הרב יהודה יעקבזון
כתבים שונים אסורים בשבת בקריאה משום איסור 'שטרי הדיוטות', אם משום שזהו כתב של חול, ואם מחשש שמא יבוא למחוק תוך כדי הקריאה; וכתבים נוספים אסרו חז"ל מחשש שמא יבואו לקרוא ב'שטרי הדיוטות'. ויש מהאחרונים שהתיר קריאה בשטרי הדיוטות מסוימים כאשר מתענג בקריאתו, אך הפוסקים דחו את דבריו.
וכתבו ראשונים, וכן נפסק בשולחן ערוך, שמליצות ומשלים של חולין, וכן ספרי מלחמות, אסור לקוראם בשבת. וכן ספרי מתח ועלילה המצויים בימינו – יש שכתב שאסור לקוראם בשבת; ויש שכתב שאם הקורא בן תורה, יש למחות בידו, ואם לא, אין למחות בידו. ולפי האמור, אף כשמתענג בקריאתו ויש בדבר משום 'עונג שבת' – אסור לקרוא ספרים אלו.
ויש אומרים שאם הספרים כתובים בלשון הקודש מותר לקוראם, כיון שבכך מתרגל האדם בלשון הקודש, והדבר יסייעו בלימוד התורה; ולדעת פוסקים רבים הדבר אסור. ובארץ ישראל בזמננו, הדבר אסור לכל הדעות, כיון שרוב ככל היהודים הגרים בה יודעים לקרוא בלשון הקודש. ובספרים הכתובים בעברית, יתכן שאין להקל אף בחו"ל, כיון שחלק גדול משפה זו אין מקורו בלשון הקודש.
אולם, ספרים שיש בהם מוסר השכל ומחנכים ליראת שמים ולמידות נכונות, אף אם יש בהם חלקים של מתח ועלילה, מותר לקוראם; וכל שכן שמותר לקרוא ספרי תולדות של גדולי ישראל.
[שו"ע שז, טז, ומשנ"ב נח ו־סד; ביאורים ומוספים דרשו, 65, 66 ו־69]