יום רביעי י"ז באייר תשע"ח
כלי שהתפרק ממנו חלק ועדיין ראוי לשימוש – האם מותר לטלטלו?
כלי שהתפרק ממנו חלק, באופן שהכלי עדיין ראוי לשימוש, אך שימוש זה אינו נוח, אסרו חכמים לטלטל את הכלי בשבת, מחשש שיטעה ויתקנוֹ בשבת ויעבור על איסור 'מכה בפטיש', או 'בונה'. וישנם כמה אופנים שבהם לא גזרו חכמים איסור זה:
א. אם החלק שהתפרק נשבר באופן שאי אפשר להחזירו, אלא נדרש חלק חלופי – לא חששו חכמים שימציא בשבת חלק חלופי, ולכן מותר לטלטל את הכלי. ובדומה לכך, אם החלק שהתפרק אינו נמצא במקום, כך שלא ניתן לתקן את הכלי, לא אסרו חכמים את טלטולו.
ב. אם החלק התפרק לפני שבת, והשתמש בכלי פעם אחת לפני שבת בצורה זו – מותר לו לטלטל את הכלי בשבת, כיון שבאופן זה אין לחשוש שיתקנו בשבת, שהרי הוּכח שחסרון החלק אינו מפריע לו עד כדי שיטעה ויתקנוֹ בשבת.
[שו"ע שח, טז, ומשנ"ב סח, סט ו־עא; וראה שעה"צ סט]
עגלת ילדים שגלגל התפרק ממנה ברחוב – האם מותר לטלטלהּ הביתה?
דוגמאות מעשיות לאמוּר לעיל: משקפיים שהתפרק מהם בורג, ובגין כך יצאה אחת העדשות, או אחת הידיות, ממקומה – אסור להשתמש במשקפיים בשבת. אך אם אבד הבורג ואין לו אפשרות לתקן את המשקפיים בשבת, (או שאין לו כלי שבאמצעותו יוכל להבריגו) – מותר להשתמש במשקפיים.
מברשת מטאטא שהתפרקה מהברגתה אל המקל – יש שהתיר להשתמש במברשת בשבת, (ויש שאוסרים).
עגלת תינוקות שהתפרק ממנה הגלגל – אסור לטלטלהּ בשבת. ויש אומרים שאף אם הגלגל לא התפרק אלא חיבורו אך התרופף, אסור לטלטל את העגלה. ואם הגלגל התפרק ברחוב – נחלקו הפוסקים אם מותר לאדם המחזיק בה להמשיך ולטלטלהּ עד שיגיע לביתו.
[ביאורים ומוספים דרשו שח, 93; (ארחות שבת יט, קעא ו־קעג)]
האם מותר לטלטל בגד יבש שהיה רטוב בכניסת השבת?
חכמינו ז"ל אסרו לטלטל בשבת בגד הספוג במים, מחשש שיסחטוהו. ונחלקו הפוסקים בנוגע לבגד שהיה רטוב בכניסת השבת:
יש אומרים שאם היה רטוב במידה של 'טופח על מנת להטפיח', (דהיינו שהנוגע בה – יֵרטב דבר אחר ממגעו), אסור לטלטלו בשבת אף לאחר שהתייבש, על פי הכלל שחפץ שהיה מוקצה בכניסת השבת הריהו מוקצה לכל השבת.
ונחלקו הפוסקים לפי דעה זו, בנוגע לבגד שידוע בוודאות שעתיד להתייבש בשבת, אם מותר לטלטלו כשהתייבש. וכשמסופק אם הבגד היה רטוב בכניסת השבת במידה של טופח על מנת להטפיח – מותר לטלטלו.
ויש אומרים שאין דין איסור טלטול זה כדין טלטול מוקצה, ולמרות שהיה אסור לטלטלו בכניסת השבת, מותר לטלטלו לאחר שהתייבש.
[משנ"ב שח, סג; ביאורים ומוספים דרשו, 89-90]