יום שני י' באייר תש"פ
השותה 'ארבע כוסות' בליל הסדר בזו אחר זו – האם יצא ידי חובתו?
את 'ארבע הכוסות' שתיקנו חז"ל לשתות בליל הסדר, צריך לשתות לפי סדר ההגדה, כנהוג; והיינו, כוס ראשונה ב'קידוש', כוס שניה לאחר אמירת ההגדה, כוס שלישית לאחר אכילת מצה וברכת המזון, וכוס רביעית לאחר אמירת ה'הלל'.
ואם שתה אותן – את כולן או את חלקן – שלא לפי הסדר, אך שהה זמן מה בין כוס לכוס – יש אומרים שיצא ידי חובה, ויש חולקים; ואם שתה את כולן יחד, בזו אחר זו, לכל הדעות לא יצא ידי חובה. ואף הנשים – המחויבות בשתיית ארבע הכוסות – מחויבות להקפיד על השתייה לפי סדר ההגדה.
[שו"ע תעב, ח, משנ"ב כד, וביה"ל ד"ה שלא; וראה עוד שם]
מהי הכמות הנדרשת לשתיית 'ארבע כוסות'?
הכמוּת הנדרשת לכל כוס מ'ארבע כוסות' היא 'רביעית' (86-150 מ"ל, לשיטות השונות). ולכתחילה, יש לשתות את כל הרביעית; ויש אומרים שחובה לשתות את רוב הכוס, אף אם כמות היין שבה גדולה מרביעית, ולכן, מי שאינו מעונין לשתות יותר מרביעית, ראוי שישתמש בכוס המכילה רביעית בלבד.
ובדיעבד, אם שתה רוב רביעית, יצא ידי חובה; אך אדם ש'מלוא לוגמיו' (ראה שו"ע תריב, ט) גדול מרוב רביעית, וקטן מרביעית, אינו יוצא ידי חובה אלא בשתיית מלוא לוגמיו. וקטן שמלוא לוגמיו קטן מרוב רביעית, יוצא ידי חובה במלוא לוגמיו.
[שו"ע תעב, ט, משנ"ב כז, ל ו־לג, וביה"ל ד"ה וישתה; ביאורים ומוספים דרשו, 30, 31 ו־38]
האם ניתן לקיים מצות 'ארבע כוסות' במיץ ענבים?
לדעת פוסקים רבים, ניתן לכתחילה לקיים את מצוַת 'ארבע כוסות' במיץ ענבים, וכך נהגו רבים מגדולי ישראל. ויש מהם שהורו כי לכתחילה יש לערב בו יין; ויש שנהג למזוג מחצית הכוס יין, ומחציתה מיץ ענבים.
אולם, יש אומרים שלא ניתן לקיים מצוה זו במיץ ענבים, משום שאינו משכר ואינו משמח, ושתייתו אינה 'דרך חירות' כשתיית יין. ויש מהם שהורו כן רק לכתחילה, והוסיפו, כי אם יתכן שבגין שתיית היין לא יוכל לסיים את ה'סדר' עד תומו, או שהוא מתקשה בשתיית יין – אין להחמיר בכך, ורשאי לקיים את המצוה במיץ ענבים.
[ביאורים ומוספים דרשו, תעב, 34]