הרב בנימין בירנצוויג
"בך יברך ישראל לאמר ישימך אלוקים כאפרים ומנשה" (מח, כ)
אומר רש"י: בך יברך ישראל, הבא לברך את בניו יברכם בברכתם ויאמר איש לבנו ישימך אלוקים כאפרים ומנשה.
ונשאלת השאלה למה נבחרו אפרים ומנשה יותר משאר השבטים הקדושים שבהם יתברכו ילדי ישראל וכי שאר השבטים לא היו ראויים לכך?
ובספרים הקדושים כתבו באור נפלא בזה, שידוע ומקובל, שמאז בריאת העולם יש ירידת הדורות וכל דור אינו דומה לדור שלפניו, וכמו שאמרו חז"ל "אם דורות ראשונים היתה דרגתם כמלאכים אנו דרגתנו רק כבני אדם, ואם דורות ראשונים היתה דרגתם כבני אדם אם כן אנו רק בדרגה של חמורים", וכך כל דור ירד בדרגתו משלפניו, שפעם היו נביאים ואחר כך גאונים ואחר כך תנאים ואמוראים, ואח"כ ראשונים ואחרונים וכך תמיד היתה ירידת הדורות.
המקום היחיד בתולדות עם ישראל שבו לא היה ירידת הדורות, זה היה אצל מנשה ואפרים, שהם היו בנים של יוסף, ובכל זאת התורה החשיבה אותם כחלק משנים עשר השבטים, זאת אומרת שאף שהם היו דור אחד אחר השבטים, בכל זאת נחשבו כמותם, ורואים שבהם לא התקיימה ירידת הדורות שיש בכל דור.
ולכך אמר יעקב שכשבא אב לברך את בנו, ברכתו היא שתהיה כמו מנשה ואפרים שלא היתה בהם ירידת הדורות, וגם אתה תזכה כמותם שתשאר בדרגת אבותיך ולא יחול אצלך ירידת הדורות מדרגת אבותיך.
ירידת הדורות ניכרת בכל התחומים כל דור וחולשה נוספת יורדת לעולם, אבל על דבר אחד לא חלה ירידת הדורות מאז ומקדם עד דור אחרון ועד בכלל! תגלית נפלאה זו יצא מפי כהן גדול מרנא החפץ חיים הקדוש זיע"א, ונביא את עדות בעל המעשה אשר שמעה מפי הסבא קדישא:
הגה"צ רבי אשר רבינסקי זצ"ל מתלמידי הישיבה דראדין סיפר, שבעודו מתגורר בחו"ל הקים תלמוד תורה עוד בחיי החפץ חיים, ולאחר תקופת מה נקלע המוסד למצוקה כספית גדולה בעידן הימים ההם, והחליט ליטול בידו מחוסר ברירה מקל נדודים להתדפק על דלתות נדיבים.
קודם צאתו למגביתו, נכנס אל הקודש פנימה לרבו החפץ חיים ושאלו מה הוא יכול לומר לנדיבים כדי שישתכנעו להרים תרומתם לתלמוד תורה? נענה מרן החפץ חיים ואמר לו: 'תאמר להם, כי הנה אנחנו הרי עדים לירידת הדורות הגדולה שיש מדור לדור באופן מבהיל, מתנאים לאמוראים ומהם לרבנן סבוראי גאונים ראשונים אחרונים, והירידה עד לדורנו היא לאין שיעור, וכאמרם ז"ל אם ראשונים כמלאכים אנו כבני אדם וכו', אבל תאמר להם שבדבר אחד ויחיד אין ירידת הדורות והוא נשאר כבימים ראשונים וקדמונים, והוא תינוקות של בית רבן, אותו הבל פיהם של תינוקות אלו שלא טעמו טעם חטא נשאר הבל פה זך וטהור כמו זה של התשב"ר בימים קדמונים, ובפרט זה לא היו הימים הראשונים טובים מאלה, תתארו לעצמכם נדיבים, אמר הח"ח לר' אשר שיגיד להם, תתארו לעצמכם שאתם מרימים תרומתכם לחיידר בו לומדים אביי ורבא בילדותם בהבל פיהן של תשב"ר שלא טעמו טעם חטא. (מאיר עיני ישראל' ח"ב מפי בעל המעשה כפי ששמעו ממנו הרב משה יקותיאל שושן זצ"ל)
סיפר הגר"י ניימן זצ"ל, פעם אחת נכנסתי לחדרו של רבי משה רוזנשטיין זצ"ל המשגיח דישיבת לומז'ה וראיתי שהוא בוחן בחומש ילד מהתלמוד תורה, כאשר שאלתי את מו"ר בנו של מי הוא הילד הזה? לחש לי באוזני לתדהמתי 'הוא ילד של הקב"ה', משראה שאני מתפלא על שלא השיב לי על שאלתי, הוסיף ואמר 'אילו הייתי אומר לך שהוא בנו של ר' חיים או של ר' משה, היית יודע מי הוא הילד, ואילו אם אני אומר לך שהוא של הקב"ה אינך יודע של מי הוא?!
וצריכים לדעת, כי לפעמים בגלל ירידת הדורות הקב"ה נותן סיעתא דשמיא מיוחדת בדברים מסוימים, בספר אהל משה הביא מה ששמע בשם מרן הגרי"ש כהנמן זצ"ל הרב מפוניבז' וכעין זה בשם מרן רבי יחזקאל סרנא זצ"ל ראש ישיבת חברון, שהתבטאו שהם רואים שינוי עצום מדורות קודמים לדורנו, בדור שלפני השואה עד שבחורים הצליחו לחדש חידושי תורה היה זה אחר עמל ויגיעה רבה של ימים ארוכים בסוגיה, וגם אז היה זה רק חידוש קטן בקצות החושן וכדו', וכיום יש סייעתא דשמיא עצומה עד שמחדשים בקלות, כל הלמדנים רק לומדים את הגמרא וכבר יכולים לחדש ולכוין לגדולי הדורות, והם ביארו שאת כל זה סיבב הקב"ה כיון שהבטיח "כי לא תשכח מפי זרעו" ומכיון שכיום בדורנו יש ירידת הדורות וירדה חולשה לעולם וגם נעשו יותר מפונקים ועצלנים, ומאידך יש נסיון להנאות הרחוב וכדו', לכן אם היו צריכים לעבוד כל כך קשה עד שיחדשו היו לומדים הרבה פחות.