מֵהלכות תפילת תשלומין
* המחסיר תפילה שאין צריך לומר בה 'יעלה ויבוא', או 'על הניסים', ובתפילה שלאחריה צריך לאומרם – יאמרֵם גם בתפילת התשלומין; ואם לא אמר – יצא ידי חובה.
* המחסיר תפילת מנחה של ערב שבת – יתפלל פעמיים ערבית של שבת; ואם התפלל תפילה של חול לשם תשלומין – יצא ידי חובה.
* המחסיר תפילת מנחה של שבת – יתפלל פעמיים ערבית במוצאי שבת, ואם התפלל תפילת מנחה של שבת לשם תשלומין – לא יצא ידי חובה. ולא יאמר 'אתה חוננתנו' בתפילת התשלומין.
מֵהלכות טעות בתפילה
* מי שהתפלל תפילת חול במנחה של שבת, או שלא הזכיר 'יעלה ויבוא' בתפילת מנחה של ראש חודש, ונזכר בכך בלילה – יתפלל ויַתנה שאם חייב בתפילה – תהא לחובה, ואם לא – תהא לנדבה.
* מי שטעה במנחה של ערב שבת ב'ברכת השנים' ואמר 'ותן ברכה' במקום 'ותן טל ומטר' או להיפך, ונזכר בכך רק בליל שבת – יש אומרים שינהג כנ"ל, ויש אומרים שישלים בליל שבת כרגיל.
* מי ששגה בתפילת שמונה עשרה והוסיף 'יעלה ויבוא', 'על הניסים', וכיוצא בזה, שלא במועדם – אם טרם סיים את הברכה ישוב לתחילתהּ, ואם סיימהּ – ימשיך בתפילתו.
מֵהלכות תפילה בציבור לַמְאַחֵר
* מי שאינו מתחיל את תפילת שמונה עשרה יחד עם הציבור, לא יתחיל אלא כשיוכל לסיים עד שיגיע החזן ל'קדושה'.
* המתחיל תפילתו יחד עם הציבור – יש שכתבו שמותר להתחיל אף כשלא יוכל לסיים ולענות לכל הדברים הנ"ל, ויש שהסתפק בדבר.
* סדר העדיפות לעניית דברים שבקדושה הוא: 'אמן יהא שמיה רבה', 'קדושה', 'ברכו', אמן של ברכות 'הא-ל הקדוש' ו'שומע תפילה', ואמן על ברכות אחרות.
* מי שלא התחיל את תפילת העמידה יחד עם הציבור, רשאי להתחיל במקביל לחזרת הש"ץ, וכשיגיע החזן לקדושה יאמר עמו את כל נוסח הקדושה.
* יחיד המגיע בתפילתו למקום הקדושה כשהציבור אומרים את קדושת 'ובא לציון' המכונה 'קדושה דסידרא', או את הקדושה שבברכת 'יוצר' – אסור לומר קדושה עמהם.
* המתחיל תפילת העמידה במקביל לחזרת הש"ץ, עדיף שיתפלל את כל התפילה מילה במילה עם החזן, כדי שיגיע יחד עמו בנחת לסיום ברכת 'שומע תפילה' ול'מודים'.
מֵהלכות 'תפילה קצרה'
* הנמצא במצב בו אינו יכול להתפלל את תפילת העמידה כדין – יאמר את שלש הברכות הראשונות ושלש האחרונות, וביניהן יאמר את תפילת 'הביננו', הכוללת את עיקרי הברכות האמצעיות.
* אין להתפלל תפילת 'הביננו' בחורף, מפני שאין בה בקשת 'טל ומטר'; וכן אין להתפלל תפילה זו במוצאי שבת ויום טוב, מפני שצריך לומר בהם 'אתה חוננתנו'.
* כשניתן להתפלל את תפילת העמידה כדינהּ – אסור להתפלל 'הביננו'; ובימינו אין להתפלל הביננו בגין טרדה המפריעה לכוונת התפילה, משום שבלאו הכי אין אנו זוכים לכוון בתפילה כראוי.