יום ראשון ח' באלול תשע"ח
האם יש איסור לכבס בשבת בגד שאינו מלוכלך?
כיבוס בגד אסור בשבת משום מלאכת 'מלבֵּן'. כחלק מפעולות הכיבוס האסורות מדאורייתא, אסור להשרות בגד במים, או להרטיבו, וכן אסור לסחוט בגד הספוג במים. לדעת רוב הראשונים, בגד שאינו מלוכלך – מדאורייתא מותר להשרותו ולהרטיבו, אלא שחכמינו ז"ל אסרו זאת מחשש שלאחר מכן יסחט את הבגד. ולכן, באופן שאין חשש לסחיטה – כגון שמדובר בבגד שמיועד לשימוש רטוב, אשר אין מקפידים לייבשו – מותר להשרותו ולהרטיבו. ויש מהראשונים שסוברים שגם בגד שאינו מלוכלך, אסור מדאורייתא להשרותו במים או להרטיבו. ויש להחמיר כדעה זו, אך בשעת הצורך, או במקום שאין דעתו נוחה בהשרייה זו, ואין כוונתו לשֵׁם כיבוס – ניתן להקל.
[שו"ע שכ, טו, משנ"ב מב-מג, וביה"ל ד"ה טוב; ביאורים ומוספים דרשו, 39]
אילו איסורים כרוכים בסחיטת בגד בשבת?
כאמוּר, סחיטת בגד הספוג במים, אסורה משום מלאכת 'מלבֵּן'. ובגד הספוג ביין, או במשקאות אחרים, אין איסור מלבן בסחיטתו. ויש אומרים שיין לבן דינו כמים; ויש אומרים שגם יין אדום דינו כמים; ויש אומרים שכל המשקאות דינם כמים. ומלבד איסור מלבן, יש (לדעת ראשונים רבים) בסחיטת בגד גם איסור 'מפרק', שהוא תולדה של מלאכת 'הדש'; והיינו, שסחיטת הבגד היא כסחיטת פירות – שמפרק משקה מהמקום שבלוע בו. ואיסור זה הוא בכל המשקאות, אך אינו אסור מדאורייתא אלא כאשר יש לאדם צורך ושימוש במשקה הנסחט, שאז הסחיטה היא לשֵׁם המשקה; אך אם המשקה נסחט לאיבוד – אין בסחיטה איסור מפרק דאורייתא, ונחלקו ראשונים אם יש בה איסור דרבנן, והלכה כדעת המחמירים.
[שו"ע שכ, יח, משנ"ב נה, וביה"ל ד"ה יש; וראה ארחות שבת א, עמ' שצט-ת]
האם מותר לחטֵּא פצע בשבת בעזרת צמר גפן?
על פי האמוּר: השימוש בספוג לח, במטלית לחה, או ב'מגבונים לחים' – אסור בשבת, משום איסור סחיטה, ומשום איסור 'מפרק'. וכן, מטעם זה, אסור להשתמש בצמר גפן הטבול בנוזל לצורך חיטוי פצע וכדומה; אולם, מותר לשפוך את הנוזל על גבי הפצע, ולקנחו בצמר גפן יבש, למרות שתוך כדי כך נסחט ממנו מעט מהנוזל. וספוג שמחוברת אליו ידית – יש מהראשונים שסוברים שכיון שניכר הדבר שהוא עשוי לספוג לתוכו נוזלים ולשוב ולסוחטו, אין הנוזל הנספג 'בָּטֵל' בו, והסוחטו הריהו כמרוקן כוס מים בעלמא; אך לדעת ראשונים אחרים אין היתר בדבר, אלא אם כן על ידי האחיזה בידית אין זה 'פסיק רישא' שהספוג יסָּחט, שאז אכן מותר להשתמש בו בעזרת הידית.
[שו"ע שכ, יז, משנ"ב מז ו־מח, וביה"ל ד"ה ספוג; וראה שעה"צ מט; ביאורים ומוספים דרשו, 43]