היום נלמד: 'שהחיינו' על בית חדש
יום ראשון ג' בסיון תשע"ז
האם מברכים 'שהחיינו' על דירה שלא רשומה בטאבו?
הבונה או רוכש בית, או דירה בבנין מגורים – מברך 'שהחיינו'; ואם יש לו אשה וילדים – מברך 'הטוב והמטיב'. ואם אין הבעלות רשומה על שמו ברישום החוקי של המדינה (= טָאבּוּ) – יש שהורה שלא יברך. ואם קנה את הבית בהקפה, דהיינו על דעת לשלם את תמורתו בתשלומים – יש שהורה שלא יברך, אך ראוי שיפטור עצמו בברכת 'שהחיינו' על פרי חדש, וכדומה. ויש שהורה שאם אין חשש שהמכירה תתבטל במידה ולא יפרע את החוב – יברך, אך אם קיים חשש שהמכירה תתבטל, או שהנכס שרכש משועבד לחוב, ואם לא יפרע את החוב יעקלו את הנכס – לא יברך. [שו"ע ג, משנ"ב יא, וביה"ל ד"ה בנה; ביאורים ומוספים דרשו, 20]
על איזה שיפוץ בבית מברכים 'שהחיינו'?
כאמור, הבונה או רוכש בית או דירה – מברך 'שהחיינו', או 'הטוב והמטיב', בהתאם למצבו המשפחתי. ואף אם רכש דירה שדר בה בשכירות במשך תקופה ארוכה, עליו לברך. וכן יש לברך על תוספת בנייה, כגון שמרחיב חדר בביתו, וכל שכן שמדובר בתוספת חדר חדש. אולם על שיפוץ כללי בבית ללא הרחבה, אין לברך. ומי שהתגורר בדירה גדולה, ומכר אותה מפאת מצבו הכלכלי ורכש במקומה דירה קטנה – יברך, הגם ששמחתו אינה גדולה. ואם בונה או רוכש בית ודירה שלא למטרת מגורים, אלא למסחר וכדומה, אינו מברך. וכן המקיף מרפסת ביתו במחיצות, לא יברך. [ביאורים ומוספים דרשו, 20, 24, 25, 26 ו־33]
האם מברכים 'שהחיינו' על משקפיים?
הרוכש כלי או בגד חשוב – מברך 'שהחיינו'; ואם גם בני משפחתו נהנים מהכלי – יברך 'הטוב והמטיב'. ואין לברך אלא על כלי או בגד שיש שמחה מיוחדת ברכישתם, אך כלים או פריטי ביגוד קטנים שאין ברכישתם שמחה מיוחדת – אין לברך עליהם; וכן אם מחמת עושרו אינו שמח בכל כלי או בגד שהוא – לא יברך. ועל כלי או בגד שרוב בני האדם שמחים בהם במיוחד, והוא אינו שמח בהם – יש שהורה שלא יברך, ויש שהורה שיפטור עצמו בברכת 'שהחיינו' על דבר אחר. ומשקפיים – נחלקו הפוסקים אם יש לברך עליהם, או שאין לברך עליהם משום שהם כעין צורך רפואי. [שו"ע ג, ומשנ"ב יג; ביאורים ומוספים דרשו, 27 ו־29; וראה שו"ע ו]