם יש התבוננות ביראת השם? הרי התבוננות ביראת השם זה רק כשאדם קובע זמן להתבונן, והקביעות זמן להתבונן זה רק קביעות זמן במוסר, ואם כן אנו במצב שכל הדור מבחינת לומדי התורה נמצאים במצב שצריך תיקון. אינני יודע, אסור לי לקטרג חס ושלום, אבל אנחנו נמצאים במצב שאנחנו מוכים מכות אחרי מכות, וכך לשונו של הנביא: ותהי יראתם אותי מצות אנשים מלומדה לכן הנני יוסיף להפליא את העם הזה הפלא ופלא, רח"ל.
רבינו ראש הישיבה שליט"א כל הזמן מדבר על לימוד המוסר, וחוזר ומעורר על זה כסדר כסדר בכל הזדמנות, ואמרתי פעם למישהו, מה הפשט? כי כשמדברים על לימוד המוסר לא מדברים פה על מדרגות, אלא מדברים על צורה של מערכת חיים, לצאת מתוך מצב של מלומדה ולעשות שטייגען ביראת שמים ושטייגען בתורה.
זוהי ההרגשה שחשבתי עכשיו כשבאה הבשורה הזו, שהרב ר' דוד הופשטטר שליט"א לקח על עצמו את החלק של 'קנין חכמה', לבוא ולחבר את ציבור האברכים יותר ללימוד המוסר, וזה יקר אצלו מאד ומשקיע בזה הרבה, להביא את הידיעה בלבות בני האדם, עצם הדבר שיידעו וייבחנו ויקנו קנין ביסודות החכמה זה גם חלק מיסודות המוסר, וזה גם נותן את הכוח להתבונן ביראת השם.
נשיא דרשו הרב דוד הופשטטר שליט"א. "זה זכות שיש לנו לחזק את לימוד המוסר במקום קדוש כזה, שמענו הרבה פעמים במשך השנים שמרן הראש ישיבה שליט"א תמיד מחזק את המוסר, לימוד המוסר, שארבעה דברים צריכים חיזוק, וחלק מהם זה המידות טובות. ואשרינו שזכינו להתקבץ כאן יחד.
אנחנו בפרשת שקלים, כי תשא את ראש בני ישראל. אבל יש עוד מנין בפרשת במדבר, שזה היה מנין אחר, זה היה איש ומשפחתו, לבית אבותם, לשמותם תפקדם.
אומר הרמב"ן, וזה מובן ע"פ הזוהר ג"כ, שהמנין בפרשת במדבר היה שונה מפרשת כי תשא, המנין שמה היה לפקוד את עם ישראל, ושם הייתה הכוונה שבאו לפני משה רבינו. באו לפני אהרן, והם נתנו לכל אחד תפקיד. לפקוד מלשון לתפקד את עם ישראל, זה בא מהזקנים, זה בא מהגדולים ממשה ואהרן, ויאצל מן הרוח. זה שונה מהשרי אלפים ושרי מאות של יתרו שהיו דיינים, זה ויאצל מהרוח של משה ואהרן על הזקנים.
אז יש לנו הזכות לבוא עם גדולי המשגיחים, וזקני הדור, להאציל מן הרוח לעם ישראל, לחזק את היראת שמים ומידות טובות ולימוד המוסר.
יהי רצון שאנחנו ב'דרשו' נזכה להיות שלוחים נאמנים, על לימוד קנין חכמה, ספרי המוסר הבסיסיים, ודף היומי בהלכה שיש הספרי מוסר של הח"ח, שנזכה להרמת קרן המוסר והיראה בעם ישראל.