כתב השו"ע סי' קנג סעי' כא שדברים שהשתמש בהם הדיוט אסור לעשות מהם תשמיש קדושה. וקשה דלעיל סי' לב סעי' לז כתב הביה"ל ד"ה 'עור', שאסור להניח בתפילין בין הבית לתיתורא עור שמצאו באשפה או ממנעלים קרועים כיון שצריך להקפיד לעשותו מעור כשר, ולכאורה משמע שהקפידא היא רק על כשרותו ואין להקפיד שלא לעשות התפילין שהם תשמיש קדושה מדבר שהשתמש בו הדיוט.
יודעים את התשובה?
לחצו כאן וכתבו לנו
הפותרים נכונה יכנסו להגרלה על סט משנ"ב ו -2 כרכים בודדים
תשובות לעלון תמוז 34
שאלה: כתב השו"ע (סי' קמו ס"א) דאסור לצאת ולהניח ס"ת כשהוא פתוח. וביאר המשנ"ב (שם ס"ק א) דע"ז נאמר ועוזבי ה' יכלו ומתרגמינן ודשבק אורייתא דה' ישתצון. וזה אפילו אם יש מבלעדיו עשרה אחרים שמקשיבים לקה"ת. והנה לענין לצאת באמצע שאומרים קדיש או קדושה כתב הרמ"א לעיל (סי' נה ס"ב) דעליהם נאמר ועזבי ה' יכלו, אבל אם נשארו מבלעדיו עשרה אחרים מותר לצאת. וצ"ע מ"ש דבקה"ת אסור לצאת גם כשיש עשרה מבלעדיו, לבין קדיש וקדושה דמותר לצאת אם יש עשרה מבלעדיו.
רבים מהקוראים וביניהם הרב ישראל אליאך, השיבו שהחילוק הוא דבספר תורה האיסור הוא לצאת כשמבזה בכך את הספר תורה ולכן גם אם נשארים עשרה בלעדיו עצם יציאתו באמצע קריאת התורה יש בה משום בזיון ואסור, אבל בקדיש או קדושה אין זה בזיון אלא גורם שלא יאמרו הקדיש והקדושה ולכן אם נשארו בלעדיו עשרה ויכולים להמשיך באמירת הקדיש והקדושה אין איסור לצאת.
ויש שתירצו ומהם הרב מרדכי אנגלנדר, שהאיסור לצאת בקדיש וקדושה הוא על האדם השומע [לכן כתב המשנ"ב סי' נה ס"ק יד שיש לחלק אם כבר שמע קדיש וקדושה או לא] שלא יהיה בבחינת עוזבי השם חלילה, וכשנשארים בלעדיו עשרה אין זו עזיבה שהרי יש שומעים שיענו. אבל באיסור לצאת באמצע קריאת התורה אין זה תלוי באדם השומע, אלא בכבוד הספר תורה. ואיסור זה אינו תלוי במספר השומעים ולכן אסור לצאת גם כשנשארים עשרה.
ויש שהוסיפו לבאר, ונציין לדברי הרב יהושע סלומון, שביאר שבקריאת התורה הוא אסור לצאת כיון שהוא פוסק מלימוד התורה בעצמו, ובכך יש בזיון לתורה ולכן הוא אסור גם כשנשארים עשרה. אך בקדיש וקדושה האיסור הוא רק כשגורם שלא יאמרו את הקדיש והקדושה, ולכן אם נשארו עשרה שיכולים לומר קדיש וקדושה מותר לצאת.
בהגרלה שנערכה בין העונים לעלון הקודם עלה בגורל כזוכה בסט משנ"ב דרשו הרב משה אורלינסקי ירושלים.
ובהגרלה על כרך אחד משנ"ב דרשו זכו : הרב זאב לבין והרב שמואל קריצלר, ירושלים.