מה היא 'חליטת קמח' ?

י"ד שבט תש"פ - סימן תנ"ד- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר להשהות בפסח קמח חלוט?מדוע צריך לחלוט שעורים לחולה שיש בו סכנה והרי מותר לו אפילו חמץ גמור? ומה הדין אם חיילים כופים אדם לבשל עבורם חמץ בפסח? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תנ"ד סעיף ג' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אומר השו"ע, אין בזמן הזה מי שיודע 'חליטה', ולכן בזמן הזה, כל מין חליטה אסור, ומבאר המ"ב, חליטה הכוונה היא, שלפני שלשים את הקמח במים, מניחים את הקמח בתוך מים חמים שרותחים רתיחה עזה ע"ג האש, ומעיקר הדין, חליטה מותרת, ומים חמים שנתנו לתוכם את הקמח, המים החמים מבשלים את הקמח לפני שהוא מספיק להחמיץ, ולאחר שהקמח מבושל, הוא לא יכול להחמיץ יותר, אבל כיוון שהיום אנחנו לא יודעים לחלוט, הגאונים אסרו כל מיני חליטה שהם.

המ"ב אומר, קמח חלוט אסור בין באכילה ובין בהנאה, ואפילו בשהייה בבית אסור, כיוון שאנחנו לא בקיאים, חוששים שמא הוא חמץ גמור, ואם הקמח החלוט התערב בתבשיל אחר, הוא אוסר אפילו במשהו כדין חמץ גמור, ורק באכילה, אבל מותר להנות מהתערובת, או להשהות אותה בבית בפסח.

מי שהוא חולה בבטנו, ורפואתו היא, שחולטים שעורים או שיבולת שועל ומניחים לו על הבטן, אם קרה החולי הזה בפסח, ויש בו סכנה, מותר ליהודי לעשות זאת בדרך חליטה, דהיינו, שירתיח את המים היטב, ואח"כ יתן את השעורים בתוכם, ואע"פ שהחולה בסכנה, והרי כדי להציל אותו מותר לעבור על כל התורה חוץ מג' עבירות החמורות, ומדוע צריך לחלוט את השעורים, הרי מותר לתת לו אפילו חמץ גמור? ומבאר המ"ב, כל שאפשר בצד היתר, יעשה בצד היתר, ואם אין בו סכנה, אסור אפילו ע"י חליטה, שהרי אנחנו לא בקיאים בחליטה, ואסור להשהות את הקמח החלוט בבית, אא"כ הקמח החלוט הוא של הגויים.

אם חולט את השעורים במי פירות, מי פירות אינם מחמיצים, ומותר אפילו לחולה שאין בו סכנה.

כתב החיי אדם, חיילים שעוברים בפסח, וכופים את היהודי לבשל להם חמץ, אם היהודי יכול לפייס אותם שיבשל להם של כוסמת שזה לא חמץ, יעשה זאת, ומתוך הכוסמת יברור את גרגירי התבואה שיש שם, ואם הם רוצים דווקא שעורים, ונותנים לו שעורים כדי שיבשל להם, אם יכול להציל את עצמו בממון, חייב לתת כפי יכולתו, ואם לא, יחלוט את השעורים, דהיינו, יבשל את המים הרבה, ואז יניח את השעורים מעט מעט, כדי שהם לא יקררו את המים, וגם בכוסמת יעשה כך, מחמת גרגירי התבואה שיש שם, אבל שיבולת שועל, הוא חמץ גמור, ולכן אם כופים אותו ואין לו ברירה להימלט מזה, יעשה זאת בדרך חליטה, כדי לעשות מה שיותר בהיתר.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן