הרב בנימין בירנצוויג
"אם מחוט ועד שרוך נעל ואם אקח מכל אשר לך ולא תאמר אני העשרתי את אברם "(יד, כג)
אברהם אבינו עמד בנסיון לקיחת רכוש סדום ולא לקח מחוט ועד שרוך נעל, ואומרים חז"ל (חולין פט, א) 'בשכר שאמר אברהם אבינו "אם מחוט ועד שרוך נעל", זכה לשתי מצוות, לחוט של תכלת ורצועה של תפילין'.
ויש להבין את לשון הפסוק, שכתב את הנסיון הקל לפני הנסיון היותר קשה, היה צריך לכתוב תחילה "ואם אקח מכל אשר לך ואם מחוט ועד שרוך נעל" שאברהם עמד בנסיון של לקיחת כל רכוש של מלך סדום ואפילו בנסיון של לקיחת שרוך נעל עמד בזה, אבל כפי שכתוב בתחילה, שעמד בנסיון היותר קשה של לקיחת שרוך נעל בלבד, למה היה צריך לכתוב אח"כ שעמד גם בנסיון היותר קל של לקיחת כל הרכוש?!
מתבאר כאן יסוד גדול בעמידה בניסיונות היצר הבאים אליו השכם והערב, היצר הרע לא מגיע אלינו עם נסיון שקל לנו לעמוד בו, הוא יודע שלא נעשה במזיד דבר עבירה כנגד רצון ה', אבל יודע היצר כי בדבר פעוט של עבירה הוא יוכל לשכנענו שזה לא כזה נורא ולא נחשב כמעשה עבירה ועוד ועוד הסברים משכנעים למה כדאי לנו ומשתלם לנו לעבור על דבר קטן, והוא יודע ש"לפתח חטאת רובץ" וכמו שאמר הגר"א [הביא ביחי ראובן] שהיצר מנצח כשהוא מוצא אצל האדם פתח קטן להכנס בו.
זה מה שרוצה היצר הרע, שנפתח לו פתח קטן של עבירה 'קטנה', ואחר שניצח אותנו בזה הוא כבר מגדיל את הפתח עוד ועוד, הנה לא קרה כלום… וממשיך עד 'שמחוט ושרוך נעל'… זה מגיע ל'כל הרכוש'.
החכמה היא להחזיק חזק במלחמת היצר דוקא בדברים הנראים כאילו 'קלים', ורק אז ננצח שלא נגיע ח"ו לנפילות בדברים הגדולים.
><><><><><
מעשה נפלא סיפר הגאון הצדיק ר' יעקב גלינסקי זצ"ל מימי נעוריו בישיבת נוברדוק והובא בספר 'להגיד':
כשלמדתי בישיבת נובהרדוק בביאליסטוק, הגיעו הימים של ערב מלחמת העולם המחסור במזון הלך והחמיר עד שלא היה לחם ובלי לחם אי אפשר ללמוד, ראש הישיבה ניגש אלי באומרו כי הבטיחו לו לחם לתלמידים מהמאפיות של היהודים, אלא שאנו בשעת סכנה, הכריזו על שעת חירום, ואם יראו בחור ישיבה הולך לכיוון המאפיה, הוא יכול להסתכן, לכן חשבתי שיעקב גלינסקי מסוגל להתחמק מעיני הצבא בשלום ולהביא לחם, כי אתה נמוך קומה ודל בשר, אם תלבש מכנסיים לא ארוכות וכובע טמבל תיראה כילד צעיר וכך תפסע בצידי הדרך הראשית ליד כיכר העיר תלך שמאלה וימינה לכיוון המאפיה תתחנן אליהם כי ימלאו את הבטחתם תיקח בידך שק וכמה שתצליח להכניס תביא.
ממשיך הרב גלינסקי לספר, יצאתי לדרך כאשר הלכתי עם עיניים למטה, הייתה לי תחושה כי משהו מתרחש ליד הכיכר, השתרר שקט ברחוב, שאלתי גוי שפסע לצידי האם מתקיים כאן אירוע מסוים? והוא השיב לי, תמתין ותשמע בעוד חמישה רגעים את הפרזידנט!! כמדומה שהיה זה נשיא פולין בעצמו שנשא נאום בכיכר, המתנתי כי היה מסוכן להמשיך ללכת והמתנתי לנאומו של הנשיא.
הנשיא החל את דברו, ותוכן הדברים היה אודות הויכוח החריף שהתנהל באותם ימים בפרלמנט הפולני, האם להיכנע לתביעותיו של היטלר ולתת לגרמניה את עיירת הנמל דאנציג, או להיכנס עימה למלחמה. אזרחים יקרים פנה הנשיא לאזרחי העיר! ידוע לכל כי מתנהל ויכוח חריף בפרלמנט, דאנציג מוקפת באדמות גרמניה, דאנציג מכל שלושת צדדיה מוקפת בתחום גרמניה, הרוצה לעבור לצידה השני של גרמניה דרך פולין נזקק לויזה או לחילופין לעקוף בדרך ארוכה, היטלר [ימ"ש] מבקש שיתנו לו רק את דאנציג ובכך הוא ימנע ממלחמה, בפרלמנט סוערות הרוחות לכאן ולכאן האם לתת או לא. המשיך הנשיא ואמר, אם הייתי בטוח שמספיק לו דאנציג הייתי נותן לו, יש לנו כתחליף עיר נמל אחרת, אבל אבל היטלר לא רוצה את דאנציג הוא מעוניין בוורשה, רק שרוצה בדאנציג כתחילת דרך קלה ללא מאמץ, אם כן בסופו של דבר הרי נילחם על וורשה, אז כדאי להתחיל כבר עכשיו, לשם מה נעניק לו את דאנציג בחינם, נילחם על דאנציג וכך לפחות יהיה קל בהמשך הדרך, אני מודיע בזאת, סיים הנשיא, על סירוב מוחלט להצעת גרמניה ופתיחת חזית המלחמה!!
בהכרזה זו החלה המלחמה, בעלי המאפיה שהיו בנאום לא שבו לעבודה, הפאניקה החלה, והכל החלו לחשוב על חייהם, לא הייתה מאפיה יהודית פתוחה, בלית ברירה שבתי לישיבה בחוסר כל, כאשר עמדתי בפתח הישיבה שאלו אותי איפה הלחם שציפינו לו? אמרתי להם, כי אין לחם כי הייתה 'שיחה מוסרית' מהפרזידנט של פולין! הגיבו הבחורים, אוי עוד פעם יענקל"ה והבדיחות שלו?!
סיפרתי להם את השתלשלות הדברים וביארתי את כוונתי באמרי 'שיחת מוסר מנשיא פולין', שהרי הנשיא אמר דברים עמוקים לענייננו במלחמת היצר, היצר הרע בא לבחור, ואומר לו בסדר ג' בחצי השעה האחרונה אל תלמד אין לי צורך ביותר רק חצי שעה זו! מי שחכם מבין שהיצר לא רוצה רק סדר שלישי הוא מעוניין שלא תלמד כלל, וזה מה שאמר נשיא פולין לכל אחד יש קו אדום אותו לא יעבור, ואם כן הרי על סדר א' ודאי תיאבק בכל הכוח, לכן למה לך להתחיל את המלחמה באיחור לאחר שהיצר הרע יהיה הר גבוה, תתחיל את המלחמה כבר על חצי שעה בסדר ג'.
יש יהודי שהקו האדום שלו זה שמירת שבת, היצר הרע בא אליו עם בקשה לזילזול במצוות קלות לכאורה, אומר לו 'נשיא פולין' כביכול, אם תזניח עתה מצוות קלות בסוף תגיע למאבק על שמירת השבת, למה להמתין תיאבק עכשיו על עבירות קטנות כדי לנצח במלחמה לפני שהוא יגבר עליך!! וזו המלחמה האמיתית והקשה בדברים הקטנים במצוות שאדם דש בעקביו בהן מוכרע הקרב בסופו של דבר.