שאלה: בישיבת 'תורת ישראל' נערך קעמפ במחיר מסובסד של 400 ₪. הנרשמים עד שבוע לפני הקעמפ ישלמו מחיר מוזל של 380 ₪ אם ישלמו בשעת ההרשמה. נשאלת השאלה, האם מותר לשלם מראש, כיוון שיוצא שעבור המתנת המעות מקבל הבחור את הקעמפ ששווה 400 ₪, בפחות כסף.
תשובה: יש בזה שאלה של ריבית, ויש פתרון להתיר באופנים מסוימים. תחילה יש לבאר, שכשמשלם מראש יוצא שהוא מלווה להנהלת הקעמפ כסף לשבוע, ואם נותנים לו הנחה זו רבית. כיון שמחיר הקעמפ הוא 400 ₪ והוא הלווה להנהלה 380 ₪ ומקבל קעמפ ששווה 400 ₪.
אכן האיסור הוא רק כשדורשים תשלום במזומן בלבד, אבל אם אינם זקוקים לכסף מראש ומוכנים לקבל צ'ק דחוי, ועיקר מטרתם היא לדעת ולהיערך לכמות הנרשמים – אז מותר, כיון שההנחה היא תמורת ההרשמה מראש ולא עבור המתנת המעות.
ובאופן הנ"ל, מותר גם לשלם במזומן, שכן אף שבפועל הוא מלווה כסף, ההנחה אינה עבור המתנת המעות, שהרי גם בצ'ק דחוי היה מקבל את ההנחה. וכל זה כשההנהלה מקבלת צ'ק דחוי למוטב בלבד, שאינו ניתן להעברה. אכן יש פעמים שמקבלים צ'ק דחוי ומשתמשים בו לפני התאריך שלו, על ידי שמעבירים אותו לספקים כתשלום, ובאופן זה, אף שיהיה מותר לתת מראש צ'ק דחוי – יהיה אסור לשלם במזומן, כיון שאם יש להנהלה מטרה לקבל כסף מראש, ומה שהם מוכנים לקבל צ'קים זה כיון שהם יכולים לשלם בהם עבור המוצרים – נמצא שההנחה היא עבור המתנת המעות. ובספר התשובות להלכות ריבית להגר"פ וינד שליט"א [חלק א תשובה קכט וחלק ג' תשובה רמח] התבארו הדברים בהרחבה.