דין תקנת טבילת עזרא בזמננו

י"א טבת- סימן פ"ח סעיף א'- אמצע סעיף א' "יש שכתבו"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע ביטלו חכמים את תקנת עזרא בעניין בעל קרי ?

האם מועילה טבילת עזרא בארבעים סאה מים שאובים?ומי לא נכלל בתקנת עזרא?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן פ"ח סעיף א']  

תקנת עזרא לאסור בעל קרי בהזכרת דברי קדושה

כל הטמאים כולם מותרים בקריאת שמע ובתפילה ובלימוד תורה, חוץ מבעל קרי, מתקנת עזרא הסופר, שבעל קרי יהיה אסור בקריאת שמע, בתפילה ובלימוד תורה, וטעם האיסור מבאר השולחן ערוך, כדי שלא יהיו תלמידי חכמים מצויים אצל נשותיהם כתרנגולים, ומוסיף המשנה ברורה תוספת טעם למה שעזרא אסר בעל קרי בדברי תורה, משום שלימוד תורה צריכה אימה יראה רתת וזיע, כדרך נתינתה בהר סיני, ומצב של קרי, בא בדרך כלל בצורה של קלות ראש, ולכן הוא אסור בלימוד תורה, משום שקלות ראש היא סתירה ללימוד תורה.

ביטול תקנת עזרא

ובכל זאת, באו חכמים וביטלו את תקנת עזרא, ותיקנו שבעל קרי יהיה מותר בקריאת שמע בתפילה ובלימוד תורה, והטעם, משום שזו גזירה שאין רוב הציבור לעמוד בה, וגם יהיה בזה משום ביטול תורה, ומשום ביטול פרייה ורבייה, שהרי אנשים יימנעו מלהגיע למצב שהם יהיו בעלי קרי, כדי שלא להתבטל מלימוד תורה מקריאת שמע ומתפילה, שלא יצטרכו לחפש מקווה לטבול בו.

טבילת עזרא

ובכל זאת מביא המשנה ברורה, שחסידים ואנשי מעשה, נוהגים גם היום בטבילת עזרא לאחר שנעשים בעל קרי, ומביא המשנה ברורה, שאפילו טבילה בארבעים סאה מים שאובים מועיל לטבילת עזרא, כמו כן, מועיל לזה שפיכת ט' קבין מים שאובים, אבל לא מועיל לטבול בתוך ט' קבין, ואדם שחציו נמצא בתוך מקווה והחלק של הגוף העליון מעל למקווה, מועיל לשפוך על חלק זה ט' קבין, עוד כתוב במשנה ברורה, שגם אלו המחמירים להצריך גם בזמננו טבילת עזרא שהם יהיו אסורים בלימוד תורה עד שיטבלו, מדובר רק כאשר אדם בריא ראה קרי, אבל אדם חולה שראה קרי ולא מחמת ששימש מיטתו, בזה עזרא לא תיקן, עוד כתוב בביאור הלכה, שאפילו אלו המקפידים על טבילת עזרא, בכל זאת חציצה לא מעכבת כאשר היא במיעוט גופו ואפילו שהוא מקפיד עליו, אלא אם כן החציצה ברוב גופו שאז זה מעכב, עוד כתוב במשנה ברורה, שתקנת עזרא הייתה לבעלי קרי, אבל לא למי שרואה מים חלוקים, ומי שרואה מים חלוקים פסול רק לאכילת תרומה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן