יום שני א' באב תשע"ז
בית עסק הנמצא באֵזור של גויים – האם מותר להפעילו בשבת?
ישראל שיש ברשותו בית עסק הנמצא באֵזור של גויים, אשר ההמנעות מלהפעילו בשבת היא הפסד משמעותי עבורו, שהרי הלקוחות הגויים קונים בשבתות כבימי חול – התירו לו להפעילו בשבת באמצעות גוי. ויַקנה לו מערב שבת את כל המוצרים שבבית העסק, או לפחות את כל אלו שעשויים להמכר בשבת. והקנאה זו תֵּעשה ב'קנין כסף', כלומר שהגוי ישלם סכום כלשהו עבור המוצרים, וגם ב'קנין משיכה', וזאת משום שיש אומרים שרק קנין כסף מועיל בגוי, ויש אומרים שרק קנין משיכה. ובשעת הדחק – שלא ניתן לבצע קנין משיכה לכל המוצרים – ניתן להסתפק בקנין כסף בלבד. וכתבו הפוסקים שיש להמנע מהקנאת העסק לגוי לשבתות. [משנ"ב רמד, לה, ושעה"צ לו; ביאורים ומוספים דרשו, 31]
מוֹכֵס יהודי – כיצד יגבה את המכס בשבת?
כפי שלמדנו, התירו למוכֵס לגבות מכס בשבת באמצעות גוי, בקבלנות. והגם שמדובר בדבר של פרהסיה, וידוע שהוא של ישראל, וקיים חשש ל'מראית העין' שיאמרו שהגוי עובד בשליחותו של ישראל – התירו זאת מפני ההפסד הכספי הרב הכרוך בהִמנעות מגביית המכס. ועוד התירו, להפעיל את גביית המכס בשבת על ידי השכרתו לגוי לכל השבתות, כאשר כל הרווח של ימי השבת שייך לגוי בלבד, כיון שבאופן זה אין הגוי עובד בשבת לצורך ישראל, שהרי הרווח כולו שלו, וכן אין זה נחשב ל'שכר שבת', שהרי זה כאילו הקנה לגוי את המכס הנגבה בשבת. ואף שיש בכך חשש למראית העין, שיאמרו שהגוי עובד בשליחותו, הרי התירו זאת מפני ההפסד הכספי, כנ"ל. [שו"ע רמד, ו, ומשנ"ב לד]
האם מותר ליהודי להשגיח על הפעלת בית עסק בשבת?
בכל מקרה שבו התירו לאדם להפעיל עֵסֶק שברשותו בשבת באמצעות גוי – אסור לישראל לשהות במקום העסק בשבת, אם מטרתו היא להשגיח על הפעלת העסק, או לשער את רווחי הגוי, וכיוצא בזה, משום איסור 'ממצוא חפצך', שהוא איסור מדברי קבלה שלא לעסוק בשבת בחפצי החול; וכן משום 'מראית העין', דהיינו שלא יחשדו הרואים שהגוי עובד לצורך ישראל. אולם, אם נוכחותו של ישראל במקום נדרשת על מנת למנוע רמאות ונזק מצד הגוי – רשאי לשבת שם, אך עליו להקפיד מאד שלא לדבר אף מילה בעניני העסק. וכיון שקשה מאד להקפיד על כך, מעלה גדולה היא להמנע משהייה במקום העסק, ולבטוח בה' שלא יארע לו כל הפסד משמירת השבת. [משנ"ב לו-לז, ושעה"צ לט]