סימן רס"ה /// סעיף א
- כלי שיש בו נקבים שהניחו אותו מעל הנר כדי שיטפטף השמן לכלי וימשיך את הדלקתו, מכיון שהוא הוקצה להדלקה, לכן אסור לקחת מהשמן הזה, ואם יקח הוא עובר על מכבה, ואפילו למ"ד שמכבה זה רק בצריך לפחמים, מ"מ איסור דרבנן יש כאן, ומבאר המחצה"ש שזה משום שקל בעייני האנשים איסור מכבה, ולכן אין להשתמש בנר כזה בשבת מחשש שמא יסתפק בשמן.
- אבל אם חיבר את הכלי בסיד או בטיט אזי מותר לעשותו, ואין חשש שמא הוא ישתמש בשמן, משום שכשהוא מחובר הוא בדיל ממנו.
- תנור שיש לו מיכל של נפט שמטפטף אליו, אומר האר לציון שמותר להשתמש בו, משום שאין חשש שמא הוא ישתמש בנפט, א' בגלל שזה דבר שעומד רק להבערה ואסור להבעיר בשבת א"כ אין חשש שמא יעשה, משא"כ בשמן שעומד לאכילה, ב' הנפט הוא מוקצה בעצם.
- הסיבה שהמסתפק מהשמן הוא עובר על איסור, התוס' בביצה כ"ב סוברים שזה משום שהוא מכהה את האור עי"ז, והרא"ש שם סובר שזה משום שהוא גורם שהנר יכבה יותר מהר. ולפי"ז אומר הערוך השולחן שכשלוקח מהכלי שע"ג הנר מה האיסור, להרא"ש כיון שהוקצה לנר נחשב כאילו לוקח מנר עצמו ומקרב את הכיבוי, ולהתוס' יש חשש שהוא יקח את כל הכלי עם השמן שבו ואז הוא מכהה את האור.
- אם בכלי העליון יש חתיכות חלב שעדיין לא הותכו, אומר הערוך לשולחן שאע"פ שאין איסור כשהוא יקח חתיכה שהוא מכבה שהרי זה עדיין לא הותך, מ"מ האיסור הוא מצד מוקצה.
סימן רס"ה /// סעיף ב
- לא ימלא אדם קערה עם שמן ויתן אותה בצד הנר, וישים פתילה ממנה לנר כדי שתהיה שואבת, משום שחוששים שהוא יסתפק מהשמן ונחשב למכבה., אבל אם זה מחובר אליו מותר, ואין חשש שמא ישתמש בו, שהרי הוא בדיל ממנו.