היום נעסוק בנושא: נקיון הגוף לתפילה ולתורה
יום שלישי י"ד באדר א' תשע"ו
מה נכלל בחובת נקיון הגוף לתפילה?
העומד להתפלל את תפילת העמידה, עליו לבדוק תחילה אם הוא נצרך לנקביו, לגדולים או לקטנים. ואם נצרך לנקביו - אסור בתפילה עד שינקה את גופו, ואף אם בשל כך יפסיד תפילה בציבור; אולם במקרה שאם יתעכב יפסיד את זמן התפילה, והוא מסוגל להמתין עד 'שיעור הילוך פרסה' (ראה להלן) - הריהו רשאי להתפלל. והלוקה בקלקול קיבה, ואינו נצרך לנקביו, אך יודע כי במהלך התפילה יצטרך לנקביו באופן שלא יוכל להמתין עד שיעור הילוך פרסה - יש שהורה שאם עד שיתרוקן גופו לחלוטין יחלוף זמן תפילה, רשאי להתפלל. [סעיף א וס"ק א, ב ו־ה; ביאורים ומוספים דרשו, 1 ו־13]
מה דינו של הנצרך לנקביו לפני תפילת העמידה?
כאמור, הנצרך לנקביו אסור בתפילת העמידה. ואם עבר והתפלל - במידה שבתחילת התפילה היה מסוגל להמתין במשך הליכה של שבעים ושתים דקות ללא עשיית צרכיו, יצא ידי חובתו; ושיעור המתנה זה מכונֶה 'שיעור הילוך פרסה'. ואם לא היה מסוגל להמתין כשיעור האמוּר - תפילתו נחשבת לתועבה, ומלבד עצם האיסור בתפילה באופן זה, הריהו עובר על איסור ברכה לבטלה בכל ברכה וברכה. ואם נצרך לקטנים - נחלקו הפוסקים אם צריך לשוב ולהתפלל, ויש שהורה שיתפלל ויתנה שאם אינו חייב להתפלל, תהא התפילה נדבה (ראה סימן קז). [סעיף א, ס"ק ב-ד, וביה"ל ד"ה היה, ד"ה וצריך, וד"ה שיעור; ביאורים ומוספים דרשו, 2]
מה דינו של הנצרך לנקביו בשעת הלימוד?
הנצרך לנקביו במידה שאינו מסוגל להמתין עד 'שיעור הילוך פרסה' (ראה לעיל), אסור להתחיל לעסוק בדברי קדושה, דהיינו קריאת שמע, ברכות ודברי תורה. ויש שכתב שמותר לחשוב בדברי קדושה. ובדיעבד, אם קרא קריאת שמע או בֵּרך איזו ברכה - אינו צריך לקרוא ולברך שנית. ואם הוצרך לנקביו בשעה שעוסק בדברי קדושה - רשאי לסיים את הענין שעוסק בו, כגון קריאת שמע וברכותיה, הלל, קריאת התורה, ברכת המזון, או ענין מסוים בלימודו. וכשמסוגל להמתין עד שיעור הילוך פרסה - נחלקו הפוסקים אם רשאי להתחיל לעסוק בדברי קדושה, ובעת הצורך ניתן להקל. [סעיף א, ס"ק ו-ט, וביה"ל ד"ה אפילו וד"ה קורא; ביאורים ומוספים דרשו, 6 ו־9]
נקיות לתפילה
נהנתי מאד. האם יש מאמר על הנושא של שמירה על נקיות הגוף לתפילה.
לאחרונה, ראיתי מבאים בשם החז"א זללה"ה [בספר כ'אייל תארוג' בשם הגריא"ל זללה"ה] ששימוש במים הוא חובה כי הגדר של 'משהו במקומו' – אם נשאר משהו על נייר לח אע"פ שעל יבש כבר אינו נשאר.
היות וכל גופי התורה ותפילה תלוין בנקיות הגוף, מאד אבקש לשלוח אלי מאמר הלכתי אם יש בידכם
תודה רבה מראש