באיזה אופן מדליקים שמש אחד בלבד לכמה חנוכיות ?

י"ז בטבת תשפ"ב- סימן תרע"ג- מאמצע סעיף א' "ונוהגים להדליק"- אמצע הסעיף בהגה "אם נתערב"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לאדם להשתמש לאור שאר הנרות כאשר הדליק גם שמש?והיכן מיקומו של השמש?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חנוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרע"ג סעיף א' באמצעו]

הדלקת נר נוסף כדי להשתמש לאורו

אסור להנות ולהשתמש לאור נרות החנוכה, והמשנה ברורה לעיל (בסק"ח) הביא בזה שני הסברים. א. כדי שיהיה ניכר שהוא נר מצוה כדי לפרסם הנס. ב. כיוון שעל ידי הנס שנעשה במנורה תיקנוה, לכן עשו את זה חז"ל כמו מנורה שלא משתמשים בה כלל. על כל פנים אסור להשתמש ולהנות מאור נרות החנוכה, ולכן נוהגים להדליק נר נוסף, כדי שאם ישתמש לאורם, התשמיש יהיה לאור הנר הנוסף שהוא הדליק, ומוסיף המשנה ברורה, שמעיקר הדין, מכיוון שיש לו נר על שולחנו, כמו שמבואר לעיל בסימן תרע"א סעיף ה', שבזמננו שמדליקים נרות בפנים צריך נר נוסף, אז זה מספיק, וכל זאת, נהגו להוסיף ולהדליק נר נוסף, כדי שאם הוא ישתמש בנרו שבחנוכייה, זה יהיה לאור אותו הנר, ומוסיף הביאור הלכה בשם המגן אברהם, שגם לאחר שהדליק נר נוסף בחנוכייה, אסור לו להשתמש לאור כל הנרות, כי מי שעומד מהצד ורואה אותו שהוא משתמש לאור נרות החנוכה, הוא לא יבחין שיש שם בעצם נר נוסף, ויחשוב שמותר להשתמש לאור נרות חנוכה, ולכן אסור, ומשמע מדברי המגן אברהם, שמעיקר הדין, מכיוון שהוא הדליק נר נוסף, מותר להשתמש לאור כל הנרות, רק יש בעיה אחרת של 'מראית עין', אבל יעויין בביאור הלכה (בד"ה 'יהיה לאור הנוסף' שמביא בשם הב"ח) שמעיקר הדין, אסור להשתמש נגד כל הנרות.

מיקומו של הנר הנוסף

לא יניח את הנר הנוסף יחד עם נרות החנוכה ממש, ומבאר המשנה ברורה, שאם יניח אותו יחד עם נרות החנוכה, לא יהיה היכר כמה נרות מדליקים באותו היום, ולכן יניח אותו קצת מרחוק משאר נרות מצוה, ואומר הרמ"א, שבמדינות אלו, לא נוהגים להדליק נר נוסף, אלא את אותו שמש שבו הוא משתמש כדי להדליק את נרות חנוכה, אותו עצמו הוא משאיר שם ליד הנרות, וזה עדיף יותר, ומבאר המשנה ברורה, שבכך יש היכר לבני הבית, שזה לא ממניין הנרות, ויש לעשות את אותו שמש יותר ארוך משאר הנרות, כדי שכאשר יבוא להשתמש, מכיוון שאותו הנר גדול יותר, עיקר תשמישו יהיה לאור אותו הנר הגדול.

שמש אחד לרבים המדליקים

אף על פי שרבים מדליקים, אבל מכיוון שרבים מדליקים במקומות שונים, צריך להניח נר נוסף אצל כל אחד ואחד, ומשמע מדברי המשנה ברורה, שאם כולם מניחים באותו מקום ממש, מספיק שמש אחד לכולם.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן