מה הם כללי החציצה לטבילת הגוף? • מה הם כללי החצצה לנטילת ידים לסעודה? • איזו תחבושת נחשבת כחציצה?
יום רביעי ג' בתשרי תשע"ז
מה הם כללי החציצה לטבילת הגוף?
כל הטעון טבילה במקוה, צריך שלא יהא דבר חוצץ ומבדיל בינו לבין המים. ולכן, אם היה דבר דבוק לגופו באופן שאינו מאפשר חדירת מים לאותו המקום בגוף, אין זו טבילה. ומן התורה, אין חציצה אלא בדבר המכסה את כל הגוף, או בדבר המכסה רק את רוב הגוף אך הדרך להקפיד להסירו. וגזרו חכמים שגם דבר שאין מקפידים להסירו, אם מכסה את רוב הגוף, וגם דבר שמכסה רק את מיעוט הגוף, אך מקפידים להסירו - חוצץ. ורק דבר המכסה את מיעוט גופו וגם אין מקפידים להסירו - אינו נחשב לחציצה. [סעיף א וס"ק א; ביאורים ומוספים דרשו, 3]
מה הם כללי החצצה לנטילת ידים לסעודה?
כל תקנה שתיקנו חכמינו ז"ל, וניתן להשוות את דיניה לאחד מדיני התורה, תיקנו אותה כעין דין התורה. ולפיכך, כשתיקנו חכמים נטילת ידים לסעודה, תיקנו שיחולו עליה דיני חציצה שבטבילת הגוף, האמורים לעיל, דהיינו: דבר המכסה את רוב מקום הנטילה שביד, אף שאין מקפידים להסירו, או דבר שמקפידים להסירו, אף שמכסה רק את מיעוט מקום הנטילה - חוצץ, וצריך להסירו לפני הנטילה. ו'רוב מקום הנטילה' לענין זה, פירושו אף רוב אזור האצבעות בלבד, כיון שלדעת פוסקים רבים אין צורך ליטול אלא אזור זה, ללא כף היד. [סעיף א, ס"ק א, ושעה"צ ס"ק ב]
איזו תחבושת נחשבת כחציצה?
הפוסקים כתבו דוגמאות לדברים שהדרך להקפיד להסירם, וחוצצים בנטילת ידים לסעודה: שאריות בצק וחומרים דביקים נוספים, קוץ שלא נתחב לעומק ולא התכסה בעור, ותחבושת או 'פלסטר' שאינם הכרחיים למניעת צער וכאב. מאידך - יבלת, אף אם דעתו להסירה, וכן קילופי עור שהמים יכולים להכנס תחתיהם, שלפוחיות ופצעים סגורים - אינם חוצצים. ובכל מקרה, אם הדבר החוצץ כה קטן עד שאין הדרך להקפיד עליו כלל - אין זו חציצה. [סעיף א, ס"ק ג, ה ו־ו, וביה"ל ד"ה כגון; ביאורים ומוספים דרשו, 10]