יעקב א. לוסטיגמן
לימוד הלכות תפילין נחשב לאתגר מיוחד עבור לומדי 'הדף היומי בהלכה' משתי סיבות עיקריות:
קודם כל הלומדים בחלקם סבורים שמדובר בהלכות קשות מאד ללמידה, מה שמייאש אותם עוד לפני שהחלו את הלימוד בפועל. בנוסף, בסימן לב ובסימן לו, מדובר בהלכות שאינן מעשיות למי שאינו עוסק בכתיבת פרשיות לתפילין או בייצור בתים ורצועות וכדו'.
פנינו אל המגיד שיעור הנודע הג"ר אפרים סגל שליט"א, שמוסר שיעורי 'דף היומי בהלכה' בלשון הקודש ובאידיש, וביקשנו לשמוע מפיו דברי חיזוק ללימוד הלכות אלו במיוחד, עבור המתקשים בכך או אלו החוששים מרפיון שיכה בהם חלילה ויגרום להם לוותר על לימוד הלכות חשובות אלו.
הרב סגל נענה לבקשתנו והרחיב מעט בחשיבות העניין:
"למעשה מצוות הנחת תפילין היא מצווה שאנחנו מקיימים יום יום, מלבד שבתות וימים טובים כמובן. ואכן, כל אחד מאתנו יודע להניח תפילין, כל אחד מאתנו למד את ההלכות המעשיות בצורה רצינית עוד לפני הבר מצוה, עם אביו או עם רבו. בזמנינו יש גם ארגונים שעוסקים בזה ומלמדים את נערי הבר מצווה את ההלכות בצורה יסודית עם המחשות והדגמות וכו'.
"ואכן, אנחנו לומדים זה כמה שבועות את הסימנים הללו, מסימן כה ועד סימן לא, וכל אחד מהלומדים רענן היטב את הנצרך לדעת כשמניחים תפילין.
אומנם בסימן לב ההלכות פחות נוגעות למי שאינו עוסק בייצור ובכתיבת התפילין, וכמובן שלא כל אחד מתיימר לעסוק במלאכת קודש זו, ונשאלת השאלה מה לי וללימוד זה, אולי באמת נדלג על סימנים אלו? מה גם שאומרים שההלכות הללו קשות יותר מהרגיל…
אבל המחשבה הזאת אינה מחשבה נכונה, מכמה וכמה סיבות.
דבר ראשון, ההלכות האלו לא קשות כמו שנוהגים לחשוב אלו שעדיין לא למדו אותן אף פעם. דבר שני, יש הרבה מאוד הלכות מעניינות מאוד שממש מעשירות את הידע ומעניקות לנו מושגים חשובים מאוד בתפילין שאנחנו מניחים כל יום, זאת הזדמנות נהדרת לעשות היכרות עם המושגים הללו.
"אדרבה, אני חושב שאפילו מי שעד עכשיו לא למד 'דף היומי בהלכה', כדאי לו מאוד להצטרף לסימן לב – לו. זאת הזדמנות נדירה ללמוד את ההלכות האלו. הרי אם לא עכשיו, אימתי? מתי יצא לך ללמוד את החלק הזה של הלכות תפילין? תמיד תעדיף ללמוד רק את מה שנוגע לך למעשה ביום יום, ותמיד תוותר על ההלכות הללו… לכן חשוב לתת מקום דווקא ללימוד של ההלכות הלא מעשיות, ונכון שיש דין קדימה להלכות מעשיות, אבל בוודאי שמותר וצריך להקדיש גם זמן מועט בכל יום ללמוד דברים שאינם מעשיים, על אחת כמה וכמה כשזה מגיע בלימוד יחד עם כלל ישראל בתוכנית מסודרת שמטרתה לסיים את כל חלק אורח חיים של השו"ע, שזה בוודאי לימוד המביא לידי מעשה.
"מעבר לכך, יש כאן נקודה נוספת. חז"ל הקדושים לימדו אותנו שיש שלושה דברים שכל תלמיד חכם- צריך לדעת אותם: 'אמר רב יהודה אמר רב תלמיד חכם צריך שילמוד ג' דברים כתב שחיטה ומילה', (חולין ט.), להיות עם הארץ גמור שאינו יודע אף אחד משלושת הנושאים הללו, זה בוודאי לא נעים לאף אחד מאתנו.
"שנית, הרי מצוה זו היא מהחשובות ביותר, וכידוע שאמרו חז"ל שקרקפתא דלא מנח תפילין הרי הוא מפושעי ישראל בגופן רח"ל – ומידה טובה מרובה, מי שמניח כל יום שכרו הרבה מאוד על פי פעלו, וכשאדם מניח תפילין ויודע את הלכותיה של מצוה זו, יש לזה צורה אחרת ומשמעות אחרת.
"יש אנשים מבוגרים שמניחים כבר הרבה מאוד שנים תפילין, לא זוג אחד, אלא שני זוגות, גם רש"י וגם ר"ת, ואם תשאלו אותם מה ההבדל הם לא ידעו לענות. זאת הרי בושה נוראה! יהודי שלא יודע את הבסיס של הלכות תפילין… נורא ואיום. רק מי שלומד את ההלכות הללו, יכול להינצל מהבושה הזאת, לפחות באופן חלקי, ואם כאן בעולם הזה הבושה היא גדולה כל כך, בעולם הבא על אחת כמה וכמה…
"אגב, בהקשר זה, יש שאלת אתגר ידועה, איך מבדילים בין תפילין רש"י ותפילין של רבינו תם, בלי לפתוח אותן. האם אפשר לראות מבחוץ גם על תפילין של יד וגם על תפילין של ראש או לא? הנה אתגר מעניין למי שחושבים שההלכות האלו 'פחות רלוונטיות' חלילה.
"ולסיום אני אגיד עוד רעיון שחשבתי עליו עכשיו תוך כדי שאנחנו מדברים. הרי ידוע שצדיקים אמרו שהקדושה של כל 'יום טוב' מונחת במסכת העוסקת בהלכותיו של אותו חג, וכן בשבת קודש. ומפורסם שזקני המהרש"ם מבערז'אן זיע"א, היה לומד בכל שבת כל מסכת שבת מתחילתה ועד סופה.
"ולכן חסידים ואנשי מעשה עוסקים במסכת סוכה בסוכות, ובמסכת פסחים בפסח וכן על זה הדרך.
"אולי יש ללמוד מכך גם לגבי שאר המצוות, ואם כן אפשר להגיע לתכלית הקדושה שבמצות התפילין ולזכות לקבל את כל האורות הגדולים שטמונים בקיומה של מצווה זו, דווקא על ידי לימוד ההלכות, גם אלו שאינן נוגעות למעשה לכל אחד, ובאופן שהלימוד מביא לידי מעשה ומניחים את התפילין בפועל, הרי הנחה התפילין נעשית עם רגש הרבה יותר גבוה, עם אהבת ה' הרבה יותר מוחשית, והקרבת אלוקים לה זוכה יהודי שמניח תפילין ולומד את הלכות המצווה, היא עצומה ונוראה".