"ויאמר אברהם אל נעריו שבו לכם פה עם החמור ואני והנער נלכה עד כה" (כב, ה)
אברהם אבינו לוקח עמו לעקדה את שני נעריו, את ישמעאל ואליעזר.
נשאלת השאלה: הרי אברהם גירש את ישמעאל מהבית, איך הוא הגיע לכאן?
אלא, שברגע שישמעאל שמע שהולכים לעקוד את יצחק, וכל הירושה תהיה שלו – הוא כבר בשטח… הלהיטות לירושה, לראות איך שוחטים את יצחק – הביאה אותו מהיכן שלא היה…
הם מתקדמים בדרכם. ביום השלישי רואה אברהם את המקום מרחוק, כמו שפירש רש"י, שראה ענן קשור על ההר. הוא פונה לנעריו ואומר להם: "שבו לכם פה עם החמור". דורשת הגמרא (יבמות סב ע"א): "עם החמור – עם הדומה לחמור".
המפרשים שואלים: אברהם אבינו לא מצא זמן אחר לקרוא להם חמורים, אלא דוקא בזמן הזה? דוקא עכשיו, כשהוא הולך לעקוד את בנו, הוא מוצא לנכון לפגוע בהם, ולומר להם: אתם חמורים!
הביאור בזה: אברהם אבינו רצה, בדברים אלו, שנסיון העקדה לא יקטן. כשאמר לו הקב"ה לעקוד את יצחק, היה מקום להעלות על הדעת שמה שאמר לו: "כה יהיה זרעך" – הכוונה לישמעאל. ישמעאל יהיה זה שימשיך את דרכו של אברהם, ואז הנסיון לא יהיה כל כך נורא: יצחק יעקד, וישמעאל ימשיך את הדרך. לשם כך בא אברהם ומכריז: ישמעאל הוא חמור! כשאמר הקב"ה: "כה יהיה זרעך", הוא לא התכון לחמורים. ודאי כוונתו היתה ליצחק! אלא מאי? הוא אומר לי עכשיו לשחוט אותו? איך הוא ימשיך את דרכי? אני לא שואל שאלות! זה הנסיון הגדול שלי, לעשות את מה שה' מצוה בלי לשאול שאלות.
נמצא אפוא שאברהם – באמרו: עם הדומה לחמור – רצה להסיר מדעתו כל מחשבת פיגול, שאולי אפשר לפרש בדוחק את דברי ה' שכוונתו היתה לישמעאל. בכך העצים את נסיון העקדה.
ועדיין נשאלת שאלה: למה לא לקח אברהם אתו את ישמעאל ואליעזר שיראו את מעשה העקדה? ישמעאל דוקא היה שמח לראות איך שוחטים את יצחק, בשבילו זה דבר טוב… ואליעזר – זקן ביתו של אברהם – יראה איך עושים את רצון ה'?
התשובה: הענן, שאותו ראה אברהם קשור על ההר, היתה השכינה. חז"ל אומרים שאברהם שאל את הקב"ה איך הוא יכול להקריב את יצחק לקרבן עולה, הרי עבודת הקרבנות מצריכה כהן, והוא אינו כהן? אמר לו הקב"ה: אתה תגיע להר המוריה, אני נמצא שם, ומקום שאני נמצא בו נחשב לבית קדשי הקדשים, ושם תהיה אתה כהן גדול!
העקדה היתה ביום כיפור. ביום זה עומד אברהם אבינו – שנחשב לכהן גדול – על אותו מקום שעליו יבנה בית המקדש, והשכינה קשורה על ההר והופכת את המקום לבית קדשי הקדשים. שם מקריב אברהם אבינו קרבן!
על עבודת הכהן הגדול, ביום כפור, בבית קדשי הקדשים, נאמר בתורה שאסור לאף אדם להמצא שם! לכן לא יכול היה אברהם אבינו לקחת את שני נעריו עמו לעקדה.
זאת ועוד: הירושלמי אומר שהאיסור להמצא בבית קדשי הקדשים, ולראות את עבודתו של הכהן הגדול, נאמר לא רק ביחס לבני אדם, אלא גם מלאכים אינם רשאים להמצא שם! לכן, כשרצה הקב"ה שאברהם לא ישחט את יצחק, אומר ה"משך חכמה", המלאך קרא לו "מן השמים" דייקא, ולא ירד למטה ואמר לו, משום שהמלאך לא היה רשאי לרדת לאותו מקום שהיה בית קדשי הקדשים.
(רבי מאיר צימרוט שליט"א – נאה דורש)