הרב ישראל יעקב פרבר והרב יהודה לייב שטיסל, מח"ס 'המנהג'
איסור אכילת מצה בערב פסח
כתב בשו"ע (סי' תע"א): "אסור לאכול מצה ערב פסח ביום", ונאמרו בזה כמה טעמים: א. כדי שיאכל המצה בליל הסדר לתיאבון. ב. משום שקרבן פסח אסור באכילה בערב פסח ומצה הוקשה לקרבן פסח; ויש שמצאו לכך רמז מהפסוק 'בערב תאכלו מצות', שדווקא בערב ולא ביום.
יש שכתבו שבלילה שלפניו – ליל י"ד לא אסרו לאכול מצה, וכן פסק ה'משנה ברורה', ויש שהוכיחו כן ממה שאומרים בשאלת 'מה נשתנה' – "שבכל הלילות אנו אוכלים חמץ ומצה", והיינו שגם בליל בדיקת חמץ אוכלים מצה, כאמור (הגרי"ז מבריסק). ובשו"ת 'אגרות משה' (או"ח ח"א סי' קנ"ה) אוסר בלילה שלפניו כשיטת ה'מגן אברהם' (שם), וכן המנהג בויז'ניץ.
המנהג שלא לאכול מצה מראש חודש
רבים נוהגים שלא לאכול מצה שלושים יום לפני הפסח (ראה 'משנת יעקב' ח"ג סי' תע"א). בשו"ת 'אגרות משה' (שם) כתב הטעם לכך, כיון שאותו הזמן מתחילים ליזהר ולהכין צרכי הפסח.
ב'מחצית השקל' (שם) הביא שלא לאכול מצה מראש השנה, ויש שכתבו שהוא טעות סופר וכנראה היה כתוב 'ר"ח', דהיינו ראש חודש ניסן ובטעות נדפס ר"ה; או שכוונתו 'ר"ה' לראש חודש ניסן שהוא ראש השנה לחדשים. ובאמת לא מצינו שיש מי שנוהג שלא לאכול מראש השנה.
המקור למנהג שלא לאכול מצה מראש חודש ניסן הובא ב'באר היטב' (סי' תע"א, ס"ק ה) בשם בעל 'כנסת הגדולה', ומציין דכן המנהג בקושטא, והעתיקו גם ב'חק יעקב' והובא ב'משנה ברורה', וכך נתפשט ברוב תפוצות ישראל. וב'ליקוטי מהרי"ח' כתב הטעם, כדי שתהיה המצה חביבה בעיניו.
המקומות שלא נהגו במנהג זה
בספר 'אורחות חיים' מביא בשם ספר 'מאורי אור' שכתב על הנוהגים שלא לאכול מצה מראש חודש ניסן שזה לשחוק יחשב, וכאילו חולק על החכמים שלא חששו לזה, ואיכא חשש יוהרא. ולכן כתב שאין לחשוש לזה ומותר לאכול מצה עד ערב פסח. וכן מביא החיד"א בספרו 'מעגל טוב' שאכל בשבת הגדול מצה שאינה שמורה. וכן המנהג בויז'ניץ וערלוי, וכן נוהגים הספרדים.
ויש הנוהגים שלא לאכול מצה מ'שבת הגדול', שבו נאמרים כבר פיוטים על פסח, וכן נהג הגר"ש ואזנר זצ"ל.
האם מותר לאכול מצה של חמץ קודם הפסח?
ב'משנת יעקב' כתב שכל האיסור שלא לאכול מצה בערב פסח – ועליו הוסיפו שלא לאכול גם מר"ח – הוא רק במצות הכשרות לפסח, אבל מצות חמץ מותר לאכול אפילו בערב פסח עד סוף זמן אכילת חמץ.
ויש שאסרו לאכול בערב פסח אפילו מצות חמץ, ומכל מקום עד ערב פסח כתבו שמותר לאוכלם אף לאלו המקפידים שלא לאכול מצה מר"ח, שכן כל ההנהגה שלא לאכול מצה מראש חודש אינה אפילו בגדר מנהג, לכן במצות חמץ מותר (הגרי"ש אלישיב זצ"ל).
אבל הרבה מחמירים שלא לאכול גם מצות חמץ מראש חודש, כיון שיש להן טעם מצה. וכך מובא בספר 'הדרת קודש'.
יש נוהגים שלא לאכול חזרת וכרפס
בספר 'פסח מעובין' כתב שיש נוהגים להימנע מלאכול גם חזרת וכרפס מראש חודש ניסן, וכך נהג הגרש"ז אויערבאך זצ"ל.
ומנהג בעלזא שלא לאכול בערב פסח חזרת וחסה, ופירות שעושים בהם חרוסת, כדי שיאכלו בלילה לתיאבון.