מתי מותר לחלוץ את התפילין ?

ט"ז באייר תשפ"ב - סימן כ"ה- מאמצע סעיף י''ב '' מי שמניח'' עד אמצע סעיף י''ג ''וביום שיש''
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

הניח תפילין של יד ולפני הנחת תפילין של ראש התרופף ההידוק, האם חוזר ומברך? מדוע יוצאים ידי חובה בתפילין שאולים? ומה הטעם שאין לחלוץ טלית ותפילין בעת אמירת הקדישים? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן כ"ה סעיף י"ב בחלקו השני – י"ג]  

המניח תפילין כמה פעמים ביום

אדם שמניח תפילין כמה פעמים במשך היום, הדין הוא, שעל כל פעם ופעם שהוא מניח תפילין, הוא צריך לברך עליהם, וכן אם נשמטו התפילין ממקומם, הדין הוא, שכאשר הוא חוזר ומניח אותם במקומם, חוזר ומברך, משום שכאשר התפילין נשמטו ממקומם, הלכה לה המצוה.

נפסק הקשר או נקרעה הרצועה בעת הנחת תפילין

אדם שהניח תפילין של יד, ולפני שסיים להדק את התפילין, נפסק הקשר של התפילין, או נקרעה הרצועה, באופן כזה, אינו מקיים מצות תפילין, וצריך שוב לחזור ולעשות את הקשר או הרצועות, אבל הוא לא צריך לחזור ולברך על התפילין אם לא הסיח דעתו בינתיים, משום שעדיין הוא לא קיים את המצוה, וממילא הברכה עדיין לא חלה על מצוה מסוימת, וכאשר יעשה את הקשר ויגמור להניח את התפילין, אז המצוה תחול, דהיינו, כביכול הברכה ממתינה עד שיסדר את הקשר או הרצועות, וכאשר יגמור להניח את התפילין, הברכה תחול, אבל אם לאחר שהניח תפילין של יד נפסק הקשר, צריך לברך שוב, משום שזה כמו נשמטו ממקומם שמברך שוב, שהרי הברכה חלה על מצות תפילין, אלא שכרגע המצוה התבטלה.

התרופף ההידוק של יד לפני הנחת של ראש

אדם שהניח תפילין של יד, ולפני שהספיק להניח תפילין של ראש, ההידוק התרופף באופן כזה שהוא צריך לחזור ולהדק את התפילין על היד, הדין הוא, שהוא לא מברך עליהם, משום שזו מצוה אחת, ולא הסיח דעתו ממנה.

תפילין גזולים או שאולים

אין אדם יוצא ידי חובה בתפילין גזולים, משום שזו מצוה הבאה בעבירה, ודן המשנה ברורה, באדם שגזל תפילין והביא אותם למישהו אחר, שיש כאן ייאוש ושינוי רשות, אם כך, אותו אחד שלקח מהגזלן, לכאורה יכול לברך על התפילין האלו, כי אצלו זה לא מצוה הבאה בעבירה, שהרי הוא לא עשה את העבירה, ובכל זאת יש מי שסובר, שגם בזה לא יברך, משום 'בוצע ברך נאץ ה', ועל תפילין שאולים, מותר לברך, משום שניחא ליה לאיניש דליעבד מצוה בממוניה.

זמן חליצת התפילין

לא יחלוץ את התפילין עד לאחר תפילת 'ובא לציון', ומביא הרמ"א, שעל פי הקבלה, צריך לחלוץ את התפילין רק לאחר ג' קדישים, דהיינו, חצי קדיש הראשון שלפני 'יוצר אור', וחצי קדיש השני שלאחר שמונה עשרה, וקדיש תתקבל, והפרי מגדים מוסיף, שצריך ד' קדישים, דהיינו, במקום שנוהגים לומר קדיש גם לאחר 'עלינו לשבח', לא יחלוץ את התפילין עד לאחר קדיש זה, ואומר המשנה ברורה, שאלו הנוהגים לקפל את הטלית והתפילין ולהניחם בתיקם בעת אמירת הקדיש, לא יפה הם עושים, משום שצריך לכוון מאוד באמירת 'אמן יהא שמיה רבא', שמדרגתו יותר מקדושה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן