יום חמישי ט' באדר תש"פ
כיצד ניתן להכשיר תנור חרס של חמץ לאפיית מצוֹת?
תנור חרס ששימש לאפיית חמץ – ניתן להכשירו לאפיית מצוֹת בשתי דרכים:
האחת – להסיקו בחוֹם גבוה, בצורה כזו שהגחלים 'ילכו' על פני כל קרקעית התנור, ויחממוהו את כדי כך שאם יתחכם בו ברזל יינתזו ממנו ניצוצות; וכאשר מכשירים באופן זה, יש להסיק את התנור לשם הכשרתו לפסח.
והשניה – לצפות את קרקעית התנור בטיט; ולכתחילה יש לצפותו בטיט בעובי 'אצבע' (2-2.5 ס"מ, לשיטות השונות), אך בדיעבד התנור כשר אף כאשר עובי הציפוי פחות מאצבע.
[שו"ע תסא, א, משנ"ב ג, וביה"ל ד"ה קרקע; ביאורים ומוספים דרשו, 5 ו־10]
באיזה מקרה צריך להמתין שהתנור יצטנן כדי לאפות בו מצות?
בהמשך לאמוּר: תנור חרס שהוכשר לאפיית מצוֹת על ידי הסקתו בחוֹם גבוה – צריך לשוב ולהסיקו פעם נוספת לפני אפיית המצות, משום שקיים חשש שבהסקה הראשונה התנור לא הוכשר כראוי; וכן משום שקיים חשש שאם התנור יהיה כשר לאפיית המצות בהסקה אחת, יאפו את המצות בעת ההסקה שנועדה להכשרה, ולא יחממו את התנור למידת החום הגבוהה הנדרשת להכשרתו, מחשש שהמצות תשרפנה. ועל פי הטעם השני, אין להסיק את התנור לצורך אפיית המצוֹת כל עוד לא הצטנן מההסקה לשֵׁם הכשרתו; וכך המנהג.
[שו"ע תסא, א, ומשנ"ב ד]
מה דינן של מצוֹת שנאפו בתנור שלא הוכשר כדין?
בהמשך לאמוּר: תנור חרס של חמץ שלא הוכשר כדין, כגון שיש ספק אם הגחלים 'הלכו' על פני כולו, ואפו בו מצוֹת לפסח – אם התנור אינו 'בן יומו' מבליעת החמץ, דהיינו שכבר חלפו עשרים וארבע שעות מעת שאפו בו חמץ, מצות שנאפו בו לפני הפסח, מותרות באכילה בפסח.
ואף כאשר התנור 'בן יומו' – אם ידוע שהמצות נאפו בשטח מסוים בתוך התנור שהוכשר כדין, או שהתנור הוסק מספר פעמים אלא שלא הוסק לשם הכשרתו לפסח, המצות מותרות.
[משנ"ב תסא, ב, ושעה"צ ג]