היום נלמד על: אמירת קדיש ותפילה לעילוי נשמה
יום ראשון ו' בסיון תשע"ו
האם יש טעם לאמירת קדיש לפני הקבורה?
כפי שלמדנו, הבן אומר קדיש לאחר פטירת אביו ואמו כדי להגֵן עליהם ממידת הדין. עיקר הדין בגיהנום מתחיל לאחר סתימת הקבר, ונמשך במשך שבעה ימים, פּוֹחֵת וממשיך עד שלושים יום, ולאחר מכן פוחת עוד. לפיכך, חובת אמירת קדיש היא מסיום הקבורה והלאה, בדרגת חשיבות לפי הזמנים הנ"ל. אולם, אף לפני סתימת הקבר נעשה מעט דין בנשמת הנפטר, ועל כן טוב לומר קדיש גם לפני הקבורה, וכגון שנפטר בשבת ואין לבן דין 'אוֹנֵן'; וכך המנהג. [ביה"ל קונטרס מאמר קדישין; ביאורים ומוספים דרשו, 15]
באיזו תקופה אסור לאדם לשמש כש"ץ?
חכמינו ז"ל אמרו: "משפט רשעים בגיהנום - שנים עשר חודש", ולפיכך נהגו שהבן מפסיק לומר קדיש ולשמש כש"ץ לעילוי נשמת אביו ואמו בסיום אחד עשר חודש מהקבורה, כדי לכבדם בכך ולהראות שאינם רשעים, ואינם זקוקים לקדיש ולתפילה שיגֵנו עליהם כל שנים עשר החודשים. ויש שכתב שמותר לשמש כש"ץ בחודש השנים עשר; ויש שכתב שאף לדעת האוסרים, מותר לשמש כש"ץ באופן אקראי, בלא שיַראה שעושה כן לעילוי נשמת אביו. [ביה"ל קונטרס מאמר קדישין; ביאורים ומוספים דרשו, 18; וראה שם, 17]
מי מאזין לאמירת 'עלינו לשבח'?
מנהג ישראל מימות עולם לומר 'עלינו לשבח' לאחר התפילה. וכתבו הפוסקים שצריך לאומרו באימה וביראה, כיון שכל צבא השמים מאזינים לאמירה זו, והקדוש ברוך הוא עומד עם פמליה של מעלה, וכולם עונים ואומרים: "אשרי העם שככה לו, אשרי העם שה' אלקיו". והנמצא בבית הכנסת בשעה שהציבור אומרים עלינו, צריך לאומרו עמהם, אך אין להפסיק לשם כך באמצע פסוקי דזמרה או ברכות קריאת שמע. [סעיף ב וס"ק ח; ביאורים ומוספים דרשו, 14]
מאיפה המקורות של המאמר >> האם יש טעם לאמירת קדיש לפני הקבורה?
זה צריך עיון ובירור הלכה מה שכתבתם – לא שיש איסור אבל לא שמענו שכך תיקנו חכמים…
אני ישמח לשמוע מקורות…
לפחות באתרים שחיפשתי לא מצאתי מקורות לכך והפוך !
http://www.קדיש.co.il