יום שלישי י"ח בניסן תשע"ח
מדוע אסורה החליבה בשבת?
החליבה אסורה בשבת מדאורייתא, משום שהחולב 'מפרק' ומפריד את משקה החלב ממקום יצירתו בבהמה, והרי זו תולדה של מלאכת 'דָּשׁ', שעניינה הוא 'פירוק' והפרדת התבואה הנאכלת מהפסולת. וחליבה על גבי מאכל, באופן שהחלב מתערב במאכל ונעשה חלק ממנו – ויתכן שאף צריך שיהווה מיעוט ביחס למאכל – איסורהּ רק מדרבנן, כיון שבאופן זה החלב נחשב כמאכל ולא כמשקה, והרי זו כהפרדת מאכל ממאכל, שאין בה איסור דש. ויש אומרים שאף חליבה לאיבוד, דהיינו חליבת החלב ישירות על גבי קרקע, או לתוך כלי שיש בו חומר הפוסל את החלב משתייה, אין בה איסור דש; ואין להקל בכך אלא בשעת הדחק, כדלהלן. וחליבה לתוך כלי על מנת לשפוך את החלב לאחר מכן, אסורה לכל הדעות מדאורייתא, כיון שבשעת החליבה בפועל החלב משמש כמשקה לכל דבר, ועוד – שהחולב עלול לחזור בו מכוונתו לשופכו.
[משנ"ב שה, עא, ושעה"צ סה ו־סו; ביאורים ומוספים דרשו, 33, 34 ו־38]
האם מותר לחבר את עטיני הבהמה בשבת למכונת חליבה?
בהמה שאין חולבים אותה במשך יום שלם – גורם לה הדבר לכאב, ואף עלולה להנזק מכך; ולכן, על מנת למנוע צער בעלי חיים, מותר לישראל לומר לגוי לחלוב את בהמתו בשבת. ויש אומרים שאין היתר לומר לגוי לחלוב, אלא כאשר לאחר השבת רוכשים ממנו את החלב (האסור בשתייה בשבת עצמה, ראה להלן) תמורת סכום כלשהו, ואף פחות מ'שוה פרוטה'; וטעמם – שבאופן זה נחשב הגוי כחולב לתועלתו האישית, ולא לתועלתו של ישראל. ורבים נהגו להקל בדבר, אך עדיף שיאמרו לגוי לחלוב לתוך אוכל, כיון שבאופן זה איסור החליבה הוא רק מדרבנן, כאמור לעיל. ובמקום שאין אפשרות לחלוב באמצעות גוי, ניתן להקל ולחלוב לאיבוד (ראה לעיל), משום צער בעלי חיים. וכן מותר לחבר לעטיני הבהמה מכונת חליבה העתידה לפעול באופן אוטומטי, ובלבד שהחיבור יתבצע בשעה שהמכונה אינה פועלת.
[שו"ע שה, כ, משנ"ב עג, וביה"ל ד"ה בדבר; 36 ו־38]
בחליבה האופן המותר בשבת – לתוך איזה מֵכל יש לחלוב?
חלב שיצא מהבהמה מאליו בשבת, או שנחלב בידי אדם, אף אם נחלב באופנים המותרים הנזכרים לעיל – אסור לשתותו עד למוצאי השבת, משום שהוא דומה למשקה שזב בשבת מפירות העומדים לסחיטה – כגון זיתים וענבים – אשר אסור מדרבנן לשתותו עד למוצאי השבת; ואף כאשר זב מאליו, ללא מגע יד אדם. וכיון שאסור לשתותו – הריהו 'מוקצה' ואסור בטלטול; ולכן, בחליבה באמצעות גוי, או באמצעות מכונה אוטומטית (ראה לעיל), יש לחלוב ישירות לתוך המֵכל שבו ישהה החלב עד למוצאי השבת, כיון שלאחר החליבה אסור לטלטלו. ובמקרה שלא חלבו לתוך המֵכל, ואם לא יטלטלו את החלב ויערוהו לתוך המֵכל עלול הוא להתקלקל וייגרם בכך הפסד משמעותי – יש שהקלו לטלטל את החלב אל המֵכל, במידה ולא ניתן לטלטלו על ידי גוי.
[שו"ע שה, כ, ומשנ"ב עא ו־עב; ביאורים ומוספים דרשו, 37; ארחות שבת ד, לב]