שאלה: עליתי לאוטובוס עמוס ואני רואה בחור שיושב ולידו מקום ריק, שאלתי אותו אם אפשר לשבת לידו והוא אמר לי שהמקום תפוס לחברו שעתיד לעלות בתחנת היציאה מהעיר. האם אפשר לתפוס מקום לאדם שעדיין לא עלה ולא שילם, או שאין זכות לתפוס מקום ומותר לי לשבת במקום הריק?
תשובה: אין זכות לתפוס מקום יותר ממקום אחד שעליו שילם, ולכן יכול כל העולה קודם לתפוס ולשבת במקום. והטעם, שהנה בחו"מ סי' ק"ה נפסק שהתופס מנכס הלווה עבור בעל חוב שהלווה חייב לו, וע"י תפיסתו לא ישאר לבעלי חובות נוספים נכסים לגבות מהם – לא קנה, ורק אם חייב הלווה גם לתופס מועילה תפיסתו עבור הבעל חוב השני. ונחלקו הפוסקים האם יכול לתפוס רק כפי הסכום שהלווה חייב לו [כד' הב"ח והסמ"ע והנתיבות], או גם יותר ממה שחייבים לו [כ"ד הב"י וש"ך וקצוה"ח]. ולפי"ז יש לדון לכאורה אם יוכל הנוסע לתפוס שני מקומות, עבורו ועבור חברו, כאשר ע"י תפיסתו הוא מונע מנוסע אחר לקבל מקום.
אך באמת נראה שבנדון השאלה וודאי שאין לו זכות לתפוס, שכן תפיסה מועילה רק כשתופס מציאה והפקר עבור חברו, שיש זכות לכולם לקחת מזה, או כשתופס מנכסי הלווה עבור אדם שהלווה חייב לו ונכסיו משועבדים אליו, ובזה יש חילוקי דינים מתי מועיל כשמפסיד לאחרים. אבל מקום באוטובוס ששייך לחברת הנסיעות והיא משכירה אותו לנוסעים עבור תשלום, פשוט שאין זכות לאדם לתפוס מקום ולמנוע ממי ששילם לקבל את זכותו, ואף שתופס עבור חבר שעתיד לעלות ולשלם, מ"מ כל זמן שאותו חבר לא שילם אין לו שום זכות במקום ואין לו רשות למנוע מנוסע אחר לשבת במקום זה.
אמנם, אם כבר שילם עבור חברו, ושומר לו מקום כדי שיעלה, יתכן שמועיל לתפוס עבורו מקום גם על חשבון אחרים שלא ישאר להם מקום. ואף להפוסקים שאין בע"ח יכול לתפוס יותר מחובו, כאן עדיף, כיון שהוא קנה זכות של שני מקומות ורשאי לזכות בהם עבורו ועבור חברו.