דרשו
  • פרשת השבוע
    • חומש בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • חומש שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פקודי
    • חומש ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • חומש במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • חומש דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • חבורת ש"ס מראי מקומות להורדה
  • הדף היומי בבלי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • מורחב – הרב מאיר שפרכר
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אידיש – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • עברית – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב יצחק לובינשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב אליהו סטפנסקי
    • צרפתית – הרב יוסף מגנוז
    • עברית – הרב חיים שמרלר
    • אידיש – הרב חיים שמרלר
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מאורות הדף היומי
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • תכנית הלימוד לבני הישיבות 'בזכות התורה'
  • הדף היומי בהלכה
    • שיעורי וידאו לצפיה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב אפרים סגל – עברית
    • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת – עברית
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
      • הרב ישראל גנס – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
      • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכתי יומי
    • סיכום הלכתי שבועי
    • העלון החודשי
    • הניוזלטר היומי במייל
    • זוית הלכתית
  • דרשו מדיה
    • וידאו לצפיה
      • הרצאות וידאו על חגים ומועדים
      • פרשת השבוע
      • שעורי הדף היומי בהלכה
        • שיעורי הרב אריה זילברשטיין
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • שעורי הרב אליהו אורנשטיין
        • שיעורי הרב מאיר שפרכר
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
        • שיעורי הרב אפרים סגל בעברית
        • שיעורי הרב יצחק לובינשטיין באנגלית
      • שירים ומוזיקה
      • על דא ועל אה
      • החיזוק היומי עם הרב אליהו רבי שליט"א
      • החיזוק היומי עם הרב יואל ראטה שליט"א
      • הסיפור היומי המצולם
      • וידאו לקראת שבת
      • וידאו שחייבים לראות
    • שומעים ‘דרשו’
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • הרב אליהו אורנשטיין – עברית
        • הרב מאיר שפרכר – עברית
        • הרב אפרים סגל – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב יצחק לובינשטיין – אנגלית
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • שיעורי הדף היומי בהלכה
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת- עברית
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
        • הרב ישראל גנס – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • אירועי דרשו
      • תכניות וראיונות
      • פרשת השבוע
      • הפותח בכל יום
      • הסיפור היומי
      • שירי דרשו
      • חגים ומועדים
        • חנוכה
        • עשרה בטבת
        • טו בשבט
        • פורים
        • פסח
        • ספירת העומר
        • ל"ג בעומר
        • שבועות
        • י"ז בתמוז
        • תשעה באב
        • אלול
    • גלרית תמונות
  • אוצרות האתר
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • קול העם
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי הילולא של גדולי ישראל
  • חנות המבצעים שלנו
  • 0 פריטים₪0.00
  • בית היין
  • מידע לנבחני "דרשו"
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • שאל את הרב
  • וידאו שחייבים לראות
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
"הסיפור התפרסם והכה גלים..."
"הנהג נסע שלא כחוק, אבא ביקש מיד לרדת באמצע הדרך..."
החזון איש נהנה ממנו מאוד, וכשסיימו אמר לו: "אינך צריך ניתוח כלל"
לשאלת המנהל, השיבה: "אינני רוצה לחלל שבת, ועל כן אני עוזבת"
"טוב שפגשתי אותך. כמעט קיבלתי היום התקף לב באמצע רחוב רבי עקיבא..."
"אני שומע את השיר ברמקול, אך לא מצליח להבין את המילים!"
לאחר שירד הטרמפיסט, הבחין השליח לתדהמתו כי המעטפה נעלמה..
'השרת של הישיבה' נכנס לחדר-השיעורים והתחיל למסור שיעור...
לתדהמתם, החתן אמר: "איני מוכן לוותר, לא אשלם לו אפילו לא שקל נוסף!"
"אולי תוכל לשיר לי כמה פיוטים תימניים? – אני אשלם לך לפי מונה"...
דף הבית חגים ומועדים ט"ו בשבט ראש השנה לאילנות – מנהגי היום, הלכותיו, סגולותיו המיוחדות, ותמצית דיני ברכת הפירות הלכה למעשה

ראש השנה לאילנות – מנהגי היום, הלכותיו, סגולותיו המיוחדות, ותמצית דיני ברכת הפירות הלכה למעשה

וגם: למה דומה האדם - לעץ, לשתיל, או לנטיעה? | הרה"ג רבי יצחק יעקב פוקס שליט"א במאמר מקיף על כל מה שצריך לדעת בט"ו בשבט
י"ב שבט תשפ"א
הצטרפו למייל היומי הצטרפו ללומדי הדף היומי בהלכה

הרה"ג רבי יצחק יעקב פוקס שליט"א

להורדת הקובץ לחצו כאן:

"כי האדם עץ השדה" (דברים כ, י"ט). "בניך כשתילי זיתים" (תהלים קכ"ח, ג). "בנינו כנטעים" (תהלים קמ"ד, י"ב).

כולנו, בכל גיל, כשתילים רכים הזקוקים בקביעות לשלשה דברים גם יחד:

א. השקיה מתמדת ורציפה ממקור מים חיים – תורתנו הקדושה. "והיה כעץ שתול על פלגי מים" (תהלים א, ג) – אין מים אלא תורה (בבא קמא פ"ב ע"א )

ב. יש ואנו זקוקים לתמוכה. כאשר השתיל הרך ואפילו אילן רב שנים, מאבד כיוון ונוטה על צידו, עלינו לתמוך זה בזה בבחינת "איש את רעהו יעזרו ולאחיו יאמר חזק" (ישעי' מ"א, ו) – לשוב ולהתיישר אל "מסילת הישרים" ואל "אורחות הצדיקים".

ג. הדבר השלישי: אף אילן או צמח לא יוציא פירות טעימים ועסיסיים, ושום פרח לא יפתח את עלי כותרתו המקסימים, בלי קרני שמש חמימות – הארת פנים זה לזה, חיוך, שהוא כדברי הגר"ש וולבה זצ"ל – אינו רק עקימת שפתיים ["פוזה"] המראה צורת חיוך, אלא חיוך שהוא הקרנה פנימית של הנשמה.

ואז, בהתקיים שלשת אלו יחד: תורה ממקור מים חיים; וכשצריך, להציב תמוכה להתיישר ולשוב אל דרכי ד' הישרים, אשר צדיקים ילכו בם; ותוך כדי הארת פנים – אז יאיר גם כן ד' את פניו אלינו, ותתקיים מהרה בקשתנו: "ד' אלוקים צבא-ות השיבנו, האר פניך וניוושע" (תהלים פ, כ). כשנעשה פירות קודש, לנחת רוח לבורא יתברך ונקדש את שמו בעולם.

ראש השנה לאילנות

יום ט"ו בשבט, שלשיטת בית הלל, הוא ראש השנה לאילנות, אינו ראש השנה לדין האילנות ופירותיהם, מפני שהם נידונים בעצרת (משנה ר"ה ט"ז ע"א). וזה אחד ההסברים למנהג קישוט בתי כנסיות והבתים בענפי אילנות בחג השבועות, כדי שנזכור את פירות האילן ונבקש עליהם רחמים (מג"א).

אמנם כן, המשמעות ההלכתית של ראש השנה לאילנות תשפ"א: יום זה קובע את המעבר משנה לשנה לגבי כל הפירות הצומחים על גבי אילנות, לעניין חישוב המעשרות ולעניין יציאה משנות ערלה, כדלהלן:

א. מעשר עני

כל פירות האילן שהייתה בהם "חנטה" – לרוב הדעות: נפילת הפרח, שבעקבותיו מתחיל לבקוע הפרי – אחרי כניסת יום ט"ו בשבט (השנה אור ליום חמישי), הפירות שיצמחו שייכים לשנה הנוכחית תשפ"א – שנה שישית לשמיטה, ונכנסו בחובת הפרשת "מעשר עני" [שהרי כזכור, שנות א' ב' ד' ה' – שנה ראשונה, שניה, רביעית וחמישית לשמיטה הן שנות "מעשר שני", והשנים שלישית וששית הן שנות "מעשר עני"]. יש לדעת ש"אין מעשרים מפירות שנה זו על פירות שנה שעברה", ועל כן, הפירות שיחנטו לאחר ט"ו בשבט, יש לעשרם בנפרד ולהפריש מהם "מעשר עני", ופירות השנה הקודמת תש"פ – חייבים ב"מעשר שני".

כיצד מפרישים מעשר עני? – בנוסף לחובת הפרשת שאר המתנות: "תרומה גדולה" ו"מעשר ראשון" הנוהגות בכל שנות מחזור שש השנים שלקראת שמיטה, לאחר הפרשתם, מפרישים מפירות שהחנטה תהיה בהם אחרי ט"ו בשבט תשפ"א, "מעשר עני", עשירית מהפירות. ואינה נדרשת הפרשתו לצד, משאר הפירות, אלא רק הגדרת מיקומו וקריאת שמו, כנאמר ב"נוסח הפרשת תרומות ומעשרות": "ומעשר עני בדרומם של הפירות"

ב. ערלה

כל עץ שעברו עליו שלש שנות ערלה (בשנה הראשונה די ב-44 יום לפני ראש השנה א' תשרי – להיחשב כשנה ראשונה, והשנתיים הבאות, כל אחת מא' תשרי עד א' תשרי), ולבסוף, כדי לצאת משנות ערלה צריך שגם כן יעבור העץ יום ט"ו בשבט, ואז יוצאים פרותיו משנות ערלה ונכנסים לשנת נטע רבעי, והם כבר מותרים באכילה, לאחר חילול קדושת נטע רבעי לתוך פרוטה בדומה למעשר שני.

הערה: ט"ו בשבט הוא ר"ה לאילנות בכל ארצות העולם, גם במקומות שעונת הגשמים היא רק לאחר הפסח כבארגנטינה ואוסטרליה וכדומה, מפני שכל הארצות נגררות אחר ארץ ישראל (הגרצ"פ פראנק זצ"ל בשו"ת הר צבי ב, או"ח כ"ט).

הלכות ומנהגי היום

תחנון ווידוי – אין אומרים בט"ו בשבט תחנון ולא וידוי (שו"ע קל"א, ו). בני ספרד אף לא בקריאת שמע של ליל ט"ו בשבט, כיון שנקרא ראש השנה שהוא כיום טוב (ביאור הגר"א שם, י"ג), ואף לא במנחה שלפניו (ספר המנהגים לר"י טירנא, כנסת הגדולה, קל"א ומשנ"ב קל"א, ל"ה).

תענית – ט"ו בשבט אסור בתענית (שו"ע תקע"ב, ג), אף לא ביום פטירת אביו או אמו [יארצייט] ר"ל (רמ"א תקס"ח, ט). כמו כן, חתן אינו מתענה ביום חופתו שחל בט"ו בשבט (מג"א תקע"ג, א מובא במשנ"ב, ז). אבל החתן אומר את הווידוי במנחה, שהוא יום מחילת עוונות עבורו (עצי חיים או"ח, כ"ז לבושי מרדכי אבהע"ז א, מ"ט ומבית לוי ל"ח).

תפילת אבל ר"ל לפני העמוד – נהוג שבימים שאין אומרים תחנון אך אומרים למנצח וגו – כט"ו בשבט, האבל מתפלל לפני העמוד (ביאור הלכה, קל"ב מבית לוי, ל"ח).

הליכה לבית העלמין – מותר לצאת לבית העלמין בט"ו בשבט, אבל אין אומרים הזכרת נשמות ותחינות, רק פרקי תהלים (ל"ג ט"ז י"ז ע"ב צ"א ק"ד ק"ל) , אותיות השם ונ.ש.מ.ה מפ' קי"ט כנהוג (גשר החיים כ"ט ו ).

אכילת פירות האילן בט"ו בשבט – המקור לאכילת פירות האילן בט"ו בשבט: על דברי הלבוש או"ח קל"א: "יום ט"ו בשבט, ר"ה לאילנות ואין אומרים בו תחנון ואין בו נפילת אפיים שהוא יום שמחה", כתב המגן אברהם שם: "ונוהגים האשכנזים להרבות בו במיני פירות של אילנות". ובכף החיים קל"א צ"ז: "וכן נוהגים בספרד לכבוד היום, ועושים לימוד באותו הלילה, דהיינו שלומדים משנה או זוהר המדבר על אותו פרי וכו' ויש ספר מסודר על זה "פרי עץ הדר", ומהדרין בפרי שעוד לא אכלוהו לברך עליו שהחיינו.

ובצוואת רבי אליעזר הגדול, מובאת בספר "שבט מוסר" פרק ט"ז: "בני, הוי זהיר לברך על הפירות בט"ו בשבט שמנהג ותיקין הוא". ורמז נאה הובא בספרים: על הפסוק "ששם עלו שבטים שבטי ק'ה (י"ה – כמנין ט"ו, רמז לט"ו בשבט) עדות לישראל להודות לשם ד'". שביום זה מברכים על הפירות, ומודים לד' על החן והיופי שבפירות.

זמן אכילת הפירות – יש נוהגים לאכול את הפירות בליל ט"ו בשבט (יפה ללב ב, ט"ו מועד לכל חי ל, ז). ויש הנוהגים לאוכלם ביום עצמו (ספר אבן ישראל שער ה).

מספר מיני הפירות הנאכלים – יש נוהגים לאכול ט"ו – 15 מיני פירות (מאמר המנהגים מהר"ם חאגיז בשם האריז"ל), יש נוהגים י"ג מינים כמספר "אחד" (קונטרס כרם שלמה), ויש נוהגים 30 מינים (רבי חיים ויטאל חמדת הימים ח"ב שובבים פ"ג). על כל פנים, אין לפחות מי"ב מינים (ספר אבן ישראל עמ' כ"ח) כנגד י"ב צירופי שם הוי'ה (תוספות חיים על ספר חיי אדם). וכנהוג, פירות האדמה גם כן מצטרפים למניין המינים, שהעץ יוצא מהאדמה.

אכילת אתרוג: מנהג רבים להכין מהאתרוגים של החג שברכו עליהם עם הלולב, מרקחת טעימה, כדי להעלותה על השולחן בט"ו בשבט (יפה ללב סי' תרס"ד, ט"ו כף החיים שם, ס בן איש חי ראה, י"א מנהג בעלזא ליקוטי מהרי"ח ג, עמ' קט"ו משמרת שלום מ"ד, ב).

ברכת האתרוג – "בורא פרי העץ" (כל שניכרת צורת הפרי), גם לאחר בישולו וריקוחו, מפני שזו דרך הכנתו לאכילה (ט"ז סי' ר"ה, ג תשובת חתם סופר או"ח ר"ז לחם הפנים נ"ב, י"ב בשם מהר"ם אש דעת תורה למהרש"ם ר"ב, ו לבושי מרדכי תנינא, מ"ד וכף החיים ר"ב, נ"ה).

אין מברכים 'שהחיינו' בעת אכילת האתרוג, א. מפני שנמצא באילן כל ימות השנה (רכ"ה, ו משנה ברורה, ט"ז), ב. מפני שכבר ברכו בעת נטילת הלולב בסוכות, ועיקר ברכת שהחיינו כשרואים את הפרי (רש"י לעירובין מ ע"ב שו"ע רכ"ה, ג לקט יושר עמ' 149 בן איש חי ראה י"א האלף לך שלמה או"ח, צ"ב אמנם ה"כתב סופר" או"ח, כ"ג דחה נימוק זה, שברכת שהחיינו בסוכות על המצווה ולא על הפרי, וכן כתב פסקי תשובה א, צ"ט), ג. אחרי הבישול או הטיגון, וכן כשהוא מסוכר, אין ניכר אם הוא חדש או ישן משנה קודמת ולפני הכנתו אינו עומד כלל לאכילה (ליקוטי מהרי"ט עמ' ל"ג בדי השולחן ס"ג, א וא"א מבוטשאטש, סי' רכ"ה.

סגולות אכילת האתרוג בט"ו בשבט: א. יזכה להשלים שנתו (אהל יששכר עמ' ק"כ), ב. סגולה לרפואה (מדרש ויקרא ל"ז, ב זרע קודש), ג. סגולה למעוברת שתלד בנקל ולמקשה לילד שתלד בריווח (אורחות חיים תרפ"ד).

בקשה לזכות לאתרוג מהודר בסוכות תשפ"ב: בספר בני יששכר מאמרי שבט, מאמר ב' וכן הובא בספר "לשון חכמים" של בן איש חי ח"א סי' לח: "קבלה ביד חכמי אשכנז ז"ל, לבקש ביום ט"ו בשבט על האתרוג, מפני שהוא יום תחילת צמיחת האילן, שיזמן לו הקב"ה ולכל ישראל, אתרוג כשר ומהודר לחג הסוכות הבעל"ט, ותפילתו תעשה פרי, ויש מצדיקי הדורות שאמרו ספר תהלים בעצם היום, והעידו, שכאשר סיימו את כל הספר עד תומו, נמצא להם אתרוג נקי מכל רבב".

כללים בדיני אכילת פרי העץ

על כל פירות העץ, בין משבעת המינים בין שאינם משבעת המינים – מברכים עליהם "בורא פרי העץ" (משנה ברכות ל"ה ע"א טור ושו"ע ר"ב, א). משום חשיבותם, אין מסתפקים בברכת "בורא פרי האדמה" – "שיש יותר התפעלות בפירות שגדלים על אילן המתנוסס לגובה, מאשר בפירות הגדלים באדמה, ושבח הוא לבורא, לכן תיקנו עליהם ברכה יותר מבוררת" (משמעות דברי ביאור הלכה ר"ב ד"ה פרי העץ).

מה נקרא "פרי העץ"? – הדבר תלוי בשלשה תנאים: 1.יש לו גזע בארץ. 2. עליו יוצאים מענפיו. 3. הצמח רב שנתי, כלומר, העץ נשאר משנה לשנה, ומוציא פירות מחדש בעונתו. על כן: אבוקדו – ברכתו "העץ" אננס ובננה – ברכתם "אדמה".

מתי מגיע הפרי לברכת "העץ"? – משיגיע לבשילות לרוב בני אדם. אבל אם הפרי עדיין בוסר [לדעת הרמב"ם הלכות דעות, ד – בוסר, כחרבות לגוף], אם לא ראוי כלל לאכילה – לא מברכים; ראוי קצת (חמצמץ) – לדעת השלחן ערוך מברכים "בורא פרי העץ", אמנם לדעת המשנ"ב ר"ב, י"ח, החיי אדם, כף החיים שם, ל"ד ובן איש חי פנחס, ב – מברכים רק "שהכל"; הכשירוהו לאכילה ע"י בישול או סוכר, לכל הדעות – ברכתו "שהכל". כגון, "בננה צ'יפס" ( העשוי מבננות קשות [בוסר], מטוגנות ומסוכרות) – ברכתו שהכול.

גרעיני פירות העץ – נחלקו הפוסקים האם ברכתם "העץ" (שנחשבים לחלק מהפרי, לעניין אכילה ביום כיפור (גרעיני תפוח) ולדין ערלה – תוס' ברכות ל"ו ע"ב והרא"ש סי' ד וכן פסק השולחן ערוך ר"ב, ג) או שברכתם "פרי האדמה"  (פרישה בדעת הרשב"א, וכן פסק המשנ"ב ר"ב, כ"ג) ויש פוסקים לברך "שהכול" (פר"ח בדעת הרשב"א ברכ"י וכף החיים ר"ב, ל"ז).

הלכה למעשה: בני אשכנז – מברכים "אדמה" ובני ספרד – מחמת ספק ברכות מברכים שהכול. אמנם לדעת הגר"ע יוסף זצ"ל יש לנהוג בזה כבני אשכנז ולברך "אדמה" (חזון עובדיה עמ' קכ"ג). גרעיני פירות הנאכלים לאחר אכילת הפרי – לכל הדעות נפטרים בברכת הפרי. והוא הדין בפירות האדמה.

הערה: גרעיני אבטיח או דלעת הנמכרים בחנויות הפיצוחים – ברכתם "האדמה" (שניטעים לצורך הגרעינים – דעת מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל בספר "וזאת הברכה עמ' 373 ו"אור לציון ב, עמ' ק"ט).

קליפות הפירות – קליפות פירות הנאכלים לרוב בני אדם עם הפרי (תפוחים, אגסים, אפרסמון וכדומה) – אפילו נאכלים בפני עצמם, מברכים עליהם "העץ". קליפות הדר הנאכלים בפני עצמם (כחלק הלבן בקליפת התפוז או האשכולית) וכן כשעשו מהם מרקחת (ריבה) או כשעטופים בשוקולד – ברכתם שהכול, ואם ברכו "העץ" – יצאו ידי חובה (משנ"ב ר"ב, ט"ו וכף החיים, נ"ד). הערה: מרקחת העשויה מהקליפה העבה של האתרוג – ברכתה פרי העץ, שבאתרוג, הקליפה כעיקר הפרי, כלשון חז"ל "אתרוג טעם עצו [- קליפתו] ופריו שווה"

מיצי פירות – כל הפירות שסחטום – מברכים על המיץ שהכול, אפילו מוצצים ישירות מהפרי (בעל "מנחת יצחק") פרט ליין ושמן, שעל מיץ הענבים והיין – מברכים "בורא פרי הגפן", ועל שמן זית [כשאינו נשתה לבדו, שאז אין מברכים כלל, אלא] מעורב במשקה אחר [כגון מי סלק] וכוונתו לשמן זית – מברך "בורא פרי העץ". כמו כן, פירות המבושלים במים (ליפתן – "קומפוט") אף שמורגש טעם התפוח, האפרסק או המישמש, היטב במים, הלכה למעשה מברכים על שתיית המיץ לבדו – שהכל. כמו כן, אכלו הפירות ולאחר מכן שתו את המים – אין מברכים עליהם "שהכול" שהמים טפלים לפרי (שו"ע ר"ב י-י"א ומשנ"ב , נ"ג).

סחיטת תפוז – הסוחט תפוז ואוכל גם כן את בשר הפרי הנשאר במסחטה: אם מערב את שאריות הפרי במיץ – מברך רק "שהכול". שתה את המיץ, ולאחר מכן מעוניין לאכול את שאריות הפרי מברך עליהם "פרי העץ". אכל קודם את שאריות הפרי וברך עליהם – יכוון שלא לפטור את המיץ ואז יוכל לברך על המיץ "שהכול".

כל פרי (או ירק) מברכים עליהם "כדרך אכילתם"

1. כל שדרך אכילתם חיים (תמרים, תאנים, תפוזים) אם בישלום – ברכתם שהכול. 2. כל שדרך אכילתם מבושלים (אתרוג חבושים, ערמונים, קישואים, חצילים, תפוחי אדמה, בטטה), אכלום חיים – ברכתם "שהכל". 3. דרך אכילתם בין חיים בין מבושלים (זיתים, צימוקים, תפוחים, אגסים גזר), ברכתם בכל אופן "בורא פרי העץ" או "אדמה".

דוגמאות מיוחדות:

לימונים ירוקים חמוצים מאד, שאינם נאכלים אף על ידי הדחק – אין מברכים על אכילתם כלל. צהובים, שנאכלים אף ללא הדחק – ברכתם "העץ" (כף החיים ר"ד, כ"ד שו"ת רב פעלים ד, ג בן איש חי מטות, י"א ו"אור לציון" ב, מ"ו, ל"ה). חמוצים שנאכלים על ידי הדחק עם סוכר או דבש – ברכתם "שהכול". לימונים קטנים בתחמיץ, הנאכלים כתוספת, לדעת הגר"ע יוסף זצ"ל ברכתם "העץ".
שום או בצל, כשנאכלים חיים או מבושלים (איבדו חריפותם) – ברכתם "שהכול", פרט לבצל ירוק – שברכתו "אדמה".

בצל ושום המטוגנים בשמן או מרגרינה – רק אז ברכתם "אדמה" (שו"ת אגרות משה"). לימון (רגיל חמוץ), אפילו מיתקוהו בסוכר ודבש – ברכתו "שהכול", מפני שרוב הלימונים שבעצים, מגדלים אותם לשמש כתבלין, תוספת לתה או לתבשילים ולא להיאכל כמות שהם, בעודם ירקרקים ומאד חמוצים. אמנם, לימונים צהובים, הנאכלים למי שאוהבם ללא דחק – ברכתם "העץ". הערה: הקובע כיצד נאכלים, היינו על פי דרך בני אדם באותה העיר (שער הציון ר"ה, ג).

מצב הפרי בשעת אכילתו – קובע את הברכה

פירות מרוסקים – שולחן ערוך ריב, ז רמ"א ומשנ"ב: "כל הפירות שמיעכם וריסקם לגמרי עד שאין ניכרת צורתם כלל – איבדו ברכתם, ומברכים עליהם "שהכול".

דוגמאות:
1. פרוזן יוגורט, מרציפן, פלאפל, במבה, ממרח חומוס, חלבה, חמאת בוטנים, רוטב טחינה, לדר – ברכתם "שהכול".
2. קוגל [פשטידת] תפוחי אדמה, ו"לטקס" – דעת הגר"מ שטרנבוך שליט"א: אם רואים חוטים – "אדמה", נימוחו לגמרי – ברכתם "שהכול".
3. קוקוס טחון – "העץ" (כיון שעוד ניכרת צורתו) – שמעתי מהגאון רבי ב"צ אבא שאול והגרי"י נויבירט זצ"ל. אבל עוגיות קוקוס ושקדים – מברכים עליהם שהכול, שלא ניכרת כבר כלל צורת הפרי.
4. סלט חצילים (כשרואים הגרעינים) – "אדמה". ממרח אבוקדו (כשמזהים צורת הפרי) – "העץ".
5. פופקורן – "אדמה" (עדיין ניכרת צורת גרעיני התירס). קורנפלקס (פתיתי תירס, ואין משנה עבור מה נזרע התירס) – "שהכול".
6. ממרח תמרים (הנמכר כיום) – "שהכול". שלוה (חיטה תפוחה) – "בורא פרי האדמה".
7. פירה תפוחי אדמה – "אדמה", לעומתו, פירה תפוחי עץ – "שהכול", כהסבר הגרי"ש אלישיב זצ"ל: תפו"א אין נאכלים חיים, ובכל העולם עושים להם "תיקון", כגון פירה. אבל תפוח עץ, אלפי אלפים בני אדם אוכלים אותם חיים, על כן כשריסקום, עד שאין ניכרת צורת הפרי, הופכת ברכתם ל"שהכול".
8. אבוקדו מרוסק, הנאכל בפני עצמו ללא פת, כיון שניכר תואר הפרי על ידי המירקם והצבע – מברכים עליו העץ" (ראה "הליכות ברכות" להרה"ג יצחק אופיר מלכא שליט"א עמ' כ"ו).

סדר הקדימה באכילת פירות

בשבעת המינים: 1. זית, 2. תמר, 3 .ענבים (צימוקים), 4. תאנה, 5. רימון. אפילו פלח מפרי משבעת המינים, קודם לפרי אחר שלם.

בפירות שאינם משבעת המינים: 1. שלם (– מצוה מן המובחר), 2. חביב תמיד, 3. חביב עכשיו.

היו לפניו מיני פירות שונים באופן שכולם שווים בסדר הקדימה, יקדים לברך על פירות שהשתבחו בהם ישראל, כגון אגוזים או תפוחים, שנאמר: "אל גינת אגוז ירדתי" (שיר השירים ו, י"א) "כתפוח בעצי היער" (שם ב, ג) (כף החיים ר"ב, ז).

ואם כולם שלמים או חצויים, ואין ביניהם מין שבעה, ואוהבים את כולם בשווה – מברכים על הגדול יותר תחילה (כגון חתיכת תפוח גדולה מקטנה יותר, קלמנטינה לפני שקד).

אכילת פירות במהלך סעודה

1. פירות שנועדו לפתוח התיאבון – שאוכלים אחר אכילת המוציא כגון – אשכולית, זיתים ומיני כבושים או חריפים ל"תאבן" – אין מברכים עליהם.

2 מנה ראשונה של פירות, כגון קוקטיל פירות, אבטיח, מילון: עדיף לברך על מעט מהפרי לפני נטילת ידיים ולכוון על מה שיאכלו בסעודה, או לאוכלו עם פת (בהתחלה, באמצע ובסוף).

3 תוספות למנה העיקרית (אפילו משבעת המינים): צימוקים ושקדים על אורז, סלט וולדורף, עם אגוזים ואננס "צימע'ס" (גזר, שזיפים וצימוקים), סלט חסה עם פלחי אפרסמון, אגוזי קשיו מסוכרים, או גרעיני רימון – לא מברכים עליהם, אפילו אינם נאכלים עם הפת, מפני שהם נאכלים בסעודה לשובע.

4. הקובע סעודתו על הפירות, היינו, שמעונין לאכול פירות כחלק מהסעודה לשובע, ולא לקינוח – לא מברך עליהם. וטוב שכשמגיע לפרי יאכל ממנו, מעט עם לחם. וכך נהג מרן החזון איש זצ"ל, כשאכל בצהרים, כדרכו בימות החול, פרוסת פת ובננה – אכל מן הבננה יחד עם הפת, להראות שאין היא לקינוח.

5. קינוח של פירות, מברכים עליו ברכה ראשונה אפילו עמד על השולחן ב"המוציא", אלא אם כן אוכלים ביחד עם פת כל הזמן!! וחתיכת פרי שאכלו בלי הפת – צריך לברך עליה. סלט פירות חתוכים בחתיכות קטנות – מברכים לפי הרוב (העץ או אדמה). ספק מה הרוב – מברכים את הברכה הכוללת יותר ("אדמה"). חתוכים הפירות בחתיכות גדולות, ורק מוגשים יחד בצלחת (לא כסלט פירות) –מברכים על כל פרי את ברכתו. לפי סדר הקדימה הנ"ל.

עוגת פירות: אם נאפתה בתנור עם הפירות, ויש שכבת בצק, אפילו דקה אך טעימה – מברכים "בורא מיני מזונות" בלבד, אפילו שכבת הפרי גדולה מאד. אכן לעניין ברכה אחרונה – תלוי בכמות שנאכלה מחלק המזונות: אין כזית במזונות – מצטרף הבצק ל"בורא נפשות" של המילוי (דעת הגרש"ז אויערבך זצ"ל בהקדמתו לספר "מקור הברכה" וכן דעת הגר"ע יוסף זצ"ל). הוסיפו את הפירות מחוץ לתנור, כגון "טורט" של קיץ, שמניחים על המאפה מחוץ לתנור שכבת תות, או משמש עם ג'לי וכדומה – מברכים שתי ברכות! פאיי שמחזירים אחרי הוספת הפירות לתנור לאפיה – מברכים רק מזונות (שמעתי מהגרי"י פישר זצ"ל).

 

הלכות הרב יצחק יעקב פוקס טו בשבט מנהגים

אולי גם יעניין אותך

איך יתכן שימצא קן על ראשו של אדם?
תבררו למי אתם הולכים לשלם! ● איך מתנתקים מ'צינתוקים'?
בחוץ ירד גשם זלעפות. רבנו יוצא עם הגמרא למזג האויר הסוער
הוא תרם לו אז אלף דולר. אז מה הוא רוצה עכשיו? לתת עוד אלף?
צפו: הרב בן ציון סנה שליט"א
היהודי מ"פועלי אגודת ישראל" נלחם ככבשה בן שבעים זאבים...
"הסיפור התפרסם והכה גלים..."
"הנהג נסע שלא כחוק, אבא ביקש מיד לרדת באמצע הדרך..."
החזון איש נהנה ממנו מאוד, וכשסיימו אמר לו: "אינך צריך ניתוח כלל"
לשאלת המנהל, השיבה: "אינני רוצה לחלל שבת, ועל כן אני עוזבת"
"טוב שפגשתי אותך. כמעט קיבלתי היום התקף לב באמצע רחוב רבי עקיבא..."
"אני שומע את השיר ברמקול, אך לא מצליח להבין את המילים!"
לאחר שירד הטרמפיסט, הבחין השליח לתדהמתו כי המעטפה נעלמה..
'השרת של הישיבה' נכנס לחדר-השיעורים והתחיל למסור שיעור...
לתדהמתם, החתן אמר: "איני מוכן לוותר, לא אשלם לו אפילו לא שקל נוסף!"
"אולי תוכל לשיר לי כמה פיוטים תימניים? – אני אשלם לך לפי מונה"...
"הסיפור התפרסם והכה גלים..."
"הנהג נסע שלא כחוק, אבא ביקש מיד לרדת באמצע הדרך..."
החזון איש נהנה ממנו מאוד, וכשסיימו אמר לו: "אינך צריך ניתוח כלל"
לשאלת המנהל, השיבה: "אינני רוצה לחלל שבת, ועל כן אני עוזבת"
"טוב שפגשתי אותך. כמעט קיבלתי היום התקף לב באמצע רחוב רבי עקיבא..."
"אני שומע את השיר ברמקול, אך לא מצליח להבין את המילים!"
לאחר שירד הטרמפיסט, הבחין השליח לתדהמתו כי המעטפה נעלמה..
'השרת של הישיבה' נכנס לחדר-השיעורים והתחיל למסור שיעור...
לתדהמתם, החתן אמר: "איני מוכן לוותר, לא אשלם לו אפילו לא שקל נוסף!"
"אולי תוכל לשיר לי כמה פיוטים תימניים? – אני אשלם לך לפי מונה"...

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

ביטול

פוסטים נוספים

הצטרפו לניוזלטר הייחודי שלנו
החדשים באתר
במדבר

צפו: שיעורו של הרב סיני הלברשטאם שליט"א לפרשת במדבר | תשפ"ב

לפרשת במדבר

במדבר

צפו: הרב יצחק זעקל פולק שליט"א לפרשת במדבר | תשפ"ב

פרשת במדבר

וידאו שחייבים לראות

ואוו, 50,000 מנות ביום!

מומחה הכשרות הרב יוסף דורפמן תיעד מטורקיה

וידאו שחייבים לראות

חצור עמנואל סיום רמב''ם ועוד - האדמו"ר בעל ה"לב שמחה" מגור זצ"ל

גלריות וידאו נדירות מגדולי ישראל

קו השיעורים של 'דרשו'
כמה קבלת במבחן?
פרפראות לפרשת השבוע
צפו: בחצרות החסידים
כל שירי דרשו להאזנה
מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • שומעים ‘דרשו’
    • מסכת שביעית - משניות מבוארות
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”ב
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • כניסת שבת ויציאת שבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
    • תפילת השל"ה
    • פרשת המן
    • ברכת המזון
    • נשמת כל חי
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 39061, מיקוד 9139001
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו ארה''ב
1-888-534-7748
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו ד' ועוזו ע.ר. 580384931
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד

לפתוח את היום ברגל ימין

הצטרפו למייל היומי של דרשו
מדהים, מרגש ומחזק.

לחץ כאן
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות
  • רקע בהיר
  • קו תחתי לקישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • מפת אתר