יום שני י' בתשרי תשפ"א
מדוע אסור ליטול חפצים מעל גבי עץ בשבת?
חכמינו ז"ל אסרו להשתמש בשבת וביום טוב בעצים ובשיחים המחוברים לקרקע, מחשש שמא תוך כדי שימוש יתלוש המשתמש – בכוונה – עלים, ענפים, או פירות, ויעבור על איסור מלאכת 'קוצר'. ובכלל איסור זה, אסור לטפס על העץ, או להישען עליו.
ויש מהראשונים שסוברים שמותר להניח חפצים על העץ, אבל לדעת רוב הפוסקים, אף הנחת חפצים על העץ נחשבת כשימוש בעץ; וכן הלכה.
ועוד כללו חכמים באיסור זה – שלא ליטול בשבת וביום טוב חפצים מעל גבי העץ, משום שהמֵסיר עלול להיכשל בקלוּת בהישענות על העץ תוך כדי נטילת החפץ.
[שו"ע תקיד, ו, משנ"ב לו, ושעה"צ מו; ביאורים ומוספים דרשו, 35; שו"ע שלו, א ו־ב, ומשנ"ב ה]
אֵילו חפצים אסור להניח על גבי עץ בערב יום טוב?
בהמשך לאמוּר: מתוך שאסרו חכמינו ז"ל ליטול בשבת וביום טוב חפצים מעל גבי עץ המחובר לקרקע, הוסיפו ואסרו אף להניח על העץ בערבי שבת ויום טוב חפצים המותרים בטלטול בשבת וביום טוב, מחשש שמא יטלוהו משם בשבת וביום טוב. ויש שנראה מדבריו, שבכלל איסור זה, חובה אף להסיר חפצים מהעץ לקראת שבת ויום טוב.
ויש שצידד, כי ההדברים אמורים רק ביחס לחפצים שהשימוש בהם תמידי, אבל חפצים שלא אמורים להשתמש בהם בשבת וביום טוב, אין איסור להניחם על העץ, שהרי לא מצאנו שיש חובה להסיר בערבי שבת ויום טוב כל חפץ המונח על גבי עץ.
[שו"ע תקיד, ו, ומשנ"ב לו; ביאורים ומוספים דרשו, 34]
האם מותר להפריד גביעי 'יוגורט' בשבת וביום טוב?
גביעי 'לֶבֶּן', 'יוגורט', וכיוצא בהם, המחוברים זה לזה – יש אוסרים את הפרדתם בשבת וביום טוב; אם משום איסור מלאכת 'מכה בפטיש', כיון שבכך נשלמת עשיית הגביע, דהיינו שהפך לגביע העומד בפני עצמו; ואם משום איסור מלאכת 'מחתך', כיון שההפרדה נעשית בקו מדויק.
ויש אומרים שאין בהפרדת הגביעים איסור מכה בפטיש; אם משום שגם לפני ההפרדה הם ניכרים כגופים נפרדים, ואין חיבורם אלא לצורך ממכר; ואם משום שהם ראויים לשימוש – כלומר, לאכילה – גם ללא הפרדתם, כך שההפרדה אינה משמעותית. ויש מהם שסובר שאף איסור מחתך אין בהפרדת הגביעים, ומותר להפרידם.
[משנ"ב תקיד, לז; ביאורים ומוספים דרשו, 36]