א. בישלתי תפוחי אדמה בסיר בשרי נקי שהתבשל בו עוף אתמול בלילה, האם מותר להכניס חמאה לפירה?
חז"ל ברוחב דעתם ידעו שכאשר תבשיל מתבשל בקדירה, נכנס טעם מהתבשיל לדפנות הקדירה ויוצא ממנו בבישול הבא. כיון שכך נמצא שטעם העוף נבלע בסיר ונפלט בתפוחי האדמה. אמנם כיון שאין זה טעם ישיר מהבשר לתפו"א אלא הטעם ניתן בדפנות הכלי וממנו לתפו"א, לא נחשב הפירה בשרי לענין דיעבד, כלומר שאם עירבו בו חמאה אין זה נחשב כבשר וחלב יחד ומותר לאכול את הפירה. [למעט בדברים חריפים שהדין שונה].
אכן, לעשות כך לכתחילה, נחלקו מרן הבית יוסף והרמ"א, לדעת הב"י מותר גם לכתחילה לשים חמאה בפירה, ולדעת הרמ"א לכתחילה אין לעשות כך אך בדיעבד כאמור אינו נאסר.
ב. סיר בשרי נקי שלא השתמשנו בו מספר ימים, ובישלנו בו היום מאכל פרווה, האם מותר לתת בו גבינה?
כלי שאינו בן יומו, כלומר שלא בישלו בו בשר בעשרים וארבע שעות האחרונות, ונתבשל בו מאכל פרווה, גם לדעת הרמ"א מותר לערב בו גבינה.
אמנם כתבו הפוסקים, שהיתר זה נאמר דוקא אם לא בישל מתחילה את המאכל על מנת לערבו עם גבינה וכד', אבל אסור לבשל לכתחילה מאכל פרוה במחשבה לערב בו גבינה.
ואפילו לבשל בסיר בשרי מאכל שדרך לאכלו עם גבינה או חלב, כתבו רוב הפוסקים שאסור. ולכן אין להרתיח מים בסיר בשרי לצורך שתיית קפה, כיון שהדרך לשתותו עם חלב, וכמו כן אסור לבשל ירקות לצורך סלטים שדרך לאכלם עם בשר.
בשעת הדחק כגון בערב שבת, אם אין בהישג יד כלי פרוה, מותר להשתמש בכלי בשרי שאינו בן יומו לבשל בו מאכל פרוה אף בכוונתו לערב בו גבינה.
ג. הכנסתי בקבוק מטרנה חלבית להתחמם בתוך מיחם מים, האם מותר להכניס את המים שבמיחם לתבשיל בשרי? סיר הטשולנט גלש ונכנסה חתיכת בשר מתחת למיחם המים – האם מותר להכין מהמים קפה עם חלב? חיממתי חלה קפואה על סיר הטשולנט, האם מותר לאכלה עם גבינה בסעודה שלישית?
כאמור לעיל, בשר המתבשל בסיר מכניס בדפנות הסיר טעם בשר, ואמנם אף שטעם זה נפלט אחר כך לתבשיל פרוה, אינו נחשב משום כך לבשרי. אמנם במה דברים אמורים, כאשר התבשיל הבשרי והפרוה לא היו באותו זמן , אלא התבשלו זה אחר זה, אבל אם שניהם התחממו מחמת הכלי באותו זמן, אף שלא היו ביחד בתוך הכלי, כתבו הפוסקים להחמיר בדבר ולהחשיב את התבשיל הפרוה כדין בשרי או חלבי לפי הענין.