א. מה היה החטא הראשון בבריאה?
ב. בגמ' חולין (קכ"ז.) איתא: כל הבעלי חים שישנם ביבשה יש בים, מי הוא הבע"ח שישנו ביבשה ואינו בים?
ג. מה טעם המנהג שהובא ב"מגן אברהם" (סימן רצ"ו) שנהגו הנשים לא לשתות מכוס של הבדלה?
ד. היכן נרמז בפרשתנו מה שנאמר בחז"ל "אין מבדילין על הנר עד שיאותו לאורו"?
ה. מהו הדבר בפרשתנו שהבריות משתוממים עליו?
ו. כמה פעמים נענשה הלבנה, ומי אמור היה להיות גדול ממי – השמש או הלבנה?
ז. כמה 'חוה' נבראו, ועל מה רבו קין והבל?
ח. איזה אות עשה הקב"ה לקין שלא יהרגוהו?
- תשובה לחידה א. התשובה: לשון הרע. דאמרו במדרש (רבה י"ט ד) הנחש טען לחוה, הקב"ה אכל מעץ הדעת, ונעשה אלו-ה, וכיוון שאומן שונא בני אומנתו לכן אסר לאכול מעץ הדעת. א"כ חטא הראשון היה לשה"ר על הקב"ה.
- תשובה לחידה ב. החולדה ישנה ביבשה, ואינה בים, כדאיתא בחולון (קכ"ז), ובמדרש בן סירא איתא אף השועל.
- תשובה לחידה ג. כתב השל"ה (מסכת שבת, 'תורה אור' אות צ"ט) העץ שהאכילה חוה את אדה"ר היה גפן, שסחטה ענבים והשקתה אותו, ומשום שרצתה חוה להיבדל מאדה"ר ע"י היין (שימות בחטאו) לכן אין הנשים שותות ממנו בהבדלה.
- תשובה לחידה ד. איתא במדרש רבה (ג, ו) על הפסוק "וירא אלוקים את האור… ויבדל", מכאן אמרו חז"ל שאין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו.
- תשובה לחידה ה. איתא במדרש רבה (ד, ז) שהשמים נקראים 'שמים' על שם שהבריות משתוממים ותמהים עליהם של מה הם – של אש או של מים.
- תשובה לחידה ו. איתא במדרש כונן (מובא ב'אוצר המדרשים) : אמר הקב"ה ללבנה: גלוי וידוע לפני שהיה בדעתי להגדיל אותך ולהמעיט את השמש, אך כיון שקטרגת עליה – לכי ומעטי את עצמך אחד משישים מאור החמה. מיד אמרה לפניו: רבש"ע, על דבר אחד שאמרתי לפניך – נענשתי כל כך?! א"ל: עתיד אני להחזיר אורך כאור החמה, שנאמר (ישעיה ל') "והיה אור הלבנה כאור החמה". אמרה לפניו: רבש"ע, ואור החמה מה תהא עליה? א"ל: עדיין את מקטרגת עליה?! חייך, שיהיה אורה שבעתיים ממך, דכתיב "ואור החמה שבעתיים כאור שבעת הימים".
- תשובה לחידה ז. איתא במדרש רבה (כ"ב, ז) רבי יהודה בר אמי אמר: נבראו בעולם שתי נשים שנקראו 'חוה', חוה הראשונה – מיום שאכל אדם מן העץ – נלקחה ממנו, ולא חזרה עוד, והקב"ה ברא לו חוה אחרת. נחלקו קין והבל מי ייקח לאשה את חוה הראשונה. אמר רבי אייבו: חוה הראשונה חזרה לעפרה, ועל מה היו מידיינים? אמר רבי הונא: תאומה יתירה נולדה עם הבל, קין אומר "אני נוטלה, שאני בכור", והבל אומר "אני נוטלה, שנולדה עמי".
- תשובה לחידה ח. איתא במדרש רבה (כ"ב, י"ב): רבי יהודה אמר: הזריח לו הקב"ה גלגל חמה. רבי נחמיה אמר: הזריח לו הקב"ה צרעת. רב אמר: מסר לו הקב"ה כלב לשמרו. אבא יוסי בן קסרי אמר: קרן הצמיח לו. רבי לוי אמר בשם רבי שמעון בן לקיש: תלה הקב"ה את קין ברפיון, עד שבא המבול ושטפו.
(מתוך עלונו של הרב חנניה צ'ולק שליט"א, בראשית תשפא)