מדוע התירו ליולדת לנעול נעלים של עור ?

י"ג תמוז תשפ"א-סימן תרי"ד- סעיף א'- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן מותר לסוך ביום כיפור?האם יש עניין ללכת יחף? ומה הדין לעניין עמידה על כרים וכסתות של עור?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ראש השנה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרי"ד סעיפים א'  – ג']

סיכה ביום כיפור

אחד מהאיסורים שיש ביום הכיפורים, הוא איסור סיכה, וכמו שכתוב לעיל בתחילת סימן תרי"א, שהדברים האסורים ביום הכיפורים הם, מלאכה, אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל, ואסור לסוך אפילו חלק מגופו, ואפילו כדי להעביר את הזוהמה, ואסור אפילו שלא לשם תענוג, אבל חולה אפילו שאין בו סכנה, או מי שיש לו חטטים בראשו, מותר לו לסוך, ודווקא במקום שנוהגים שאדם בריא סך ביום חול, אבל במקום שעושים את הסיכה הזאת רק חולים, אם כן יש בזה בעיה אחרת, והיא, שכל דבר שהוא משום רפואה, אסור לעשות אותו בשבת או ביום טוב, גזירה משום שחיקת סממנים, ולכן צריך לומר, שרגילים בזה ביום חול גם אנשים בריאים, וממילא אין בזה משום רפואה ומותר ביום כיפור.

נעילת הסנדל ביום כיפור

נעילת הסנדל אסורה ביום הכיפורים, דהיינו, אסור לנעול סנדל של מנעל או של עור, ולכן, צריך לחלוץ את המנעלים כבר מבעוד יום, דהיינו, גם לגבי האיסור של נעילת הסנדל צריך להוסיף מעט מהחול על הקודש, וכן אפילו מנעל אחד ברגל אחת אסור, ואסור לצאת גם בקב הקיטע שהוא של עור או של עץ המחופה עור, ויש מחמירים שלא לצאת במנעל של עץ ואפילו שאינו מחופה עור, וכן שלא לצאת במנעל העשוי כמנעל שלנו שעשוי מלבד, והוא מגן על הרגל, ואינו מרגיש כלל שהוא יחף, כיוון שאין בזה עינוי, ומי שיכול יחמיר ללכת באנפילאות של בגד כראוי, ולא ללכת עם מנעל העשוי מלבד כמנעל שלנו שאינו מרגיש שהוא יחף, משום שיש עניין להרגיש יחף, ומנעל של שאר מינים כגון גמי או של קש או של בגד, אין בו איסור של נעילת הסנדל, ואפילו אם המנעל עשוי ממש בצורתו כמו של עור, מותר, ומותר לצאת בזה ברשות הרבים, והחידוש בזה הוא, שאף על פי שבכל שבתות השנה אסור לצאת בכזה מנעל לרשות הרבים מכיוון שזה לא דרך מלבוש, בכל זאת ביום הכיפורים כיוון שאסור בנעילת הסנדל, ממילא זה נקרא מלבוש לאותו יום.

עמידה על כרים וכסתות של עור

מותר לעמוד על כרים וכסתות של עור, והמחמיר תבוא עליו ברכה, אבל בתפילת שמונה עשרה בוודאי שלא יעמוד עליהם, משום שדעתו צריכה להיות נמוכה ושפלה ולא לעמוד על גבי מקום גבוה.

נעילת הסנדל לחולה ויולדת

יולדת תוך שלושים יום וכן חולה וכן מי שיש לו מכה ברגליו, מותרים בנעילת הסנדל, שלכולם קשה הצינה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן