מספר הרה״ג רבי יחיאל צוקר שליט׳׳א סיפור שהתרחש בימי חנוכה תשס׳׳ט, אז התנהל בארץ ישראל מבצע ׳עופרת יצוקה׳, ובעירו אשדוד נחתו מטחי טילים אימתניים במשקל של 100-150 ק״ג, ישמור ה׳. לקראת שבת החליטו הרב צוקר ובני ביתו להימלט מהעיר אשדוד המופגזת ולעבור לבני ברק. והנה, בעת נסיעתם באוטובוס, ברחוב ׳בני ברית׳ באשדוד, שבו ממוקם אזור תעשייה גדול, נשמעה אזעקה, והנהג עצר את האוטובוס כדי לאפשר לנוסעים לרדת ולתפוס מחסה
מתאר הרב צוקר: רצתי ביחד עם ילדיי למקום מחסה קרוב, ולפתע אחד מנוסעי האוטובוס מרים את עיניו לשמים וצועק ׳הטיל נופל עלינו׳!!! הרמתי את עיניי, ואני רואה שהטיל נופל מהשמים, ונמצא כ-100 מטרים מעל הקרקע, אבל זה לא היה עלינו, אלא על הכביש ממול…
ומה היה בכביש ממול?? – שתי תחנות דלק סמוכות אחת לשניה, והטיל הולך ליפול בדיוק על תחנת הדלק שממולי! והוא יורד במהירות עצומה… הטיל היה נראה גדול מאוד!!! משהו כמו 150 ק״ג של חומר נפץ!!! וכל זה היה אמור לנחות על תחנת הדלק!!!
המשמעות הפשוטה של האירוע היתה שחצי מהעיר אשדוד הולך להתרומם באוויר!!! ללא הגזמה!!! זה לקח שברירי שניות. לא ידעתי אם להגיד ווידוי, או שמע ישראל… הסתכלתי מהופנט על הטיל, והנה הוא בגובה 80 מטר, 70 מטר, 50 מטר… בעוד שניה לא אהיה כבר בעולם הזה!!! להזכירכם, זו עדות מכלי ראשון.
אפילו להתפלל לא הספקתי…. לפתע… כמו יד נעלמה, שקופה, ירדה מן השמים, תפסה את הטיל באוויר והזיזה אותו 100 מטרים משם, לתוככי מפעל 'אשטרום׳ לחומרי בנין, ותוך כדי הנפילה ׳נהרגו׳ עשרה רעפים, וקיר המפעל ׳נפצע׳ מרסיסים… חיי, וחיי רבבות תושבי אשדוד, ניצלו ברגע האחרון ממש, והם אפילו לא יודעים מכך… ואני צעקתי: אצבע אלוקים היא!!!
ממשיך ומספר הרב צוקר: הראו לי אח׳׳כ ראיון שנעשה עם אחד ממנהיגי ארגון הטרור ׳חמאס', ושאלו אותו איך אתה מסביר את העובדה שלמרות שאתם יורים מאות רבות של טילים, הם כמעט ואינם פוגעים באף יהודי, ורובם נופלים בשטחים פתוחים? הלא אתם מתפארים שהטילים שלכם מדויקים ומוצלחים?
השיב לו אותו מרצח חמאס׳ניק ימ׳׳ש: תאמין לי, הטילים שלנו מדויקים מאד!!! אבל מה נעשה ואלוקים לוקח לנו את הטילים, וזורק אותם לשדות או לים!!! אמר הרב צוקר: כולם צחקו וזלזלו על ה׳ערבוש׳ הזה, ועל המשפטים האינפנטיליים שלו, ואני ידעתי שהוא צודק! הטילים שלהם באמת מדויקים מאוד, אבל אלוקים ה׳מגן ומושיע להם ולבניהם אחריהם בכל דור ודור׳, מצילנו מידם ומטיליהם. ע"כ המעשה מהרב צוקר.
וכמה הלכתא גבירתא איכא למשמע מיניה…
א. השגחה כללית, שהקב״ה מגן עלינו מעולם ועד עולם בכל דור ודור.
ב. השגחה פרטית, לכל טיל יש כתובת. וכמו שלכל טיל יש כתובת, ויש מנהיג לבירה, שמחליט בדיוק היכן יפול, והיכן לא יפול, כך זה בכל דבר ודבר בעולם, גם בענייני פרנסה, בריאות, צער, עגמת נפש, וכו׳ וכו׳. אם הנך מצליח בפרנסה, זה לא שאתה מוכשר, אלא הכל-הכל מהשי״ת. זה שאתה בריא, שיש לך ילדים בריאים, שיש לך דירה, שלווה, ישוב הדעת, הכל מגיע מאת השם יתברך. וצריך להחדיר זאת היטב-היטב לראש. מרגלא בפומיה של הרה"צ ר׳ אלימלך בידרמן שליט״א שה׳עולם׳ נוהג לשיר, ׳ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה בודאי גם שם נמצא ה׳ יתברך', אבל אני אומר שזה לא חידוש גדול… כי תמיד בעת צרה אנשים אומרים ש׳הכל מה״׳, ומתפללים ומקווים לה׳.
החידוש הוא ש׳אפילו בהצלחה שבתוך ההצלחה גם שם נמצא ה׳ יתברך׳. כאשר המציאות היא ׳וישמן ישורון׳, קיימת סכנה של ׳ויבעט׳! ושם חייבים לזכור ׳כי הוא הנותן לך כוח לעשות חיל׳, ולא שיעלו בלב הרהורי כפירה של ׳כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה׳… ובאותו ענין, שמעתי בשם הגאו ן רבי שלמה ברעוודה זצ׳׳ל דבר-מ ה אודות הפיגוע הנורא במגדל י התאומים (בשנת תשס״א) בו נהרגו כשלושת אלפי איש. כזכור, התגלגלו אז סיפורים רבים על ׳השגחה פרטית׳ של יהודים שהיו אמורים להימצא בבניינים בזמן הפיגוע ובאורח פלא נעדרו וניצלו. כאבי שיניים, השלמת מנין, האוטובוס איחר, הילד בכה, ועוד…
ואמר הגה״צ רבי שלמה: זה מאוד טוב להתחזק על ידי סיפורי ׳השגחה פרטית׳ מיהודים שניצלו מהפיגוע, אבל אני מכיר ושמעתי על הרבה יהודים שלא היו אמורים להיות בבניינים בזמן הפיגוע, וכן היו שם, וגם זה בהשגחה פרטית… כי השגחה פרטית היא הן לטוב והן למוטב, וכל המושג הזה בא לבטא שכל מאן דעביד קודשא בריך הוא, לטב עביד.
ג. יש קושיא עצומה על אותו מחבל שפל מה׳חמאס׳; אתה עצמך מודה שאלוקים מזיז את הטילים כדי שלא יפגעו ביהודים, כלומר שהקב׳׳ה איתם ולא איתך, והוא לא רוצה שהם יפגעו! אז למה אתה ממשיך לזרוק טילים??? והתשובה; אין תשובה! ׳ערבוש׳! כמו בלעם הרשע, לא עושים מה שהקב״ה רוצה, אלא מה שבא לו לעשות. הבעיה היא שגם לנו יש ׳ערבוש׳ קטן (או גדול…) בלב… גם אנחנו רואים לפעמים שהקב׳׳ה לא רוצה שתעשה את ההשתדלות הזאת והזאת, אז למה אתה ממשיך לעשות? אתה יודע שהקב״ה לא רוצה שתלבין פני חברך בדרך להשגת המטרה, אז למה אתה ממשיך הלאה? אתה יודע שהקב׳׳ה לא רוצה שתעשה טלפון באמצע הסדר, או חמור מכך באמצע התפילה, אז למה אתה עושה? וכן הלאה והלאה. ועבודתנו – עבודת חיים היא! להרוג את הערבי הקטן שבלב, ולהשתדל לחיות יותר ויותר את ה׳אנא עבדא דקודשא בריך הוא – בכל עיד ועידן׳.
ד. שמעתי מהרב יצחק קמינר שליט״א, שאכן שאלו את אותו מחבל שפל מה׳חמאס׳ את הקושיא דלעיל, ׳אם אתה רואה שאלוקים איתם, אז איך אתה הולך נגדם׳? והשיב: ׳אני עושה השתדלות! ומה שאלוקים ירצה, יעשה׳! ו׳מאויבי תחכמני מצותיך', הן לטוב והן למוטב. הן לטוב – שלא להתייאש, ואם צריך לעשות משהו, עושים. וכמובן רק אחרי שבררת בדרישה וחקירה שזה אכן רצון ה׳, ותמיד מומלץ לשאול מישהו שאינו נגוע בדבר, ׳ועש ה לך רב׳[. והן למוטב – כמו שדיברנו בסעיף הקודם, שאם הקב׳׳ה לא רוצה שתעשה זאת, וזה נגד רצון ה׳, אז אל תהיה כאותו ערבי, שיודע שאלוקים לא רוצה, אבל הוא עושה ׳השתדלות׳…
ידוע ממרן הסטייפלער בענין כל ה׳סימנים׳ משמים, שהרבה פעמים אין לחוש להם כלל, והביא ראיה ממעשה בועז, דכתב רש״י (דברי הימי ם א׳, פרק ב׳ פסוק י״א) "וחכמים אמרו מדרש זוטא רות – בשעה שהתחתן בועז עם רות, והרתה, מיד מת בועז". ומובא בחז׳׳ל שבועז חידש את הדרשה ש׳עמוני׳ ולא עמונית׳, והתיר לעצמו להתחתן עם רות, והתווכחו איתו, והוא לקח עשרה אנשים ופסקו שמותר לו להתחתן עם רות. ויהי ממחרת, ׳ותהום כל העיר׳ על כך שבועז מת. הנה, כך אמרו, יש סימן משמים שבועז טעה!
ומה היתה האמת? שההלכה הנצחית נפסקה ש׳עמוני ולא עמונית׳, ובועז מת כי מילא את תפקידו בעולם, והביא את מלכות בית דוד. אומר מרן הסטייפלער: מכאן יש ללמוד לכל רואי ה׳סימנים׳ משמים, לא להתרגש . ]וכמובן, כמו שהדגשנו, שהוא בטוח בשבע דרישו ת וחקירות שזהו רצון ה׳ האמיתי[. וידוע גם בשם ה׳חזון איש׳ זצ״ל, ששאלו אותו עד כמה הגדר של ׳השתדלות׳? והשיב: בנוהג שבעולם, אם מנסים לתקוע מסמר בקיר, ולא מצליחים, ממשיכים לנסות עד שהמסמר מתעקם. וכאשר הוא מתעקם, לא ממשיכים. כך הדבר לגבי ׳השתדלות׳. כל עוד ש׳השתדלות ׳ היא לא על חשבון תפילה במנין, ולא על חשבון הגעה לתפילה בזמן, ולא על חשבון זמן הלימוד, או אפילו הפסקה באמצע הלימוד, בין אדם לחבירו, וכו׳ – זו היא מצוות השתדלות. אבל אם זה בא על חשבון הדברים הנ׳׳ל, אין זו השתדלות.
(גיליון "קול ברמה" בעריכת הרב משה מיכאל צורן)
ישר כוח
תודה רבה על כל האתר הנפלא שלכם