מתי אסור לאשה להיכנס לבית הכנסת

י"ב טבת- סימן פ"ח אמצע סעיף א' "יש שכתבו"- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לאשה נדה להיכנס לבית הכנסת ?

האם מותר לאשה נדה להסתכל בספר תורה?ומדוע אסור לה להיכנס לבית הקברות?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן פ"ח סעיף א' בסופו]  

איסור כניסת נדה לבית הכנסת

מביא הרמ"א, שיש נוהגים, שאשה נדה בזמן ראייתה, אינה נכנסת לבית הכנסת, אינה מזכירה את שם השם, אינה נוגעת בספר, וכן אינה מתפללת, ויש מתירים, והמנהג כסברא הראשונה לאסור, חוץ מימים כאלו שנאספים לבית הכנסת, כגון ימים נוראים, או כגון ימים כאלו שהאישה משיאה את בנה או בתה, זה עצבון גדול בשבילם אם יהיה להם איסור להיכנס לבית הכנסת, וכל האיסור הוא רק בימי ראייתה, אבל בימי ליבונה, דהיינו, בימים שהאישה מיטהרת בהם, מותר.

מנהגנו היום בזה

מביא המשנה ברורה, שמנהגנו היום הוא, שאשה נדה נכנסת לבית הכנסת גם בזמן ראייתה, וכן מברכת, ועושה קידוש, ומברכת ברכת המזון, ואומר המשנה ברורה, שקידוש וברכת המזון גם לדעה הראשונה מותר, אבל אסורה להסתכל בספר תורה.

כניסת נדה לבית הקברות

עוד מביא המשנה ברורה, יש אומרים, שאשה בזמן ליבונה כל עוד ולא נטהרה במקווה, אסור לה להיכנס לבית הקברות, אז יש כאן דבר מעניין, לגבי כניסה לבית הכנסת או להסתכל בספר תורה, היא אסורה רק בזמן ראייתה, אבל לגבי כניסה לבית הקברות, מובא לדייק כך במשנה ברורה מהדורת 'דרשו', שהיא אסורה כל עוד שהיא לא מטהרת את עצמה, ומובא כאן במשנה ברורה 'דרשו' ליישב את העניין ולומר, שיש חילוק בין כניסה לבית הכנסת לבין כניסה לבית הקברות, כניסה לבית הכנסת אסורה לאשה בזמן ראייתה משום שזה ביזיון, אבל לגבי כניסה לבית הקברות, העניין הוא, שהיא לא תוסיף טומאת בית הקברות על טומאת נידתה, ולכן, כל עוד ואינה טובלת, יש נהגו לאסור.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן