יום רביעי י"ב בתשרי תשפ"א
מדוע אסור ליהנות בשבת ממלאכה שעשה גוי עבור ישראל ללא שהתבקש?
חכמינו ז"ל אסרו ליהנות בשבת ממלאכה שעשה גוי עבור ישראל בשבת, אף כשהישראל לא ביקש מהגוי לעשותה. וכך הדין גם ביום טוב. ונחלקו הפוסקים מהי סיבת האיסור:
יש אומרים – משום שגנאי הוא לישראל שיֵהנה ממלאכה שנעשתה בשבת; ומסיבה זו, אסורה ההנאה לכל אדם, ולא רק למי שהמלאכה נעשתה עבורו.
ויש אומרים – כדי שלא יבוא ישראל לומר לגוי לעשות עבורו מלאכה בשבת. ונחלקו הפוסקים אם על פי סיבה זו מותרת ההנאה לאֵלו שהמלאכה לא נעשתה עבורם, משום שאין לחשוש שישראל יאמר לגוי לעשות מלאכה עבור אחרים; או שכדי להרחיק את ישראל מלומר לגוי לעשות מלאכה עבורו, אסרו חכמים את ההנאה לכל אדם.
ובמקרה שיש גם איסור 'מוקצה' בהנאה מהמלאכה, וכגון שמדובר בפרי שתלש הגוי בשבת – לכל הדעות אסורה ההנאה לכל אדם.
[משנ"ב תקטו, הקדמה; ביאורים ומוספים דרשו, 1-3; וראה עוד שם, 1]
האם מותר ליהנות ביום טוב שני ממלאכה שעשה גוי ביום טוב ראשון?
בהמשך לאמוּר: הנאה ממלאכה שעשה גוי עבור ישראל בשבת וביום טוב, אסורה אף במוצאי שבת ויום טוב, עד 'כדי שיֵעשה', דהיינו, עד חלוף הזמן הדרוש לעשיית מלאכה זו, שאז כבר אין כל הנאה ותועלת מעשיית המלאכה בשבת וביום טוב, שהרי היה ניתן לעשותה בחוֹל.
ודין ההנאה ב'יום טוב שני של גלויות', ממלאכה שעשה גוי ביום טוב ראשון, תלוי בסיבות איסור ההנאה: אם הסיבה היא משום שגנאי הוא לישראל שיֵהנה ממלאכת יום טוב, מותר ליהנות ממנה ביום טוב שני; משום שאם היום השני קודש, היום הראשון הוא חול, והרי זו מלאכה שנעשתה בחול. ואם הסיבה היא כדי שלא יאמר לגוי לעשות מלאכה ביום טוב, אסורה ההנאה ביום טוב שני, כדי שלא יאמר לגוי לעשות מלאכה ביום הראשון לצורך היום השני, שהרי בפועל אסור הישראל במלאכה ביום טוב שני.
[משנ"ב תקטו, הקדמה]
האם מותר לעבור בשבת דרך פתח שנפתח על ידי גוי באמצעות כרטיס מגנטי?
בהמשך לאמוּר: נחלקו פוסקי זמננו בנוגע לפתיחת דלת בשבת וביום טוב, במפתח שהובא על ידי גוי באמצעות עשיית מלאכה, וכגון שהובא בשבת מרשות הרבים לרשות היחיד: יש אומרים שאסור לפתוח בו את הדלת; ויש מתירים, כיון שלדעתם לא אסרו חכמינו ז"ל אלא הנאה ישירה מהדבר שבו נעשתה המלאכה, וכגון אכילת פרי שתלש הגוי בשבת, ובנדוננו, הישראל נהנה מכך שהדלת פתוחה, ואילו המלאכה נעשתה בהבאת המפתח.
ויש אומרים, שאף אם פתיחת הדלת עצמה נעשתה באמצעות עשיית מלאכה, וכגון שהגוי פתח אותה באמצעות כרטיס מגנטי – כמצוי במלונות, במרכזים רפואיים, ועוד – מותר לעבור דרך הפתח, משום שפתיחת הדלת נחשבת רק כהסרת המניעה מלעבור דרך הפתח, והמעבר דרכו אינו נחשב כהנאה מהמלאכה.
[ביאורים ומוספים דרשו תקטו, 1]