היום נלמד: 'ברכת האילנות'
יום רביעי י"ג בסיון תשע"ז
באיזה שלב של הפריחה ניתן לברך 'ברכת האילנות'?
הרואה עצי פרי בתקופת פריחתם, דהיינו משלב צמיחת הפרחים שלפני גדילת הפירות ועד סמוך לסיום גדילת הפירות - מברך את 'ברכת האילנות': "ברוך... שלא חִסַּר בעולמו כלום, וברא בו בריות טובות ואילנות טובות, לֵהָנוֹת בהם בני אדם". ורצוי לברך בעת ראיית שני עצים יחד. ואין לברך ברכה זו יותר מפעם אחת בכל שנה, ואף אם רואה עצים שונים בכל פעם. ואם לא בֵּרך בשעת הראייה הראשונה – רשאי לברך בעת שרואה את העצים פעם נוספת רק אם הפירות טרם החלו לגדול. [שו"ע רכו, א, ומשנ"ב ב-ה; ביאורים ומוספים דרשו, 1]
על אילו עצים ניתן לברך 'ברכת האילנות'?
כאמור, את ברכת האילנות, יש לברך על עצי פרי. ומי שטעה ובֵרך על פריחה של עצי סרק - לא יברך שנית בשעה שרואה פריחת עצי פרי. ועץ שפריָו אסור בהנאה, כגון עָרלה – יש שהסתפק אם ניתן לברך עליו; יש אוסרים; ויש מתירים, כיון שלדעתם הברכה היא על הבריאה הכללית של העצים והפירות, ואינה מכוונת דווקא לעץ זה. ועץ מורכב – נחלקו הפוסקים אם ניתן לברך עליו. ועץ שהחל להוציא חלק מפירותיו, אך בחלק מענפיו יש פרחים שפירותיהם טרם יצאו - ניתן לברך עליו. [ביאורים ומוספים דרשו, רכו, 3 ו־6]
איזו ברכה מברכים על ברק ורעם יחד?
הרואה את אור הברק או שומע קול רעם, מברך: "עושה מעשה בראשית", או: "שֶׁכֹּחוֹ וגבורתו מלא עולם". ואם הברק והרעם סמוכים זה לזה באופן שמברך על שניהם – יברך רק ברכה אחת. ולכתחילה יש לברך על ברק 'עושה מעשה בראשית', ועל רעם – 'שֶׁכֹּחוֹ וגבורתו', כיון שהרעם מראה את גבורת השי"ת יותר מאשר הברק; ואם מברך עליהם יחד, יברך עושה מעשה בראשית. וברק הנגרם מֵחוֹם ואין אחריו רעם – יש שמצדדים שלא לברך עליו; ויש שהורה לברך. [שו"ע רכז, א, משנ"ב ג, ה ו־ו, ושעה"צ ז; ביאורים ומוספים דרשו, 1-2; וראה שם, 3]