יום חמישי ט"ז באלול תשע"ז
מדוע אסור להניח תבשיל על סיר ריק העומד על הכיריים בשבת?
כפי שלמדנו, אסור להניח (בראשונה) בשבת תבשיל על גבי הכיריים, אף אם הוא מבושל לגמרי, ואף אם הכיריים מכוסות באופן שאין איסור 'שהייה'; אולם, כאשר אין בתבשיל איסור 'בישול' מותר להניחו בשבת על גבי סיר מלא העומד על גבי האש, ואף אם האש אינה מכוסה; כיון שבאופן זה חימום התבשיל נעשה מכח התבשיל שבסיר, ולא ישירות מכח האש. ואם הכיריים מכוסות באופן שאין בהן איסור 'שהייה' – יש אומרים שמותר להניח את התבשיל אף על גבי סיר ריק; ויש אוסרים, כיון שבאופן זה התבשיל מתחמם ישירות מכח האש. [ביה"ל רנג, ג, ד"ה ויזהר; ביאורים ומוספים דרשו, 103-104]
כיצד מניחים תבשיל על סיר מלא העומד על הכיריים בשבת?
כאמור, תבשיל שאין בו איסור בישול – מותר להניחו בשבת על גבי סיר מלא העומד על גבי האש. אולם, אסור להניח את הסיר על גבי סיר אחר כאשר חלק מהסיר העליון שוקע בחלל הסיר התחתון, כיון שאין בזה שינוי מהותי מדרך הבישול הרגילה. ואם הפך את מכסה הסיר התחתון והעמיד את הסיר העליון בתוכו – מותר הדבר אף באופן שתחתית הסיר העליון נכנסת מעט לחלל הסיר התחתון, כיון שזהו שינוי מהותי מדרך הבישול הרגילה. וכן אם הניח את התבשיל בצלחת על גבי הסירא – יתכן שהדבר מותר אף כשהיא שוקעת מעט בחלל הסיר. [ביאורים ומוספים דרשו רנג, 103]
האם ניתן לכסות את הכיריים בנייר כסף במקום ב'בלעך'?
כפי שלמדנו, אסור להשהות מערב שבת תבשיל על גבי הכירה, אלא אם כן הכירה 'גרופה וקטומה' (ראה שו"ע א). וכיסוי הכיריים בטס מתכת, העשוי פח או נחושת, ומכונֶה 'בלעך' – יש אומרים שמועיל להתיר את איסור השהייה; אך יש אומרים שאין כיסוי זה מועיל, כיון שכאשר הלהבה גדולה אין הכיסוי ממעט את החום באופן המפריע לבישול, וניתן לבשל על הכיריים כרגיל אף דרך הכיסוי. וכיסוי הכיריים בנייר כסף – יש שכתב שאינו מועיל אף לדעת המקלים, אלא אם כן כפלו מספר פעמים עד שנעשה עבה. [ביאורים ומוספים דרשו רנג, 94]