"וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען" (לז, א)
"ביקש יעקב לישב בשלוה, קפץ עליו רוגזו של יוסף. צדיקים מבקשים לישב בשלוה, אומר הקדוש ברוך הוא: לא דיין לצדיקים מה שמתוקן להם לעולם הבא, אלא שמבקשים לישב בשלוה בעולם הזה" (רש"י).
ביאור הענין נראה על פי ביאורו של ה"חדושי הרי"ם" על דברי התנא באבות (ב, ד): "ואל תאמר לכשאפנה אשנה שמא לא תפנה". הפשט הפשוט הוא שלא תאמר "אחר כך", שמא ה"אחר כך" הזה בכלל לא יהיה.
אך ה"חדושי הרי"ם" אומר פשט נפלא אחר: עומד יהודי ואומר: 'רבונו של עולם! תאמין לי, אני ממש רוצה להתפלל כמו שצריך, ללמוד כמו שצריך, אבל כרגע קשה לי, יש לי קצת בלגן. תסדר לי את הענינים ואני מבטיח לך שיהיה בסדר'… אומר התנא: אל תאמר כך, שמא מה שהקב"ה רוצה ממך הוא לראות אותך עובד אותו כשאינך פנוי! לעבוד אותו כשאתה פנוי זו לא חכמה גדולה. יש לו מספיק כאלו שעובדים אותו בראש פנוי. הוא רוצה לראות אותך עם קשיי התקציב שלך, עם צער גדול הבנים, עם דאגות הבריאות, ויחד עם זה עובד אותו.
ביקש יעקב לישב בשלוה. אמר לו הקב"ה: לא שלחתי אותך לעולם הזה בכדי לעבוד אותי בשלוה. זו לא ה"עבודה" שלך. העבודה שלך היא לעבוד אותי כשקשה!
זהו יסוד חשוב מאוד לחיים: הקב"ה אינו צריך שנעבוד אותו איך שאנחנו מחליטים ונוח לנו. הקב"ה רוצה שנעבוד אותו בצורה שהוא יחליט עבורנו!
*
מסופר ששנה אחת במוצאי יום כיפור, פנה רבי לוי יצחק מברדיטשוב לאחד מחסידיו ואמר לו: "בא ואגלה את אזניך, על מה התאמצת בתפלותיך ביום הקדוש". הלה היה מופתע ושאל: "נו, על מה נסבו תפלותיי?"
נענה הצדיק ואמר: "בתפילת מעריב פנית לקב"ה ואמרת: 'ריבונו של עולם, גלוי וידוע לפניך שהוצאות הבית מסתכמות אצלי בסך אלף רובל לשנה. סכום זה אתה ברוב טובך ורחמיך ממציא לי בעסקים שונים במשך השנה כולה. לפיכך, אם טוב בעיניך, אני מבקש שתזמין לי את האלף רובל בבת אחת בתחילת השנה, כך שאהיה פטור מטירדות הפרנסה, ואוכל להתמסר ביישוב הדעת לתורה ולתפילה.
"ברם" – המשיך רבי לוי יצחק ואמר, "בבוקרו של יום הכיפורים, בתפילת שחרית, נמלכת בדעתך, שלמעשה גם אם תרוויח את כל הסכום בבת אחת, קיים חשש שמא תתפתה להשקיעו בעסק מסויים, כדי שהמעות לא תהיינה מונחות בטלות. בשל כך העתרת, שבתחילת השנה תרוויח חמש מאות רובל, וכעבור מחצית השנה תרוויח עוד חמש מאות רובל.
"אבל כשהגיעה תפילת נעילה גברו חששותיך, שמא תעשה עסקים צדדיים בחמש מאות רובל, ושוב תוטרד ולא תוכל לעסוק ביישוב הדעת בתורה ובתפילה, לכן ביקשת שירחמו עליך מן השמים, ויתנו לך בכל שלושה חדשים, מאתיים וחמישים רובל".
"אך עליך לדעת" – סיים הצדיק ואמר – "בשמים לא קיבלו את תפלותיך, ואמרו שרוצים שדווקא מתוך הטירדות, תתגבר ותעסוק בעבודת השי"ת, ועבודה זו יש לה חשיבות מיוחדת בעיני ה' יתברך".
(רבי שלמה לוונשטיין שליט"א –מתוק האור, יוסף הצדיק)