יעקב א. לוסטיגמן
בשבוע שעבר הבאנו ב'לקראת שבת' חלק מהשיחה שזכינו לקיים עם מגיד המישרים הנודע הגאון הגדול רבי אליעזר טורק שליט"א, על מרן שר התורה בעל ה'דרך אמונה' זיע"א. מפאת קוצר היריעה ודוחק השעה לא הספקנו לערוך עלי גיליון את כל הדברים ששמענו מפיו באותה שיחה מרתקת ומרוממת, וכעת אנו מביאים את חלקה השני בסייעתא דשמיא.
"אני אספר לכם סיפור נפלא שאירע לפני כ-45 שנה, ושאפשר ללמוד ממנו לימוד עצום לכל אחד", אומר הגר"א טורק שליט"א. למדתי אז בישיבת פוניבז', עם בניו של מרן שר התורה זיע"א, יבלחט"א הגאון רבי אברהם ישעיה קנייבסקי שליט"א והגאון רבי שלמה קנייבסקי שליט"א שלמד שני שיעורים מתחתינו, אם אני זוכר נכון.
"יום אחד ניגשתי לרבי שלמה שליט"א ואמרתי לו שאני רוצה שישאל את אבא שלו שאלה קשה: בישיבה היה ידוע שמרן הגר"ח למד עם כל אחד מבניו את הש"ס כולו עוד לפני הבר מצוה. אמרתי לרבי שלמה קנייבסקי שאני רוצה שהוא ישאל את אבא שלו לשם מה הוא עשה זאת.
"הרי ברור שילד לפני גיל בר מצוה לא מסוגל להבין את כל הסוגיות המורכבות שבמסכת עירובין ובמסכת יבמות כמו גם במסכתות אחרות בש"ס. אם כן, לשם מה השקיע אביכם מאמצים גדולים כל כך וזמן רב כל כך ללמוד אתכם דברים שממילא לא הבנתם כראוי???".
למחרת הגיע רבי שלמה קנייבסקי ואמר לי שהוא קיבל תשובה לשאלתי: "אמת הדבר שלא הבנתם את כל הסוגיות הללו", אמר לו מרן זיע"א, "אבל את הפחד מלימוד מסכת עירובין, הורדתי לכם! את הפחד מללמוד מסכת יבמות הורדתי, את הפחד מהסוגיות המורכבות בשאר מסכתות הש"ס כבר לא יהיה לכם. כל מקום בש"ס שרק תפתחו, זה מקום שכבר למדתם פעם, גם אם לא הבנתם אותו כנדרש, זאת כבר לא מסכת מאיימת כל כך כמו שהיא מאיימת בעיני מי שלא למד אותה מעולם".
"מי שיעמיק בסיפור הזה, ימצא בו הרבה מאוד הדרכה בלימוד התורה, בחינוך הילדים, ובכלל בכל תחומי החיים".
איך מזהים ירא שמים?
"הגאון רבי ראובן הכסטר , משגיח דישיבת מיר ברכפלד, סיפר לי בעבר מעשה יפה מאוד, שכדאי לשמוע בכל עת, ובמיוחד עכשיו כשהצדיק אבד ואין לנו אלא להיתלות באמרות הטהורות שנשמעו מפה קדשו", מוסיף לנו הרב טורק עוד פנינה ייחודית מאוצרותיו הנפלאים.
"ביום מן הימים הייתי אצל מרן הגר"ח", כך מספר הגר"א הכסטר, "וביקשתי ממנו הדרכה. רציתי שמרן ילמד אותי איך אפשר לראות על בחור אם הוא ירא שמים? אם אנחנו רוצים לדעת על בחור אם הוא יודע ללמוד, אפשר לבחון אותו. אבל איך אנחנו יכולים לדעת אם יש לו יראת שמים?
"רבי חיים ענה לי תשובה מאוד קצרה: "מסתכלים עליו". חד וחלק, מסתכלים על הבחור ורואים אם יש לו יראת שמים…
"התשובה כמובן לא ברורה דיה, החלטתי ללכת ולשאול גדול נוסף, אולי אקבל הדרכה ברורה יותר. הלכתי למרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, ושאלתי אותו: "ילמדנו רבינו, איך אפשר לדעת אם בחור מסוים הוא ירא שמים או שחלילה אינו עונה להגדרה הזאת?". מרן הגראי"ל השיב לי גם הוא תשובה בשתי מילים: "מסתכלים ורואים".
"מספר הגר"א הכסטר שהוא דיבר על כך עם בחורים בישיבה ואמר להם ששני גדולי הדור התנבאו בסגנון אחד וענו לו תשובה זהה. איך אפשר לראות אם בחור ירא שמים, מסתכלים עליו…
"אחד הבחורים שם היה חברה'מן, הוא החליט שהוא מנסה לשאול את אותה השאלה, לגדול שלישי. הוא רץ לראש הישיבה שלו, הגאון רבי אריה פינקל זצ"ל, ושאל אותו את אותה השאלה, בלי לספר לו מה שהמשגיח אמר לגבי זה שהוא שאל את הגר"ח והגראי"ל.
"שמע רבי אריה פינקל את השאלה, איך אפשר לדעת אם בחור הוא ירא שמים, והשיב בפשטות: "כתוב בפסוק בסוף פרשת משפטים 'וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך'. מי שיש לו יראת שמים, רואים את זה על הפנים שלו". אבל הגר"א פינקל הוסיף עוד פרט קטן לתשובתו: "מי יכול לראות את יראת השמים על פניו של הזולת? מי שיש לו בעצמו יראת שמים".
שלא יהיו לנו בושות
"בהקשר זה", ממשיך הגר"א טורק שליט"א, "יש לי עוד סיפור יפה עם הגר"ח זיע"א, שגם קשור בקשר ישיר לעניין הזה שמי שיש לו יראת שמים יכול לראות על זולתו אם הוא ירא שמים אם לאו.
"פעם הוזמנתי לשאת דברים בשמחת שבע ברכות לאחד מנכדיו של מרן שר התורה זיע"א. דיברתי בעניין השמחה ובענייני הפרשה, ובדיוק כשהתחלתי לספר סיפור על מרן הסטייפלער הקדוש זיע"א, נכנס בנו מרן שר התורה אל האולם. אני כמובן עצרתי מיד את דרשתי ולא אביתי להמשיך ולדבר בפני מרן זצ"ל, אבל רבינו הגר"ח הורה לי להמשיך ולדבר. לאחר הדרשה התנצלתי בפניו שגזלתי מזמנו היקר, והוא חייך ואמר לי על דרך צחות שזה דווקא גומל עמו חסד, כי בשעה שאומרים דרשה אנשים לא באים לשאול שאלות, וממילא הוא יכול לנוח בזמן הזה…
"בכל אופן, סיפרתי שם שכשלמדתי בישיבה קטנה בישיבת רוז'ין, היה לנו משגיח, הרב יעקבזון, שהחדיר בלבנו את אמונת החכמים התמימה בצורה יוצאת דופן. תמיד כשהוא שמע על בחור שעומד ללכת לאחד מגדולי וצדיקי הדור, הוא היה מזרז אותו לעשות תשובה, ואמר שהצדיקים רואים על פנים של האדם את כל מעשיו, ולכן צריך להיטהר ולהתחטא מכל חטא ועוון לפני שבאים אליהם, כדי שלא נעשה לעצמנו בושות…
"בהמשך למדתי בישיבת פוניבז', ושם התגבשה קבוצת בחורים, שאני זכיתי להיות חלק ממנה, והיינו הולכים פעמיים בשבוע לדבר עם הסטייפלער בלימוד.
"אותה אמונה יוקדת שהוחדרה בליבי בישיבה קטנה, גרמה לי לחברים האחרים בקבוצה להתייחס ברצינות מאוד מאוד גדולה לביקורים האלו אצל הסטייפלער הקדוש. ידענו שהוא סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, ובאותם ימים שהיינו אמורים ללכת אליו, היינו נזהרים מאוד כבר מהבוקר השכם להתנהג כראוי. נמנענו מלדבר דברים בטלים, היינו מדקדקים יותר במצוות, מכוונים יותר בתפילה, ומשקיעים יותר בלימוד, כדי שלא נבוש ולא נכלם כשנדרוך על מפתן ביתו של מרן הסטייפלער.
"כמובן שתמיד יש עליות וירידות, כי דרכו של אדם, והיינו רואים דבר פלא. בימים שבהם ההכנה לביקור אצל הסטייפלער היתה לעילא ולעילא ובאמת היינו מגיעים אליו כשאנחנו מטוהרים יותר, הוא היה מקבל אותנו בחדווה ובהארת פנים נפלאה, ואפילו היה קם לכבודנו! ובימים שבהם ההכנה היתה 'ככה ככה', הוא היה מקבל אותנו אומנם בכבוד, אבל זה לא היה אותו דבר. הוא לא קם לכבודנו ולא היתה כזאת הארת פנים מיוחדת.
"כשסיפרתי את הסיפור הזה, כל האנשים באולם התרגשו והתפעלו מאוד. רק אדם אחד לא הבין את הסיפור. היה זה מרן הגר"ח. הוא לא הבין איפה ה'עוקץ' של הסיפור. בעיניו זה היה דבר פשוט וברור שאם דיברת היום דברים בטלים, רואים את זה על הפנים שלך. זאת הגדלות של הסטייפלער? את זה רואה כל אחד…".
סגולה לזרע של קיימא
אשלים את דברי בסיפור מעשה ששמעתי מפיו של הגרח"א ברוידא, רב קהילת בני הישיבות באחיסמך ואחד מגדולי המקורבים למרן זצ"ל, שסיפר לי שלפני שנים רבות הוא הכיר יהודי שהתגורר באזור שלו בפתח תקוה, קראו לו אברהם, והוא היה יהודי מסכן ומלא פגעים ומחלות. הוא היה גיבן וחולה ואומלל, ואשתו היתה עזר כנגדו גם היא סבלה מכל מני מחלות וצרות. אבל יותר מכל העיקה על שני בני הזוג העובדה שהם לא זכו להיפקד בזרע של קיימא, דבר שכמובן מעציב ומצער יותר מכל דבר אחר.
"אחרי כמה שנים, הציעו שם שאולי יעברו בני הזוג להתגורר ברכסים, והרי ברכסים יש להם קבלה מהגה"צ רבי אל'ה לופיאן, שלא יהיה עקר ועקרה בכל היישוב, ולכן חשבו שאולי הם יעברו לרכסים הם יזכו להיפקד בפרי בטן בזכות ברכתו של רבי אל'ה זצ"ל.
"מצד שני, הרי הדבר היחיד שהיה להם זה השכנים והחברים, ואם הם יעברו למקום זר, הם יאבדו את כל מה שיש להם, ומי אומר שהסגולה תעבוד, כי הרי הם לא תושבי רכסים באמת והם באים לשם רק כדי לעשות 'תרגיל' ולהרוויח את ברכתו של רבי אל'ה…
"נו, היות שהגרח"א ברוידא למד בכולל חזון איש, שם למד גם מרן הגר"ח שכבר היה ידוע שכבעל מופת גדול, הוא החליט לגשת ולשאול באורים ותומים כיצד לנהוג במקרה זה.
"ניגש הגרח"א אל רבינו שר התורה, והחל לתאר בפניו בקיצור נמרץ את המקרה, כדי שלא לגזול מזמנו היקר של הגר"ח. רבינו שר התורה התנמנם מעט, כדרכו שהיו מספרים לו סיפורים שהוא היה עוצם עיניו ונראה כנרדם. מדי פעם פקח את עיניו ושוב 'נרדם'. כשסיים הרב ברוידא להרצות את השאלה, פקח רבי חיים את עיניו והשיב בציטוט: "ויאמר ה' אל אברם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך" וברש"י: "כאן אי אתה מוליד, שם אתה מוליד".
"מספר הגרח"א ברוידא שכששמע את הדברים יוצאים מפיו של רבי חיים, הוא כבר לא שאל יותר שאלות. באותו היום הודיע ליהודי האומלל שיש לו ברכה מיוחדת גם מרבי חיים קנייבסקי וגם מרבי אל'ה לופיאן, שאם יעבור דירה לרכסים, הוא יזכה לפרי בטן, ואכן בני הזוג לא איחרו לעשות את הדבר ועברו לרכסים, ובסמוך לכך הם נפקדו וזכו לבן, ולאחר מכן לעוד שני בנים שנולדו להם לשמחת כל לב".
"אפשר לדבר על מרן שר התורה בלי הפסקה", מסכם הגר"א טורק את השיחה עמנו, "אבל זמני דחוק והסיפורים האלו הם שעלו בזיכרוני עכשיו תוך כדי דיבור. בעזר ה' עוד חזון למועד, אנו מקווים שהקב"ה ייתן לנו כח להמשיך ולהש"יח בכל נפלאותיו של האיש הפלאי שחי בינינו ושהאציל מהודו על הדור כולו".