הרה"ג אשר קובלסקי שליט"א
"והנה עלה זית טרף בפיה" (ח', י"א)
החיים שלנו, של כל אחד ואחד מאיתנו, הינם מסע ארוך בין תחנות שונות, טובות ופחות טובות, נעימות לצד כאלה שאינן קלות. כולנו חולפים ביעף על פני צמתים שונים בחיים, לפעמים עלינו לקבל החלטות הרות גורל, ולפעמים אנו צריכים להתמודד בהתמודדויות לא פשוטות. זה המצב וזו המציאות אצל כל בני האדם, אך גם בנקודה הזו – זכה העם היהודי בזכיה מיוחדת שאינה מובנת מאליה, זכיה שמשנה את התמונה לחלוטין, מעניקה אופטימית, מעודדת, מבטיחה את העתיד.
הזכיה הזו, היא הזכיה להאמין ולדעת שיש בורא לעולם, והבורא הזה הוא אבא שלנו, הדואג לכל מחסורנו ועינו צופיה להבטיח את דרכינו ולהיטיב את חיינו. לא רק להאמין בו ולדעת שהוא קיים, אלא לבטוח בו באמת, להישען עליו בעת צרה, לדעת שהוא לצידנו בכל מצב ובכל תנאי, ולבטח הוא ינהלנו על מי מנוחות.
זו לא עוד הבנה, אלא תובנה שמשנה חיים, מפקסת את המבט, מרגיעה, מעודדת, תומכת ונוסכת ביטחון אמיתי. כשאדם יודע שאביו הוא מלך העולם, ומלך העולם – הוא ולא אחר – דואג לו וחפץ בהצלחתו ובטובתו, הוא לוקח את כל מה שעובר עליו בפרופורציה הראויה, לעולם אינו נבהל, נבוך ותוהה, הוא יודע שהוא בידיים הטובות ביותר ובטוח בכך!
הראיתם פעם נסיך מבולבל? האם בנו של ראש הממשלה עלול לחוש אבוד?! – אפילו בנו של עשיר ממוצע, חש ברוב המקרים רגוע ושליו. גם אם יש לו דאגה כלשהי, הוא בטוח שאביו העשיר בוודאי ידאג לכל מחסורו, יפעיל עבורו את קשריו, יפתח לו את הדלתות. וזאת, כאשר היכולת של מלך או עשיר מוגבלת מאוד, אין לו כל יכולת השפעה על הבריאות, על מצב הרוח, אפילו על המצב הכלכלי – הוא לא בהכרח שולט…
לא כן בבנו של מלך מלכי המלכים, ביהודי. יהודי הוא בנו של המלך החזק בעולם, שמנחה, מנווט ומשגיח בעין פקוחה וברחמים על כל באי עולם. הוא רואה את מה שעובר עלינו, הוא מעניק לנו את ההתמודדויות עימן נתמודד, והוא נותן לנו את הכח לעבור אותן בשלום ולצאת מהן מחוזקים. עלינו רק לבטוח ולהאמין בישועתו, ולהישען עליו בכל העוצמה.
פרשת השבוע חושפת את המאפיין הזה, בדברי היונה בשובה אל התיבה לאחר המבול: 'והנה עלה זית טרף בפיה'. חז"ל מגלים משמעות נסתרת במסר הטמון בעלה שבפי היונה: ככלות ימי המבול ולאחר שבמשך כשנה הוא שדאג למזונה, היא בוחרת ומעדיפה מזון מר כלענה מידו הטובה והרחומה של בורא עולם, על פני מזון מתוק כדבש מידיו של נח!
זה לא שיש לה משהו אישי נגד נח, הלא הוא שהגיש לה את מזונה במשך ימי המבול. אבל זו בדיוק הבעיה – היא לא רוצה מזון מידיו של בשר ודם, היא לא רוצה אוכל מתוק מידיו של בן אנוש. היא מעדיפה מזון שכולו ביטחון בה', הישענות עליו, קשר קרוב אתו. 'יהיו מזונותיי מרורים כזית בידיו של הקדוש ברוך הוא, ואל יהיו מתוקים כדבש בידי בשר ודם!' – קובעת היונה, מעדיפה את העלה המר של ה' על מעדני מלך…
ובכל זאת, גואה ועולה שאלה מהותית: מדוע באמת הביאה עלה מר של זית? – אם אדם נהנה מידיו הטובות והמעניקות של בורא עולם, מדוע לא יהיה מזונו מתוק ואהוב, למה שיאכל מזון מר כלענה? אם בפיה מסר כה עמוק ומחזק על הביטחון והאמונה בבורא עולם, מדוע לא יבוא המסר הזה על מצע עלים מתוקים ורעננים?
הסכיתו לגילוי מדהים, אותו חשף הרה"ק בעל ה'דברי ישראל' ממודז'יץ זי"ע, וכדאי להפנימו אל הלב. הפסוק מציין 'והנה עלה זית טרף בפיה' – היא טרפה את העלה, היתה לחוצה אם תמצא אותו אם לאו… נכון, היא מעדיפה עלה מר מידיו של בורא עולם על כל מזון מידיו של בשר ודם, אך עדיין יש בה לחץ אם תצליח למצוא עלה כזה, אם תזכה בו בקלות…
לכן העלה היה מר, כי ניכרו ביונה אותות הלחץ, היתה בה מן הדאגה. לו היתה סמוכה ובוטחת, רגועה ושליווה, יודעת שיימצא העלה גם אם לא תחפש ו'תטרוף' אותו מיד, גם אם לא תיכנס ללחץ ודאגה – בורא עולם היה מסדר לה מזון מתוק וטעים, משביע ונעים, שאין בו בדל מרירות. אך הלחץ שלה, הדאגה שלה, רצונה 'לטרוף' את הדבר הראשון שמצאה כי מי יודע אם תמצא מזון – אלו גרמו למזונה להיות מרים כלענה, ולא מתוקים כדבש.
את המסר הזה כדאי שניקח עימנו מפרשת השבוע, כי כולנו חווים לעתים רגעי משבר ודאגה, לחץ ומבוכה. לפעמים בעיה רפואית מלחיצה, לפעמים נוחתת צרה לא צפויה, לפעמים מצב הפרנסה לוט בערפל. כל יהודי מאמין שה' יפתח לו את השערים, אך אם הוא באמת יבטח בה' ויישען עליו, יעשה את ההשתדלות שלו מתוך רוגע ושלווה – זה יבוא מהר, מתוק ונעים מהצפוי!
אחים יקרים, מה לנו דאגה, מנין לנו הלחץ? – יהודי יודע שבכל מה שעובר עליו, בכל התמודדות, בכל מצב בחיים – אבא שבשמים לצידו, חפץ בהצלחתו ופועל למענו. הבה נישאר רגועים ושלווים, סמוכים ובטוחים, אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים!
50 דקות מהפכניות!
מדמויות ההוד בירושלים של מעלה, היה הגה"צ רבי אשר פריינד זצ"ל. דמות מופת רחימאית של צדיק נשגב, שעסק במסירות נפש בקירוב יהודים לאביהם שבשמים ובמעשי חסד נאצלים, שאת רובם עשה הרחק מעין רואים. הוא נהג לקרב יהודים קשי יום, לדאוג לכל מחסורם, להרעיף עליהם טללי עידוד ונוחם, ולסייע להם להתפרנס במלאכה המתאימה להם.
אחד מאותם יהודים שקירב, הפך ל'קבלן השיפוצים' האישי שלו. למען הסר ספק, רבי אשר לא נזקק לשיפוצניק תמידי, ביתו היה חף מכל גינון של שיפוץ או הדר. תפקידו של השיפוצניק היה לגשת לבתי אלמנות ונזקקים, לתקן את הדרוש תיקון, לצבוע, לסייד, להתקין, להחליף ולחדש. אחת לשבוע, ביום ששי לפני חצות, היה מגיע השיפוצניק ליטול את שכר עבודתו ועבודת הפועלים הערבים בגין עמלם באותו שבוע, שאם לא כן – הרי זו בחינת סכנת נפשות ממש מהפועלים…
ויהי באחד מימי השישי, עלה השיפוצניק לביתו של רבי אשר, ערך עמו את החשבון, והנה – הסתבר שעלות השבוע החולף היתה גבוהה מהרגיל. רבי אשר חיטט בכיסו, אך לא מצא בו אלא כמה מאות דולרים בודדים, הרחק הרחק מעשרות אלפי השקלים הנדרשים. רבי אשר מחפש גם בארונות, במגירות ובכל פינה נסתרת, ועם כל חיפוש שהסתיים באכזבה – השיפוצניק שלצידו הלך ונלחץ. היטב הבין כי הוא חייב מיד את הכסף, לבל יאונה לו רע מהפועלים הערבים הממתינים…
הדקות מוסיפות וחולפות, רבי אשר מחייך את חיוכו הטוב, ומתחיל לדבר דברי אמונה וביטחון. 'הלא בורא עולם יודע היטב כי אני זקוק לכסף הזה' – הוא מסביר לשיפוצניק במאור פנים, 'ואין לו כל בעיה לשלוח לי את הכסף כאן ועכשיו. כל שעלינו לעשות הוא להתחזק באמונה ובביטחון בבורא הכל יכול, ותיכף נראה כי הסכום החסר יבוא גם יבוא…'
השיפוצניק מתעודד קמעא, אך הזמן מוסיף לחלוף, וכסף אין. רבי אשר מסרב להילחץ, אף עננה קלה של דאגה לא נראית על פניו המאירות. 'אין עוד מלבדו, אפס זולתו!' – הוא קורא בהתרגשות, 'בורא עולם בוודאי רוצה שיגיעו עשרות האלפים הדרושים לנו!' – הוא קובע בביטחון ובאמונה, 'ולכן בוודאי ישלח אותם. עלינו רק לבטוח בו ולהאמין בישועתו!'
חלפו כחמישים דקות, שעת חצות התקרבה, ולפתע – נקישה בדלת. בפתח עמד יהודי נשוא פנים מבני ברק, ממקורביו של רבי אשר, ומיד בכניסתו הוא מוציא מחיקו מעטפה תפוחה ובה עשרות אלפי שקלים, אותם הוא מושיט לרבי אשר. 'גביר פלוני מבני ברק שלח זאת אל הרבי', אומר המקורב, 'באתי במיוחד מבני ברק להביא את הכסף…'
עיניו של רבי אשר נרגשות, שוב ראה כי ישועת ה' כהרף עין, הוא סמך על בורא עולם – ובורא עולם אכן שלח את הכסף. הוא סופר את הסכום, מוסיף את כמה מאות הדולרים שהיו בידו קודם לכן, והנה – זהו הסכום המדוייק הדרוש לתשלום עבור השיפוצים השבוע, שקל לא יותר ושקל לא פחות!
רבי אשר נפעם, ומושיט את צרור הכסף התפוח לידי השיפוצניק, שממהר לצאת ולשלם לפועליו. ואז, פונה רבי אשר למקורבו ושואל, 'אמור לי בבקשה, מה טעם באת דווקא בשעה לא שגרתית זו, ובנסיעה מיוחדת מבני ברק? האם אותו גביר ביקש להעביר את הכסף דווקא היום, דווקא עכשיו?'
'לא ולא!' – משיב המקורב ומספר, כי פגש את אותו גביר כבר בליל אמש, והלה העניק לו את הסכום וביקש שיעבירנו לרבי אשר. 'חשבתי לעצמי', הוא מוסיף ומספר, 'שהרי ממילא אני עולה לירושלים בשבוע הבא, אעביר אז את הכסף. ולפתע, היום, פתאום תקפוני נקיפות מצפון קטנות. אולי סכום כה גדול יכול לסייע בדחיפות, למה לעכב את העברתו בכמה ימים? ולפיכך, ולמרות המאמץ המיוחד הכרוך בכך, גמרתי אומר לעלות לירושלים במיוחד ולמסור את הכסף כאן ועכשיו!'
רבי אשר מקשיב וחיוכו מתרחב, ואז הוא שואל: 'אולי תוכל לשער, מתי בדיוק התעורר בך הספק, שאולי כדאי להזדרז ולהעביר את הכסף מיד?'
רבי אשר שם אוזניו כאפרכסת, הנה מגיעה ה'תגלית הבטחונית' המרעישה, עד כמה מידת הביטחון חוללה מהפך: 'לפני כחמישים דקות!' – משיב המקורב ואומר, 'ממש עכשיו, דקות לפני שיצאתי. חשבתי על זה ומיד יצאתי לדרך, שאורכה כחמישים דקות נסיעה!'
'לא יאומן!' – רבי אשר נרגש עד כלות הנפש, 'הלא בדיוק לפני חמישים דקות הבנו את עומק הבעיה, אז הבנתי שחסר לי בדיוק את הסכום הזה כדי לשלם לפועלים. יכולתי לדאוג ולהילחץ, אך הנה גילוי שמימי מדהים – שזה היה פשוט מיותר ולא מועיל… ההיפך, ברגע שהתחלנו להתחזק בביטחון בבורא עולם, ברגע שהחילונו לעסוק בדיבורי אמונה והישענות על אבא שבשמים – באותו רגע נפתח שער הישועה והמחשבות עוררו בך את הרצון לקום ולנסוע לירושלים!'
וסיפור נפלא זה, אותו סיפר המשפיע הגה"צ רבי צבי מאיר זילברברג שליט"א, מאיר לנגד עינינו עד כמה גדול כוחה של מידת הביטחון, עד כמה עוצמתה. הנה כי כן, בכל עת של לחץ ודאגה, אם אנו נתקלים בהתמודדות או בקושי לא פשוט, נראה לנגד עינינו את המעטפה תפוחת המזומנים היוצאת לדרך מבני ברק לירושלים באופן כה לא צפוי ובמאמץ כה גדול, רק כי יהודי התחזק בביטחון שה' ישלח לו את הישועה – ואז ה' באמת שלח את ישועתו!
יהודי יקר! מה לך דואג, מה לך נבוך, מדוע אתה תוהה ומבולבל? נכון, כשעומדת לנגד העיניים שאלה קיומית, חרדה לופתת, בעיה רפואית סבוכה או מינוס חסר תקדים, הדאגה עלולה להשתלט, הלחץ עלול לקנות שביתה. אך דווקא ההישענות על בורא עולם, האמונה בו והביטחון בישועתו – הם שמבטיחים את הישועה האמיתית, הם שמקרבים אותה אלינו בצעדי ענק. הבה נבטח בה' בכל עת, ונזכה לראות בישועתו ובטובתו במו עינינו, בקרוב ממש!
פגישה בארץ, שיק מאמריקה…
היה זה בימי מלחמת העולם הראשונה. מוסדות עולם נעו גם זעו, גבולות היטשטשו, הכלכלה התרסקה, ובעקבות כך פסק זרם התרומות שהחזיק את עניי ירושלים, ורבים מתושביה חוו חרפת רעב מוחשית. אחת המשפחות העניות בירושלים היתה משפחתו של הצדיק רבי אריה לוין זצ"ל, ולנוכח המצב הכלכלי הקשה – הפך הרעב לאורח קבוע בבית, ולבני המשפחה לא היה מה לאכול – כפשוטו ממש.
רבי אריה הביט בצרתם, האזין לקרקורי בטנם המשוועת לאוכל, ואין לאל ידו להושיע. הכסף אזל עד הפרוטה האחרונה, ועתה – עוללים שואלים לחם ואין. בלית ברירה, החליט לפנות אל אחד מעשירי ירושלים – במושגי אותם ימים, להפקיד בידיו כמה ספרי קודש עתיקים כמשכון יקר, וליטול ממנו הלוואה קטנה שתאפשר לו לקנות מעט מוצרי מזון להחיות נפש משפחתו.
רבי אריה לא ציפה לאכזבה שכזו, לתשובה כה חצופה. אותו יהודי אמיד סירב להלוות לו כסף, וגם הסבר נאה היה בפיו לפשר הסירוב: 'הלא כל בני ירושלים באים ללוות ממני, ואני מלווה להם כסף – כי חוששני שאם לא אלווה להם יכעסו עליי וישנאו אותי. לא כן אתה, הלא מידותיך כה טובות, טוב ליבך כה רב, גם אם לא אלווה לך – בטוחני שתישאר אוהבי כמקדם. אין לי סיבה להלוות לך!' – פסק הלה את פסוקו בעזות מצח.
לבו של רבי אריה חישב להישבר. אם עד עתה האמין שלפחות יוכל להיעזר באותו יהודי – מתברר כי הלה משענת קנה רצוץ, ועוד תירוץ מקורי שכזה בפיו… הוא אכן צדק – העשיר הירושלמי, שכן רבי אריה באמת לא כעס עליו, הוסיף לאהוב אותו כבתחילה. הוא שב לביתו וסיפר לרבנית בקול נכאים את הקורות אותו, ולהפתעתו הרבה, עיניה של הרבנית נדלקו בזיק של תקוה, והיא השיבה ואמרה:
'מה לך נשבר בעלי היקר? הלא חובתנו לדון את כל האדם לכף זכות, והרי לא נצליח לדונו לכף זכות…, ולפיכך אין לנו אלא להסיק כי היתה זו פקודת הבורא ממעל, שפקדה עליו לקפוץ את ידו ולסרב לתת לך הלוואה, בלי סיבה אמיתית. ואם כן' – המשיכה הרבנית ושטחה את טיעוניה – 'הלא ברור כי בורא עולם לא רוצה שנגווע ברעב, יש לו מטרה אחרת, כנראה מטרתו לחזק אותנו באמונה ובביטחון בישועתו!'
'השלך על השם יהבך והוא יכלכלך!' – הוסיפה הרבנית ואמרה, 'הרי המסר של בורא עולם עבורנו ברור ושקוף, שגם מי שמלווה לכולם – לא יעזור לנו, כדי שנישען רק עליו, ונבטח בו. הבה נעשה זאת בשמחה ובטוב לבב, הבה נישען עליו חזק ובכל הכח, הבה נאמין בו ונבטח כי הוא ידאג לכל מחסורנו, ודורשי השם לא יחסרו כל טוב!'
רבי אריה התחזק מדברי הרבנית, ויחדי הם ישבו ודיברו דיבורי חיזוק של אמונה וביטחון שעה ארוכה, עד שלפתע נקישה על הדלת, ובפתחה עמד שליח הדואר ומעטפה בידו. 'זה עבור לוין' – קרא לחלל הבית, השליך את המעטפה פנימה והמשיך לכתובת הבאה.
רבי אריה ניגש אל המעטפה ומוציא ממנה מכתב קצר ותכליתי, המגיע מאפוטרופוס הממונה על עזבונו של יהודי אמריקאי, שכתב בצוואתו את הדברים הבאים: לפני שנים פגש בפתח תקווה את רבי אריה לוין, והואיל והוא מכירו ומוקירו – אותו ואת אחד מסביו, הוא מבקש כי עשרה דולרים מירושתו יינתנו ביום השנה שלו לאותו רבי אריה לוין. ולמעטפה זו – מצורפת המחאה על הסכום האמור, חתומה באותיות אנגליות גדולות ועגולות…
עשרה דולרים היו באותם ימים סכום גדול. רבי אריה נרגש, עיניו נישאות אל על בהודאה לה' הטוב, בתודה על כך שגם הפעם הביטחון בו לא איכזב. הוא נוטל את ההמחאה ופורט אותה אצל חלפן כספים מקומי, ומסכום זה – שבורא עולם סידר שיום השנה של אותו יהודי אמיד יחול בסמוך למועד הרעב הגדול – היה מזון לו ולמשפחתו למשך תקופה!
וכל ימיו היה רבי אריה אומר בענוותנותו, כי מידת הביטחון שלו – כמו מידות טובות אחרות בהן זכה, הן מכח אשתו הרבנית ע"ה. כי חייה אמונה, דיבורה אפוף ביטחון, מילותיה מלוות תמיד בצליל אופטימי שלא יטוש ה' את עמו ונחלתו, ויעזור להם להתגבר כל משבר וקושי. ואכן, כפי שקרה גם הפעם, בכח הביטחון והאמונה שרדו את המשבר הכלכלי והרעב הקשה, ובשעת ההתחזקות בביטחון הגיעה ההמחאה שהצילה את המצב.
ולא נועד סיפור זה, שהופיע בגיליון 'בקהילתנו' – פרשת כי תצא, אלא כדי ללמדנו: חושב לו היהודי מחשבות, מהרהר, מתכנן. בסופו של דבר, תוכניותיו נגנזות, מחשבותיו מתנפצות, הרהוריו מעלים חרס. ברגע האמת, בכל עת קושי או צרה, כדאי להתחזק רק באמונה ובביטחון, להאמין באמת שה' רואה ומשגיח, הוא ששלח את ההתמודדות הזו, והוא שיוציא אותנו ממנה, לפי תוכניתו האלוקית.
וגם כשהאופק חשוך לחלוטין, וגם כש'תוכנית ההצלה' האחרונה נגנזה, וגם כשהאור העמום בקצה המנהרה כבה – גם שם בורא עולם איתנו, לו רק נבטח בו, נאמין בו, נדע שבאמת יש לו תוכנית סדורה וטובה. 'בטחו בהשם עדי עד!' – בורא עולם עימנו, רואה אותנו, משגיח עלינו. ולו נזכה, רק נבטח בו בכל הכח, נישען עליו ורק עליו. אם נזכה ל'זה השם קיוינו לו', אם נבטח בו ונאמין רק בו, אזי 'נגילה ונשמחה בישועתו!'
הסגולה לאמונה שלימה
כולנו חפצים להתחזק באמונה, כולנו חפצים לחיות בביטחון, כולנו מאמינים שזו האמת. ועדיין, לא פעם זה קשה, נסיונות החיים עושים את שלהם, אנו מחפשים עצות ודרכים איך להתחזק במידת האמונה והביטחון, להפוך את תובנת הביטחון למשהו מובנה בתוכנו המנחה את דרכנו.
הנה סגולה, תגלית מרוממת, שעתה היא עונתה וזה הזמן לאמץ אותה: ה'חפץ חיים' זצ"ל חושף, כי סגולה לאמונה -ללמוד את ספר בראשית, העוסק בסדר בריאת העולם, ומחדד את ההכרה בכך שיש בורא לעולם, המנחה ומנווט את העולם כולו והמתרחש בו. וכך בעצמו נהג בשנות חייו המאוחרות, ללמוד מדי יום בספר בראשית, כדי לחזק את עצמו במידת האמונה והביטחון!
הבה נאמץ את הסגולה הזו, עודנו בראשית ספר בראשית, זה הזמן לעסוק בלימוד ספר זה ולחזק את מבועי האמונה והביטחון שבתוכנו. כך ייקל עלינו להתמודד עם אתגרי החיים השונים, זה מה שיתן לנו את הכח להתמודד, ולהחזיק בעוז ובגאון, באמונה ובביטחון!